Annons:
Etikettallmänt
Läst 1217 ggr
Strumpa
2009-04-02 19:30

Berätta om där ni bor! :)

Bor ni i eran hemstad kanske, eller pluggar ni på annan ort? Vad gillar ni bäst med att bo i eran stad (eller håla) och vad saknar ni i stan/ogillar ni?

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Annons:
Strumpa
2009-04-02 19:33
#1

Jag bor i Örebro, det är inte min hemstad men har bott där i 1,5 år nu :) det jag gillar bäst är att det finns mkt affärer, och IKEA såklart ;) och att det ligger rätt nära många ung. lika stora städer.

Det jag ogillar är dialekten (hehe) och de gäng som hänger inne i stan (bor mitt i centrum). Det är också mkt alkisar etc i stan, och ibland är det bråk mellan olika etniciteter på torg etc. som är lite läskigt.

Bra är också alla fina parker :)

Men helst vill jag bo i norra delen av Sverige, Umeå eller Luleå framför allt :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Musiken
2009-04-02 20:52
#2

Jag bor i Carlisle, och stan ar val i samma storlek som Orebro skulle jag tro. Det jag gillar bast ar att stan inte ar for stor, och inte for liten. Alldeles lagom med andra ord :) Nu nar jag har skaffat cykel sa tycker jag ocksa om att cykla ut pa landet, det ar skont, fastan man maste cykla pa motorvagen for att komma dit.

Det jag ogillar ar vadret (regn, regn, regn aven om det faktiskt ar fint vader idag), chavsen som hanger i stan och hugger ner folk, startar brak och barn (10-14aringar) som saljer knark i granderna. Har sjalv blivit "trackasserad" av chavs nagra ganger. Forsta gangen var det en grupp tonaringar som forst forsokte kora pa mig med sina cyklar, och sen borjade skrika konsord och liknande efter mig. Da vart jag sa javla arg att jag klippte till en i ansiktet. Som tur var sa var det en grupp fegisar, sa de cyklade nagra meter bort innan de borjade hota med stryk :P

Andra gangen sa var jag pa vag ner pa stan for att kopa en take away, da star det en grupp utanfor affaren med olbackar i famnen. Jag och min kompis gar bara forbi pa andra sidan gatan, utan att saga nagot eller ens titta pa dem. Nar vi gatt forbi borjar de slanga olflaskor efter oss och en traffade min kompis i huvudet. Vi gor fortfarande ingenting, utan okar bara takten men da borjar de springa efter oss medans de fortsatter att kasta flaskor efter oss. Forst nar vi kom in pa matstallet gav de upp.

Jag skulle helst vilja bo i en liten stuga vid vatten i Dalarna tror jag. Jag trivs bra i Dalarna :)

Musiken
2009-04-02 20:53
#3

Just ja; glomde att jag hatar husen ocksa!! Kalla stenhus med fuktproblem, extremt daligt dragna avlopp och inte en rat vinkel i hela javla stan tror jag.

Strumpa
2009-04-02 23:57
#4

vad kul det måste va endå Musiken, att bo nånannanstans :) men saknar du inte Sverige? :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Musiken
2009-04-03 00:10
#5

Jo det ar kul att bo nagonannanstans :) Men visst saknar jag Sverige! Speciellt arstiderna och maten!

Liss
2009-04-03 00:23
#6

Bor i Norrköping.
Mitt område är rätt bra egentligen. Shoppingcenter som håller på att byggas ut precis bredvid, med mataffärer, apotek och allt sånt där bra. De är mycket gräsområde och bara över vägen och in en bit har jag Vrinneviskogen. Vilket är rätt bra och till fördel eftersom jag har hund.
Dock är inte folket lika trevligt i det här området. De är mycket barnfamiljer, och jaa.. om jag säger så - de är en av anledningarna till att ecko är rädd för barn! De är det som förstör väldigt mycket… att folket suger!

Lägenheten är rymlig och härlig. Har inglasad balkong och hela lägenheten är vänd mot solen hela eftermiddag och kväll. Trivs jätte bra i lägenheten.

Själva Norrköping är väl okej..  Vi har ett stort bra centrum med många roliga butiker. Vi har väldigt många, fina parker. Vi har "Halvars", otroligt god glass på sommaren. Och rätt okej uteställen. God mat finns det också.

De jag gillar mindre är, just folket. Norrköpingsbor kan vara riktigt jävla bläää helt enkelt. Jag hittar i princip alla mina vänner i andra städer. Vet inte vad de är egentligen, om dem är helt inställda på att dem redan har nog med vänner eller att dem aldrig kan växa upp här och vara trevliga.
Några ordentliga bråk är det nog inte heller. De är vissa som letar bråk vid ett speciellt uteställe. Men de är bara att undvika.

Sen sägs det att de är mycket droger i Norrköping. Men det är inget jag märkt av öht.

Fast sen så tröttnar man ju också på stan man bor i efter ett tag. Så är rätt så trött på Norrköping, men kan ändå inte riktigt få mig att ta mig härifrån.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
Liss
2009-04-03 00:27
#7

Och så har vi nära till Söderköping! Där Smultronställer ligger, där dem har glass stora som fan och de är gott som tusan! Och så är de himla fint där eftersom de ligger bredvid slussarna (göta kanal).

Vi har inte Ikea;) Men de är inte så långt till Linköping där de finns. Och tror nog att de kanske kommer hit någon gång med. För Norrköping byger som tusan just nu, överallt!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Strumpa
2009-04-03 00:30
#8

är du från Nkpg Lisette? :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Telefonkontakt
2009-04-03 00:33
#9

jag bor i Norrköping..

Vad är bra? Spårvagnarna gillar jag. de är lätta att planka på. Sen så finns det fina parker och sen kommer jag inte på något mer. Jag gillar inte Norrköping.

Vad är inte bra? Ett bostadsområde, Hageby. Folk ivägen överallt där.
ful stad. för mycket dåliga skolor och förskolor.
långt mellan tågstation och centrum. listan kan göras lång..

Jag gillar där jag bor precis. vid folkparken (kanske inte gillar det i sommar får se). nära till tågstationen och lagom prommenad till stan.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Strumpa
2009-04-03 00:35
#10

#9 var skulle du helst bo om du fick välja? :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Telefonkontakt
2009-04-03 00:36
#11

#10 i Karlskrona eller i Västerås (kommer från västerås) :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Liss
2009-04-03 00:40
#12

#8 Njao, typ. Jag är född i Norrköping i alla fall. Men har bott i Finspång från det till att jag var 6-7 år. Och Finspång är inte ens värt att nämna :P

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Strumpa
2009-04-03 00:42
#13

haha en tjej i min klass, elelr 2, kommer från finspång. deras dialekt är inte att leka med ;)

jag är också från Västerås ju, men jag vill aldrig mer bo där hehe  Oskyldig

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Annons:
annemaria1962
2009-04-03 00:42
#14

jag bor i Ekerö! och trivs enormt bra! latlig miljö. men ändå bekvämt nära till affärer och annat, då det behövs. så jag tycker det kan inte bli bättre då de gäller hur man bor o lever, just nu! Skrattande har ju under vintern fått rätt bra "kläm" på hur bussar o t-banor funkar nu oxå! vågar t o m åka in till centralen o gå där o sergels torg! låter väl löjligt, för alla som lever med detta, varje dag! men jag har alltd bott på små platser. landsbygd, närmast. med långa resor, om man skulle till stan. så nu trivs jag. kan åka o fika någonstans det gillar jag. tycker det är ett nöje, få sitta på något trevlig fik o ta sig något gott.

sedan finns ju här mycket museer o sådant. vilket jag oxå är svag för!

Liss
2009-04-03 00:44
#15

#13 Hehe jasså? Jag visste inte ens att finspångare har någon direkt dialekt :P Jag tror snarare att din dialekt låter rolig Tungan ute

vad pluggar du?

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Strumpa
2009-04-03 00:47
#16

#15 haha men jag gnäller ju inte iaf :) som riktiga örebroare gör.

jag pluggar till personalvetare :) (personalchef, HR-konsult blabla)

vad jobbar du som`? :)

#14 vad härligt att du trivs! :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Liss
2009-04-03 00:56
#17

#16 Hehe, neeh de är ju skönt det. Gnäller gör inte jag heller:P
Ahaa okej:)
Jag är arbetssökande, men jobbar som Line dance intruktör några timmar.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Saga85
2009-04-03 16:50
#18

Jag trivs ypperligt där jag bor just nu. I Mölndal (även om jag helst skulle vilja ha något eget), i en dal mellan två skogar i ett lugnt villaområde. Med en kvarts bussresa är man antingen inne i Göteborgs centrum (gångavstånd på ca 40 min), Slottskogen (stor park) eller någon av de tre finfina badsjöarna. Perfekt. Inte konstigt att alla syskon utom 1 har fastnat här i området ;)

botakt
2009-04-03 23:34
#19

Jag bor i Grycksbo i en lägenhet än så länge. Vi ska flytta till ett hus i samma by.  I byn finns 2 affärer  oh ett apotek 2 ålderdomshem, en blomsteraffär och Grycksbo pappersbruk. Finns mkt hästar och hundar här Skrattande Tris bra fast bara bott här 6 månader

emelieeh
2009-04-04 02:15
#20

Jag bor i Vittangi, en liten håla upp i Norrbotten. En liten by med ca. 900 personer.

Vad som är bra med det? Jaa.. Jo, på vintern är det mycket snö och allt finns inom en promenad :p

Det jag inte tycker om med stället är att 50% av alla som bor här är gammlingar, dom flesta är otrevliga och vresiga, det finns 3 affärer, när det kom droger in i byn så kom polisen också (dödligt rädd för polisen) och det bor massa galningar här.

Jag skulle vela bo nånannanstans, neråt i landet, i Sundsvall :)

Annons:
Solaika
2009-04-05 01:24
#21

Hm.. jag bor i.. Eskilstuna och Västerås.. Flyttar ju från Eskilstuna till Västerås.. o just nu är vi lite mitt emellan.

Eskilstuna.. en fin stad, fina gamla hus o vackra områden runtomkring.. men en gräsligt svår stad att komma inflyttandes i. Och kriminaliteten ökar tyvärr. Det visade sig ju att jag bodde granne med en yxmördare tex Förvånad Själv går man inte ut på kvällen som tjej. Ungar slänger sig framför tåget då o då.. lite obehagligt sådär.. Men i mångt o mycket har jag ändå trivts rätt bra.

Västerås då.. ja vi kommer ju att bo en liten bit utanför stan. Tillberga är ett lugnt område. Det har bott motorcykelgäng här förut.. men de har fått flytta på sig.. varför är jag inte helt säker på. Sen har vi ju en anstalt lite längre ner på gatan oxå. Men den är jag inte heller orolig för. Knappast så att man gör inbrott i kåkarna närmast finkan. Kommer man ut vill man ju bort bort bort :P Västerås som stad annars.. vet inte så mycket om den ännu.. den är fin iaf.. o folk kör som riktiga jubelidioter. Men jag tror nog att jag kommer trivas bra här ändå. Vi hamnar närmare mina föräldrar i Uppsala :)

Strumpa - det är klart du vill bo i Västerås!! Vi ska ju promenera massa då ju :P

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

lill-jarven
2009-04-10 03:32
#22

Jag är född och uppvuxen i Kiruna men bor nu i Umeå. Delar för närvarnade lägenhet med en kompis och våra djur, sammanlagt 3 hundar & 6 kaniner. :)

Umeå är en bra stad, mycket unga människor, ett bra utbud av affärer, helt okej nattliv (iaf på lördagar), nära till naturen osv.
Jag bor bara ett stenkast från nydalasjön där det finns mysiga stigar att gå på, och bada kan man såklart också. :)

Det negativa: Droger finns det rätt mycket av och brottsligheten har ökat på sistone.. sen är det väl egentligen lite för mycket folk här för min smak. 113 000 pers ungefär.. det är ju drygt 4ggr så mycket som i Kiruna! Vintrarna är rätt dåliga också. :( Lite snö och mest bara slask och äckel. Fast i år var det helt okej.

Kiruna saknar jag.. finns mycket snö där! Det är det bästa. :) :)
Fast nu har det blivit en massa droger där också.. vilket är så jävla tråkigt så det finns inte. :(

Aja. Ska iaf bo i Umeå ett tag till. :) Flyttar ihop med tjejen om sisådär 1½mån och det ska bli mer än underbart.

silvery
2009-04-10 23:47
#23

född i sthlm (för stort) bott i Lund (älskar) och nu i norrköping vilket jag halvgillar, tycker att vissa är e lite påfrestande (tolka mig inte som rasist) speciellt de utlänska tonåringskillar som tycker det är kul att ropa fula ord efter en eller försöka ropa på min valp när vi är ute och går, det gör mig arg, och det finns många såna här i norrköping… fast annars är folket helt okej =)

SaraC
2009-04-11 00:26
#24

Jag bor i Borlänge. Är född (okej född i Falun) här och har bott här hela mitt liv. Liten men lagom stad. Har aldrig velat flytta faktiskt och kommer nog aldrig vilja heller, hur tråkigt det än låter Tungan ute Tycker om att det finns massor med underbar natur och att det mesta är "landet", men att det ändå finns ett centrum med mycket affärer och dylikt.

Bor just nu i ett radhus med uteplatser, ligger på landet och alldeles vid skogen och vi har några kilometer in till stan vilket jag tycker är lagomt. Sambon har en tomt med ett gammalt ruckel ute i skogen i Torsång och tanken är att bygga ett hus där och flytta dit när ekonomin tillåter. När nu det blir Obestämd

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: