Annons:
Etikettallmänt
Läst 830 ggr
Vippelicious
6/9/09, 5:44 PM

Growltråd

Hej!

På begäran så tänkte jag nu starta en liten tråd / artikel om hur man lär sig att growla på ett både säkert och bra sätt.

Först av allt måste ni eliminera tanken på att growl är högt, för det är det inte. Ju bättre man blir, desto mer luftvolym är det som kommer ut. Ni måste även eliminera tanken på att growl är argt eller aggressivt, för det är inte så ni ska låta ALLS. Det kommer också med övning.

Okej, nu när det faktiskt viktigaste är avklarat kan jag förklara lite om anatomin i halsen. När vi sjunger, pratar osv. använder vi våra vanliga stämband. När vi sjunger så låser vi stämbanden och det kommer upp luft med ljud. I själva verket är det luften som är ljudet.
När vi growlar får vi inte använda våra vanliga stämband. Ett stort NONO där. Gör man det riskerar man stora skador och det låter inte alls lika fränt.
Istället använder vi de såkallade False chordsen, som sitter alldeles ovanför våra stämband. Dessa "känner man inte av", och det går att slita mycket mer på dem än de vanliga.

Okej, nu när vi har den biten avklarad är det dags att förklara hur man faktiskt producerar ljudet.

Tänk er The grudge. Eller tänk er en knarrande trappa. Vad som helst som knarrar. Sedan ska ni börja knarra själva, ni vet som kan kan göra ibland när man bara sitter och låter lite med halsen.

Sedan tar ni en penna och stoppar i munnen. Above the pencil och below the pencil är som det låter, och där ska man lägga olika ljud.

http://www.youtube.com/watch?v=FbdhraRaQXw
ps. länk någon! ds.

Så ni sitter där och gör det ljudet. Sedan trycker ni mer luft in i ljudet. Först kommer ni att skära, tappa gnället, osv. men det är heeelt normalt. Själva ljudet ska ni sedan försöka trycka upp above the pencil. Ert mål ska vara att låta som en fågel, med två olika toner i samma röst!

Detta är det bara att öva och öva och öva på, tills det sitter som en smäck. Då kan man börja utveckla det till sitt eget ljud, för det är detta som är grundljudet.

Förlåt för den dåliga förklaringen, är något oklart så PM:a mig bara ^^ Lycka till!

Detta ska inte vara högt, aggressivt eller något sådant! Tänk er fågel, annars kommer det inte att gå!

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

Annons:
Vippelicious
6/9/09, 6:07 PM
#1

ps. dinousariefågel menar jag förstås med fågel! ds.

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

Saga85
6/9/09, 6:12 PM
Vippelicious
6/9/09, 6:13 PM
#3

<3

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

Saga85
6/9/09, 6:20 PM
#4

Hehe, jag sitter här och låter, men det kliiiiiar så i halsen ^^ Jag gör nog fel.

Vippelicious
6/9/09, 6:22 PM
#5

Hmm…knarrandet ska inte klia i halsen :P Börja med bara det, att knarra. Sedan ökar du gradvis lufttillförseln tills du känner att det är bra. I början kan det kännas konstigt eftersom man placerar ljudet fel.

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

Saga85
6/9/09, 6:26 PM
#6

Jag satt mest som jag brukar göra och lät och insåg att jag gör helt fel och istället förstör mina stämband. Får försöka igen och börja om på nytt när kliandet/ömmandet lagt sig Flört

Annons:
Angelclaw
6/9/09, 7:12 PM
#7

Coolt! Nu ska jag träna :P

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Vippelicious
6/9/09, 7:20 PM
#8

det tar ett jäkla tag innan det sitter, men man märker när man kan det. Då kan man börja köra lite mer avancerade övningar osv.

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

Angelclaw
6/9/09, 7:22 PM
#9

Som hårdrockare och omgiven av musiker känner jag ju mängder av folk som kan -egentligen. Men jag vågar ju inte be dem *s*

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Alex
6/9/09, 7:42 PM
#10

Hihi kul! Skrattande

#9 Haha du är som jag då, vågar inte be folk lära mig saker om de är för bra på det själva… Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Angelclaw
6/9/09, 7:54 PM
#11

Precis -man får ju prestationsångest!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Saga85
6/9/09, 8:02 PM
#12

Man får hitta någon som är dålig och lära sig av den tills man hamnar på samma nivå som den dåliga, sedan hitta någon som är liiite bättre, lära sig tills man blir lika bra, hitta någon som är liiiite bättre, osv osv. Fast satan i gatan en sån tid det kommer ta Oskyldig

Alex
6/9/09, 8:04 PM
#13

#12 Hihi smart, Saga ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Angelclaw
6/9/09, 8:12 PM
#14

Haha är det SÅ man ska göra!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Angelclaw
6/12/09, 11:47 PM
#15

Jag är bäst *självdistans*

…eller… hur var det nu?

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Jenahbella
6/13/09, 12:07 AM
#16

COOLT :D nu jäklar ska jag öva :D

Vippelicious
6/13/09, 11:13 PM
#17

Jag ska skriva om detta till en artikel, förhoppningsvis imorgon om jag inte är för bakfull….idag är jag det garanterat!

Ett till tips: Tro att ni är bra så bli ni bra! Och TA INTE I! Detta ska vara väldigt lågt!

Medarbetare på fantasy.ifokus

 

Upp till toppen
Annons: