Annons:
Etikettallmänt
Läst 844 ggr
Dojdan
2009-03-19 23:24

Ekonomifråga

Jag har lite funderingar om min framtid och hoppas att någon har koll. Nu i maj är mina studier slut och där med också min inkomst från CSN. Jag kommer trorligtvis inte att ha något jobb att gå till då… så vad gäller då för pengar till mig?

Jag är med i A-kassan fortfarande sedan innan jag börjadde plugga (om det nu har någon betydelse?).

Vart har jag rätt att få pengar ifrån? Hur fungerar det med a-kassa efter studier?

Help me pleeease!


Annons:
Liss
2009-03-19 23:28
#1

A-kassa är väl om man jobbat 6 månader, minst. Annars är det ekonomiskt bistånd, soc.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Dojdan
2009-03-19 23:30
#2

Ja.. men jag lär ju inte få från soc eftersom min sambo har jobb?


Liss
2009-03-19 23:35
#3

Och ni bor ihop då? Hum, fast prata med dem först och främst.. dem kanske kan väga upp med en summa! För mig bad dem att flytta hem till min mamma igen, men att jag då iaf skulle få en del hjälp från dem för att väga upp för min mor.

De hjälper ju att prata med dem så att säga. Om du inte klarar dig har du rätt till hjälp. Fast då måste du vara inskriven på arbetsförmedlingen och söka jobb hela tiden också:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Dojdan
2009-03-19 23:39
#4

vi skulle överleva på hans lön.. men det skulle vara döden för vårt förhållande….


Faxlin
2009-03-20 00:00
#5

Du har en hel del hjälp du kan få från försäkringskassan i alla fall.

Aktivitetsstöd

Du som deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program kan få aktivitetsstöd. Aktivitetsstödet beräknas på ersättningen från a-kassan, men du kan få aktivitetsstöd även om du inte uppfyller villkoren för ersättning från a-kassa.

Vad är aktivitetsstöd?

När du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program som du blivit anvisad till av Arbetsförmedlingen har du rätt till aktivitetsstöd från Försäkringskassan. Om du uppfyller villkoren för ersättning från a-kassan när du deltar i programmet får du aktivitetsstödet i stället för ersättningen från a-kassan. De dagar du får aktivitetsstöd räknas av från de dagar du skulle ha fått ersättning från a-kassan. Det betyder att du kan bli utförsäkrad under tiden du har aktivitetsstöd. Blir du utförsäkrad sänks nivån på aktivtetsstödet, men du har fortfarande rätt till aktivitetsstöd.

Du kan få aktivtetsstöd högst fem dagar i veckan. Aktivtetsstödet är pensionsgrundande och skattepliktigt, men inte semester- eller sjukpenninggrundande.

Utvecklingsersättning

Du som är 18 till 24 år och deltar i det arbetsmarknadspolitiska programmet jobbgaranti för ungdomar har rätt till antingen utvecklingsersättning eller aktivitetsstöd. Vilket du får beror på om du uppfyller villkoren för att få ersättning från en a-kassa. Fyller du 25 år under tiden som du deltar i programmet har du därefter rätt till aktivitetsstöd.

Läs mer om aktivitetsstöd i faktabladet "Aktivitetsstöd" som finns under "Mer information" till höger på den här sidan. Där kan du också läsa mer om utvecklingsersättning i faktabladet "Jobbgaranti för ungdomar".

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Dojdan
2009-03-20 01:30
#6

Tack.. det var skönt att höra.. just nu känns det som ens tor tung elefant står och trampar mig över bröstet.. sjukt ont…:(


Annons:
Faxlin
2009-03-20 01:57
#7

#6: Det finns alltid lösningar. Även om det inte ger så där hejdundrande mycket pengar så ger det i alla fall ett tillskott. Nu var det länge sedan jag gick på det här med så jag har inte koll på vad minsta beloppet är faktiskt. Men du bör i alla fall inte behöva leva helt på din sambo.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Dojdan
2009-03-20 02:07
#8

tack åsa!!


Upp till toppen
Annons: