Annons:
Etiketttankar-funderingar
Läst 768 ggr
Musiken
2009-03-26 20:33

Gora mig en tjanst? :)

Nattsuddare har ju ofta alldeles for mycket tid pa sina hander, sa jag funderar pa om ni inte har lust att ga in pa min blogg och kika pa de tva senaste bilderna jag lagt upp. De handlar om den romantisering av sjalvmord och depression som rader i samhallet idag. Folk tar livet av sig for att bli alskade, ihagkomnmna och fa sina "15 minuter i rampljuset". Det var ett ganska uppmarksammat fall i Wales for ett par ar sedan da 17 ungdomar i ett litet samhalle tog livet av sig under ett ar. Alla genom att hanga sig (bade tjejer och killar - trots att tjejer nastan aldrig hanger sig, utan oftare tar tabletter, och ofta pa offentliga platser) och utan att lamna avskedsbrev. Det blev stort rabalder i tidningarna och ungdomarna som tagit livet av sig fick hemsidor efter sig, hyllningsuppslag i tidningarna och miljontals manniskor skickade blommor och brev. Och ju mer uppmarksamhet sjalvmorden fick, desto fler hangde sig. Nar tidningarna trottnade pa "nyheten" och slutade bevaka staden sa slutade aven sjalvmorden.

Ett annat exempel ar sjalvmordsvagen som foljde efter att boken 'Unge Werthers lidande' getts ut, Jimi Hendrix och Kurt Cobains sjalvmord samt sjalvmordskulterna i Japan.

Efter att Benny gett ut sin bok om sjalvskador sag Sverige aven okat sjalvskadebeteende bland unga.

Genom bilderna vill jag forsoka fa fram denna romantisering av nagot sa brutalt som sjalvmord och depression. Men aven hur stort inflytande samhallet har pa hur vi ser pa saker.

Jag vet att det bara ar 2 bilder (serien ska besta av 10-12 bilder), sa det ar svart att fa ett helhetsintryck, men ni kan val saga till om vad ni tycker iaf? :)

http://ratherpointless.devote.se/

Annons:
Chutney
2009-03-26 21:01
#1

Jag hittar inte bilderna du menar?

________________________________________________________

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

 

Chutney
2009-03-26 21:02
#2

Sorry, nu fattar jag ..

________________________________________________________

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

 

Musiken
2009-03-26 21:07
#3

Det ar bara att klicka pa lanken langst ner i mitt inlagg och sen scrolla ner en liten bit nar lanken oppnats :)

Chutney
2009-03-26 21:12
#4

Nej, var jag som letade bilder i översta blogg-inlägget :) För bilderna under, så den översta så såg jag ingen koppling till det du skrivit, därför jag inte förstod att det var blogginlägget före det handlade om :D Sen såg jag denne på bron…

Alltså..blir serien en följd på 8 bilder som har med samma personer att göra? Att man får följa deras väg liksom?

Annars, som jag skrev, förstår jag inte kopplingen med bild 1?

________________________________________________________

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

 

Musiken
2009-03-26 21:21
#5

Nej, det ar en serie pa 10 bilder, alla med olika personer, men som knyts samman genom deras romantiska syn pa att avsluta livet. Alla ar kladda for att ga pa dejt t.ex.

Alla bilder har dessutom olika referenser.
Den forsta refererar till ungdomarna i Wales som alla hangde sig, den andra bilden refererar till alla manniskor som hoppar fran Golden Gate Bridge i San Fransisco. I genomsnitt hoppar 24 personer/ar fran den bron. Finns aven en "dokumentarfilm", dar en manniska monterat kameror pa bron, och filmat alla som hoppat under ett ar. Den ar ganska brutal…

Andra referenser som hor till resten av bilderna ar som sagt 'copy cat'-sjalvmorden, det okade sjalvskadebeteendet i samband med att Bennys bok kom ut, de japanska sjalvmordskulterna osv :)

Chutney
2009-03-26 21:33
#6

#5

Okej, då förstår jag lite bättre :) Har dock missat detta med ungdomarna från Wales, hur jag nu kunnat göra det?

Jag vet inte vad jag ska säga, mer än att bilderna är bra. Hemskt att det ska bli/vara en romantisering av det hela…väldigt otäckt…

________________________________________________________

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

 

Annons:
Musiken
2009-03-26 21:36
#7

tack :)
Har kan du lasa lite mer om handelsen i Wales :) http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article3399528.ece

Alex
2009-03-26 21:38
#8

Underbara bilder! Och gillar verkligen idén. Tror det kommer bli riktigt bra! Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Chutney
2009-03-26 21:39
#9

#7

Tack så mkt :)

________________________________________________________

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

 

Chutney
2009-03-26 21:44
#10

Förstår inte hur jag kunnat missa detta? Har ju hört om andra fall med liknande dock. Hemskt som sagt.

Men jag instämmer med Alex :) Vore intressant att få se hela serien sen om det finns möjlighet?

Lycka till!

________________________________________________________

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

 

Alex
2009-03-26 21:53
#11

Ja jag vill absolut se alla bilder sen, annars blir jag sur! Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Liss
2009-03-26 22:02
#12

Fina bilder än så länge. Dock var de svårt att se att dem hänge på första bilden. Men kanske syns bättre när dem är utskrivna och allt:)

Fin ide också.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Chutney
2009-03-26 22:18
#13

Jamen jahaaaaa..*suck* Jag såg inte att dom hängde på första bilden…*s* Trodde bara att det var ett par  som gick där..sorry, nu förstår jag ännu mer…:D Värst vad jag är trög idag, trögare än vanligt…:p

Hade du inget skrivet om det LissetteS hade jag nog inte alls tänkt på det :) Tack

________________________________________________________

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

 

Annons:
Strumpa
2009-03-26 22:27
#14

en väldigt intressant idé, jag gillar iaf vad jag sett hittills ;)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Musiken
2009-03-27 11:33
#15

Hela serien ska vara klar i maj, sa paminn mig da sa ska jag visa :)

Det ar dock inte meningen att det ska "synas" att de hanger, utan man ska fa klura lite pa det ett tag ;)

Men tack for att ni kollade och att ni gillar dem :D

Upp till toppen
Annons: