Nattsudd iFokus

Nattsudd

Etikettdjur
Läst 2612 ggr
Faxlin
0

Musarna Bilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Japp jag lovade er bilder på Andreas nya musfröknar. Och här kommer de.

Vi börjar med Kola som faktiskt ser grå vit ut på bilden. Men den ljuger. Hon är faktikt beige vit. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Så ännu en bild på Kola :-)

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Och ja för att göra er riktigt less på mig så komem det ännu en bild på henne. hihi

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Okej här kommer sista kortet på sötnöten min. Oj förlåt Andrea sötnöt är det ju.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Så kommer nästa tös. Det är Choklad som har vänligheten att visa upp sig. Hon ser visserligen svart vit ut. Vart lurad själv i början. Men hon är i verkligheten mörkbrun och vit. Därav namnet Choklad.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Så ännu en bild på Choklad.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Och gissa vad? Nu kommer det en till :-) Snart kommer ni ångra att ni ville se kort på dem. Erkänn!

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Och ja så ännu en Choklad bild här då :-)

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Nu har jag bildbevis. Jag klappar en mus :-) Och ja det är Choklad jag klappar här :-)

Audiatur et altera pars

MimmieM
0

Choklad ser ut att vilja döda någonting! :)

Carpe Diem

LiindaH
0

Men hallå den sista då??????

// Liinda

Faxlin
0

Nu lämnar vi lilla Choklad en stund och traskar över till nästa dam i flocken. Lilla Lakrits. Tack för ett underbart namn Tess som dessutom var starten till alla godisnamn.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

#9: Det höll hon på att göra. Mig nämligen. Hon hoppade ner i mitt knä. Och jag höll på att dö.

#10: Ja men hon var ju på väg. Men datorn tar tid på sig att ladda upp bilder.

Här kommer Lakrits igen :-)

Audiatur et altera pars

LiindaH
0

hahahah vad söta.

jag vill också ha :O

hmm

// Liinda

Faxlin
0

Och nästa mus att visa upp sig är…. tadaaa, Lakrits igen :-)

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

#13: haha ja visst är de söta. Vänta tills helgen som kommer så ska du få se en lockig en :-)

Audiatur et altera pars

LiindaH
0

Åsa , om jag köper en bebis av dig, får jag ha den hos dig då?? :P

// Liinda

Senixus
0

Längtar efter rådisar igän när jag ser Andreas möss Rynkar på näsan 

Men har ju 4 katter så det är dessvärre uteslutet *snyft*

Men får ju lov att säga Gud vad söta de är Glad

Avundsjuk helt klart.

LiindaH
0

#17 . man får lära katterna ajaj. hihi.

jag vill med ha :(

// Liinda

MimmieM
0

Det är nästan så jag måste ta bild på mina bebismöss och lägga in :) De är hiskeligt söta verkligen!

Carpe Diem

LiindaH
0

hmm hmm hmm… kan man ha 1 eller måste man ha flera??

// Liinda

MimmieM
0

Minst 2 ;)
De tar ju inte direkt mer plats om man har 1 jämfört med om man har två heller!

Carpe Diem

LiindaH
0

mmsant.

Men jag vill ha tillbaka mina gerbiler.
Snyft. ska drömma om domnu, eller försöka iallafall.

Panter tanter som sover, åh en gubbe i korridorren med hicka :P

// Liinda

Faxlin
0

#17: Tackar för berömmet a Andreas och mössens vägnar. Och ja från min sida med. För jag är helt bedårad av dem.

Men Liinda, jag kommer ha fullt med mina möss, inte kan jag ha dina möss här med. ;-)

Audiatur et altera pars

LiindaH
0

Åsa, kan du väl ;).
Mera till dig ;)

// Liinda

Solaika
0

Söta små damer! Även om jag tycker deras öron är hysteriska! OskyldigSkrattande

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Angelclaw
0

naaaaaw de är underbara :D

…bara för att så bifogar jag en bild på MIN Lakrits (som hälsar att det är kul att ha en så söt namne :)  )

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

LiindaH
0

ViLL HAAAAAA

// Liinda

David
0

Jag har inte dissat den här tråden, har bara samlat mod till mig att titta. Och de såg ju inte så farliga ut, på håll. Men, nja, vetesjutton om jag skulle vilja ha en sådan brevid mig om natten istället för mina katter…

Men dom var fina. Fina färger.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Faxlin
0

#26: Sååå söt. De ser lite olika ut våra Lakritsar, fast söta båda två :-)

#28: haha, jag vill inte heller ha dem bredvid mig så. Känns rätt skönt att de har bur faktiskt :-)

Audiatur et altera pars

David
0

Förstår det… kan eventuellt tänka mig att klappa försiktigt med ena fingret, men inte så mycket mer… *rädd*

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Faxlin
0

haha det är ungefär så långt jag kommit :-)
Men Andreas är bra på att hålla dem när man klappar med ena fingret :-)

Audiatur et altera pars

[Niike]
0

så otroooligt söta, speciellt den första :)

Hennum
0

vilka söta möss. helt bedårande. men vilka stora öron de har :O

jag tycker min hamster är väldigt lik dom där, en liten råtta det med! :D hehehe Kyss

för mig, som aldrig haft andra gnagare än kanin och marsvin, så är alla dom där små ett gäng råttor allihopa :D

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Faxlin
0

#32: Kola är min favorit med faktiskt. ;-)

#33: haha japp de är som jättesmå råttor :-)

Tänkte lägga in en bild på deras bur med. Om nu någon vill se. Men en liten varning om att de just nu bor ruskigt trist. Men vi jobbar på det. Har lite dåligt samvete över deras trista miljö. Men så kan jag berätta att de har en labyrint som de får komma ut och leka i några gånger per dag. Men det ska skaffas ett hjul åt dem och lite mer saker. Bara så ni inte tycker att jag missköter dem på något sätt. Jag är medveten om bristerna i deras boende.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Stället i trä ska vi fixa en ram under med rum i så de kan ha lite skoj där. Denna skaegentligen hängas upp men då vart det så knasigt att öppna luckan. Så vi fick strunta i det. Men vi ska fixa något roligt med den i alla fall.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Här har vi osten som vi gömmer lite mat i ibland, för att de ska få söka lite efter maten. Så här hamnar grönsakerna och osten när det serveras åt dem.

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Och här är Adreas lilla mushörna. Den andra buren ska två nya töser få flytta in i nästa helg någon gång.
Ska tillägga att den buren med ska byggas ut så de får roligare saker att sysselsätta sig med.

Audiatur et altera pars

Jenahbella
0

Blått! :D så fint! :D å så gilla jag osten :D coolt :D

Angelclaw
0

En duna och en habitrail :)

Superfina möss och fint boende :D

Joo Åsa hon är allt vacker, min Lakrits! Och klok :) Man smälter när hon tittar på en och njuter av varje sekund! :) Rumpan man skymtar i bakgrunden av den bilden tillhör hennes syster Sprutt- som också är helt underbar :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

Faxlin
0

#38: Ja hela hans rum är blått så burarna lär ju match liksom :-)

#39: Tackar för berömmet. Men jag ska verkligen fixa det finare för dem. Har lite dåligt samvete faktiskt.

Audiatur et altera pars

Angelclaw
0

Det roligaste som finns är ju att göra nya saker för dem, nya leksaker, utmaningar. :) underbart!!!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Faxlin
0

Ja vi håller på att planerar för fullt här hemma. Tankarna är många i alla fall :-)

Audiatur et altera pars

Angelclaw
0

Härligt!! :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

Solaika
0

Nu kommer jag o är lite tråkig ;) Men det är av ren nyfikenhet. Hjul till möss? Ska de verkligen ha det? Gerbiler ska inte ha det pga att de kan fastna med svansen och pga att de får felställningar i ryggen som gör att de får mycket ont. Jag bara tänker att möss och gerbiler inte är SÅ långt ifrån varandra. Hur olika kan det vara?

Om jag har fattat det hyggligt rätt så är möss mer för att klättra än att gräva? Eller jag vet inte.. men annars kanske bara lite mer spån och ett par lite kraftigare grenar kan vara bra grejer att stoppa in för att liva upp deras hem :)

Söta är de iaf, trots sina stora dumboöron :P

Does it become a walk?

/Ida

Angelclaw
0

Hjul?? Missade jag det? nej ut med det isåfall. Det finns jättefina klätterleksaker man kan köpa, och som Solaika säger, grenar :)

jag älskar gnagare :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

Faxlin
0

Jag går  bara efter vad jag fick lära mig inne på mus iFokus. Där säger de att de mår bra av hjul Så länge man är noga och ger dem stoooora hjul. Och ser till att det är rätt modell så de inte skadar sig. Sedan finns det tydligen de som kan bli stressade avhjul men då får man ta bort det och bara ha det för lekstunder liksom.

Men som sagt var, just nu försöker vi få dem riktigt hemma här. De tycker nog att den stora vita saken som smiter in ibland är läskig. Men nu börjar kattens lust att gå in där avta. Matte blir så arg då. Och barnen är bättre på att stäga dörren med.

Audiatur et altera pars

Angelclaw
0

problemet är säkert samma som med gerbiler: de kan bli "beroende" av det, så det blir ett stereotypt beteende.

För aktivering är det bättre med mycket klätterleksaker och pinnar, och leksaker av alla de slag för den delen. Men nu utgår jag från gerbiler jag också.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Solaika
0

Jag skulle ändå försöka hitta andra former av aktivering i första hand. Möss och gerbiler är inte samma art men de är trots allt rätt lika. Det finns alltid olika åsikter om hjul till smågnagare. Åsikterna är delade även för hamstrar.

Grenar, hus, labyrinter och annat roligt är alltid bättre än hjul :)

Ett sånt hus som ni har, det som ska hänga. Sånt har jag hos ett par av mina grabbar. Fast jag har hängt upp det i hörnet på akvariet då. Underbar leksak till de små liven. Samtidigt som de har matbordet där ^^

Does it become a walk?

/Ida

Faxlin
0

Men mitt hänger ju inte. Hmm, de har en labyrint som de får busa i varje dag. Andreas tar och fixar med dem så de får leka i labyrinten. De kan inte få den fast i buren på något sätt nämligen. Det går dock till den andra buren men vi vill att alla möss ska kunna vara i den inte bara de som ska bo i den andra.
Har rätt mycket spån i till dem så de gräver ner sig u det massor.
Men ja jag bara måste hitta på lite mer saker. Har som sagt var massor med ideer men är ju så jäkla dålig nu så jag kan inte bygga det jag vill heller.

Audiatur et altera pars

Solaika
0

Har du fruktträd i trädgården? Ta in ett par roliga grenar ifrån ett sånt i så fall :) Klättra OCH gnaga om de vill. Jättebra sysselsättning för små muslingar. Spara toarullar så kan ungarna bygga egna labyrinter av det som ni kan gräva ner i spånet åt dem. Toarullar, hushållsrullar och olika storlekar på kartonger kan bli en jätterolig borg för dem att rusa runt i.

Jag har gungor i trä åt några av mina. Det är helt enkelt små gungställningar av träpinnar och däri hänger en tjockare pinne som det är hål borrat i så de kan springa igenom eller sitta uppepå.

Du har idéerna iaf. Du får vänta tills du mår bättre bara så kan du snart ta tag i sånt som ungarna inte kan göra utan dig :)

Does it become a walk?

/Ida

Faxlin
0

Mina små ynkliga äppelträd kan jag knappast ta något ifrån. Men funkar det med plommonträd? Då har jag faktiskt så jag kan ta. den sprider ut sig överallt :-)

Audiatur et altera pars

Solaika
0

Vet du om möss kan äta plommon? Kan de äta plommonen så kan de ha trädgrenar från trädet i buren. Annars kan du ta björk, asp eller al och ge dem grenar av.

Does it become a walk?

/Ida

Faxlin
0

hmm, måste nog fråga hur det är med plommon inne på sajten. Men jag tror de kan det :-) Men ja björkar finns det vid stallet.

Audiatur et altera pars

Angelclaw
0

fast björk har jag för mig blir giftigt mot vinterhalvåret? *funderar*

//Tess

Sajtvärd på Motor

Faxlin
0

usch jag köper mitt på zoo tror jag.

Audiatur et altera pars

Angelclaw
0

Haha förlåt Åsa om jag gör dig förvirrad!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Faxlin
0

hehe det gör inget. Jag är rätt van att vara förvirrad vet du :-)

Audiatur et altera pars

Angelclaw
0

Haha ^^  kanske lite, men du är trevlig ändå ;)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Aribigga
0

Så sjukt söta möss! Om man inte hade haft katt så hade det varit mysigt att ha :)

Vi brukade ge hasselgrenar till våra kaniner, de tyckte det var jättegott :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Solaika
0

Hm.. där har du en poäng Tess.. vet dock inte om giftigsäsongen har börjat.. Men Asp och Al funkar iaf.. Jag tror nog att plommon kan funka oxå. Men fråga på mussajten du :)

Does it become a walk?

/Ida

Angelclaw
0

Men jag tror man kan såga en bit ut… eller ja jag törs ju inte chansa men :S

//Tess

Sajtvärd på Motor

Faxlin
0

hha ni är underbara. Tur jag har köpt matstänger som de har i taket att gnaga på och klättra på. ;-)

Audiatur et altera pars

Angelclaw
0

Det lät bra det :) ååh vad jag blir sotis!! Vill kidnappa alla!!!!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Faxlin
0

De fick lite nya hus igår och ett vipprör. Ska visa er sedan. I dag ska de andra små mössen komma. Ser fram emot att se vad det är för individer.

Audiatur et altera pars

Angelclaw
0

ååh då vill vi se bilder på de med!! :)

tror jag vet vad ett viprör är faktiskt!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Faxlin
0

Det blev full fart kan jag berätta. Vill dock inte störa dem med blixtrande kameror nu. Så ni får vänta liiite på bilder :-)

Audiatur et altera pars

Angelclaw
0

haha joo, minst nån dag så de får acklimatisera sig först :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

Faxlin
0

#67: Exakt, men grabben har redan valt ut en kärasta. Så jag hoppas att han inte är den trogna typen utan kan tänka sig att kuttrasjua med dem alla :-)

Audiatur et altera pars

Angelclaw
0

#68 hahahaa :P Vi hoppas på en "player" ;)

Hur funkar det att ha honorna ihop om de blir dräktiga?? Jag vet hur det är med gerbiler och där kan den dominanta honan bli elak om den andra honan blir med smått

//Tess

Sajtvärd på Motor

Faxlin
0

Det ska inte vara några problem att ha dem ihop. Så länge de är vana med varandra. Så jag hoppas att det går bra i alla fall.

Audiatur et altera pars

Angelclaw
0

okej :) Jag håller tummarna :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

Saga85
0

Lite efterbliven är jag, men iaf - angående hjul: Det enda dåliga jag läst om hjul är om de DÅLIGA hjulen, dvs små gallerhjul. Argumenten mot dessa har av vissa tolkats som om ALLA hjul skulle vara farliga.

Att det är frågan om ett beroende när ett djur springer överdrivet i hjulet tror jag inte. Snarare är det väl ett tecken på en understimulerad varelse. Med tillräcklig stimulering borde stereotypa beteenden såsom gallergnagning, överdrivet grävande/hjulspringande inte uppstå. Ett djur behöver röra på sig mycket och stimuleras, och då kan ett hjul vara ett sätt att bidra till stimulans/motion så länge det inte är det enda alternativet.

Har hört att allt förutom själva fruktköttet hos stenfrukter (frukt med endast en kärna i - körsbär, plommon, avocado, mm) ska vara giftiga, men vet inte hur det ligger till med det. Det enda jag är 100 på är avocadon, där allt utom själva fruktköttet är giftigt (även för människor). Jag ska inte säga helt säkert att plommongrenar är giftiga, men jag kan inte heller helt säga att det är ofarligt.

Underbart fina möss för övrigt Skrattande

Faxlin
0

#72: Det är ungefär så jag också fått uppfattningen om hjulen för möss.

Jag tänker inte testa och ge dem plommongrenar i alla fall. Dumt att chansa.

Audiatur et altera pars

Angelclaw
0

Varför man säger att hjul är dåliga är inte enbart för gallerhjulens konstruktion, det finns ju plasthjul också. (nu talar jag av min erfarenhet av gerbiler) - när djuret springer i hjul så hamnar det i en onaturlig position med kroppen och detta kan vara dåligt för djurets kropp.

#72 Vad jag menade med beroende (hade ju det ju inom "") var att ett understimulerat djur lätt "fastnar" i vanan att springa i hjul, men som du säger, har man tillräckligt med stimulans för djurets fysiska och psykiska behov kan man säkerligen minimera stereotypa beteenden.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Jenahbella
0

jag kan säga att musarna e såååååå söta :D hihi

Saga85
0

#74 Ja, jag vet. Har läst och deltagit halvhjärtat i en mängd hjuldebatter. Och hört/läst mycket om "onaturliga positioner". Jag började med att vara neutral angående hjul, till att bli mot de när jag först hörde dessa påståenden, till att bli neutral igen då jag kollat runt på mer "officiella" sidor (veterinärer, djurskyddssidor, mm) och där insett att det antingen inte stod något om hjulets vara eller icke vara, eller varnats för att ha för små gallerhjul.

Jag vet att det blev ramaskri ett tag varje gång någon nämde ordet hjul, men det verkar dock ha lagt sig. Själv tycker jag det är upp till var och en hur man väljer att stimulera sina djur.

Angelclaw
0

Jag undviker hjul och ger mina små gerbiler massa annan stimulans, sen får de givetvis vara uppe och springa mycket också, på sängen och på mig och sambon. Det finns två läger när det gäller hjulets vara eller icke vara, jag ställer mig nånstans mitt emellan, men eftersom det finns en risk för att det kan vara skadligt så undviker jag det helt istället. Så det är min ståndpunkt

:)

//Tess

Sajtvärd på Motor