Annons:
Etikettallmänt
Läst 2852 ggr
Jenahbella
1/23/10, 7:36 PM

ÄLG!

äääälg! gah va stor den var! :O 
som tur va hann vi bromsa! annars hade jag vart pannkaka!

Annons:
elinn
1/23/10, 8:07 PM
#1

Usch vad otäckt!!!

Jag har haft turen att komma riktigt nära en älg en gång och så länge man inte känner obehag (som du när du fick bromsa) så är det en fantastisk upplevelse…

// ElinN

Loveferrets
1/23/10, 8:24 PM
#2

Men oj, vilken tur ni hann bromsa.

Linn
1/23/10, 8:29 PM
#3

älgar är gigantiska! när jag var liten såg jag dom väldigt nära flera gånger på tomten. sedan på nordens ark har jag vart en meter ifrån dom. lite läskiga djur. min lillasyster är jätte rädd för älgar.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Alex
1/23/10, 9:23 PM
#4

Usch, läskigt när de är på vägarna. En sån stötte jag och min mor på en gång, det var stopp i trafiken för att en stackars älg hade hamnat utanför viltstängslet. Annars har jag tack och lov inte sett de mer än på håll från vägarna…

Dock har man ju stött på en och annan på skogspromenader och ridturer. Så länge det inte är en ko med kalvar brukar det vara lugnt. Eller den galna älgen vi hade i området för ett par år sen… Som mamma såg i skogen, jagandes en annan person (älgen alltså, inte mamma). Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SaraC
1/23/10, 10:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hoho, ja. Det finns många tossiga älgar Oskyldig En kompis blev jagad av en på cykel för en tid sedan, hon har aldrig cyklat så fort och kommer nog aldrig göra. Och min pappa har rott i hundrasjuttio från en tok.

Vi hade en familj på gården bra länge, men sen slutade de komma blev väl mat hos någon Rynkar på näsan

Jättebra kvalité på bilden jag vet, men man ser att den ena har långa, snygga, vita ben i alla fall Skrattande

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Solaika
1/24/10, 9:55 AM
#6

#1 Det är inte ett dugg fantastiskt när man blir jagad av en arg älgko kan jag säga! Jag avskyr älgar!

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Jenahbella
1/24/10, 2:43 PM
#7

#6 fast hon mena ju när man kommer nära i en bil tex? 

jag tyckte de va häftigt att se den så nära, har faktiskt inte vart så nära en älg nångong!

Alex
1/24/10, 4:16 PM
#8

Ni får komma hit nästa år då, kan vi dra till Älgfarmen! Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elshira
2/12/10, 1:09 AM
#9

#4 Ko med kalv är nästan det allra farligaste du kan stöta på då korna är väldigt rädda om sina kalvar och är betydligt mer aggressiva än älgar annars är (info från farfar jägare). Har sett en ko med kalv en gång och jag vände i.af i sakta skritt i motsatt håll omedelbart… ;(

Hakuna matata!

Alex
2/12/10, 11:29 AM
#10

#9 Jo, det var det jag skrev, att det brukar vara lugnt så länge det inte är en ko med kalv. Flört Det sista man vill göra är att hamna emellan…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Faxlin
2/12/10, 12:31 PM
#11

Hellre en ko med kalvar än en björn med ungar. Hualigen. Men älgar kan vara elaka som sjutton. Vi hade för flera år sedan en ko med två kalvar som gick i våran trädgård. Det slutade med att de fick komma och söva dem och flytta dem. Då de upprepat detta två gånger och älgkon kom tillbaka en tredje gång så sköts de. Fanns inte så mycket annat att göra tyvärr.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alex
2/12/10, 12:35 PM
#12

Fast det ska mycket till för att en björn ska attackera, björnen är antagligen långt borta innan du hunnit komma i närheten… Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Faxlin
2/12/10, 12:57 PM
#13

haha, jag har blivit attackerad av en björnhona när jag var 14 år. Hon var riktigt sur den damen. :-) Så jag vet att det är inte rolgit att sitta i ett björntorn med en arg hona som försöker skaka ner det. Elelr om det var oss hon försökte skaka ner. Är i alla fall en upplevelse jag aldrig glömmer.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
Alex
2/12/10, 1:01 PM
#14

Oj, nej det förstår jag… Men sånt kan väl knappast vara vanligt?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Salladshataren
2/13/10, 10:32 AM
#15

Var det inte en kvinna som blev dödad av en älgtjur?

Vildsvin med kultingar är inte heller skoj… Min border collie tror att han har blivit en jakthund helt plötsligt ;) Han jagade ett vildsvin för några dagar sen. Men pappa kallade på honom, så han slutade med att jaga vildsvinet.

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Alex
2/13/10, 8:28 PM
#16

#15 Ingen aning. I mina hemtrakter, för ett par år sen, hade vi en galen älg som sprang runt och jagade folk. Mamma blev vittne till när en kvinna blev jagad av den i skogen, när hon var ute med hunden… Den hade aldrig ihjäl nån innan den blev skjuten i alla fall, som tur var.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SaraC
2/13/10, 8:30 PM
#17

#15 Jo. Läste faktiskt i Aftonbladets bilaga idag om en man vars fru blev dödad av en älg när hon var ute med hunden, och han blev misstänkt för mord på henne. Kanske den du tänker på? Det var en några år gammal händelse.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Faxlin
2/13/10, 8:58 PM
#18

#17: Öhh, vad tänkte de då? Att han dresserat älgen till att döda frun eller:-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alex
2/13/10, 9:05 PM
#19

Haha ja det undrar jag med… De måste väl för tusan kunna skilja på mord och älgattack…? Obestämd

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SaraC
2/14/10, 2:55 AM
#20

Nej, hon hittades död i en tjärn och de trodde länge att det var mord och han var mördaren. Men hon hade blivit ihjältrampad av en älg. Helt sant även om det låter helmuppigt Obestämd

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Salladshataren
2/14/10, 8:26 PM
#21

#17 Jo, det var den händelsen jag tänkte på.

Eller ska man anhålla älgen för mord? Flört *sätter handklovar på älgens framben* Tycker synd om hennes man som fick sitta anhållen i sisådär 8 månader, helt oskyldig…

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Faxlin
2/14/10, 9:28 PM
#22

#21: Tyvärr väldigt ofta som fel personer får straff i Sverige. Och det inte bara att sitta anhållna.

Här hade vi en i Gävle som blev anklagad för att ha mordat sin flickvän och sitt barns mamma. Han vart anhållen för mordet, vart av med sin son. Och efter att den rätte vart fast tog det nästan ett år till innan han fick sin son tillbaka från de sociala myndigheterna. Så mycket är snett.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

SaraC
2/15/10, 12:35 PM
#23

#21 Ja, det var jättehemskt. Han satt inte anhållen så länge, men han var ju misstänkt så länge eller längre. Och när det väl blev klart att han inte var skyldig fick han höra det av en journalist, inte av polisen. Tydligen är det fortfarande folk som tror att han är skyldig, nyligen hade någon/några ställt en stor låtsas-älg på hans tomt, stackars farbror Rynkar på näsan

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Anders 50
2/20/10, 11:04 AM
#24

Ja älgar är livsfarliga!!  Skogens farligaste djur!! Huvvaligen!!

De anfaller oftast det kvinnliga könet, så det bästa är att hålla sig inomhus eller ivarje fall inte gå ut i skogen!

Jag möter hellre 10 vargar och 20 björnar med ungar än en älg i skogen!!

                                      Skrattande  Skrattande

                                          Oskyldig

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Musiken
2/21/10, 11:49 PM
#25

Ooh laskigt! Sicken tur att det gick bra iaf! :)

poesi
3/6/10, 3:37 PM
#26

I Köpmanholmen (där jag bodde tills för snart 1 år sen) så hade vi varje vinter älgar i skogen precis där vi bodde. Mötte dom nästan varje dag när jag gick till jobbet, var bara några få meter ifrån dom flera ggr. Lite läskigt, men man vande sig nästan efter några veckor, haha.

Anders 50
3/6/10, 6:23 PM
#27

Hoppas ni förstod att jag skojade i mitt inlägg #24Skrattande

Älgar är inte farliga!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Alex
3/6/10, 6:31 PM
#28

#27 Joho, livsfarliga. Flört Hellre varg än älg i skogen. Fast å andra sidan är det väl bäst med båda… ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Anders 50
3/6/10, 6:40 PM
#29

#28 Har du många vargar i skogen så är älgproblemet snart löst! Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Alex
3/6/10, 6:42 PM
#30

#29 Jag skulle tro att det är betydligt fler älgar faktiskt, framför allt nu…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Sunrise
3/6/10, 7:11 PM
#31

Jag älskar älgar… Trevliga djur ^^ Dock så har dom otur och springer ut i vägen, men det är ju vi som satt dom ivägen för dom ;)

Strumpa
3/6/10, 10:51 PM
#32

Att möta en älg till häst är i alla fall inte en sån trevlig upplevelse :P

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Anders 50
3/6/10, 11:07 PM
#33

#32  Förstår det…vem skulle inte bli rädd när man fick se en älg till häst!    Förvånad

         (förlåt…kunde bara inte låta bli)  Skäms

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Strumpa
3/6/10, 11:13 PM
#34

Haha jag bjuder på den ;P

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Annons:
Anders 50
3/6/10, 11:15 PM
#35

Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Alex
3/7/10, 5:08 PM
#36

#32 Fast det brukar vara rätt lugnt, värre utan häst. En häst ser de sällan som något hot, och så länge du sitter på hästen döljs din lukt av hästen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Strumpa
3/7/10, 5:30 PM
#37

#36 Jo men sen beror de ju på vad det är för häst man sitter på också, hur denne reagerar ^^

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Alex
3/7/10, 5:37 PM
#38

#37 Haha ja det är klart. De hästar jag har suttit på har velat fram och hälsa, men de är väl inte riktigt normala kanske. Oskyldig

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Strumpa
3/7/10, 5:41 PM
#39

#38 Haha isisar…Foten i munnen jag säger då det Flört

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Saga85
3/10/10, 10:36 PM
#40

Hästar är ju bara hornlösa älgar Förvånad Farliga djur det där!

Anders 50
3/10/10, 10:48 PM
#41

Hästar är farliga djur! De sparkas och biter öronen av en! Förvånad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
Alex
3/11/10, 11:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Japp, totalt livsfarliga… Titta bara här, där de brottat ner sitt byte och gör sig redo för att äta upp det! Förvånad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Salladshataren
3/11/10, 1:34 PM
#43

Hästar är väldigt förtjust i hår ;) Jag och min kompis praktiserade på en ridskola, så var vi ute i en hage där en häst gick. Han kom fram till henne och börja dra i hennes hår Flört

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Linn
3/11/10, 8:07 PM
#44

Ååh en sån vacke bild alex!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Saga85
3/12/10, 2:16 AM
#45

#41 Och inte att förglömma att de suger i sig människoarmar som om de är spaghetti!

#42 Hästarna förbereder sig för en Lady och Lufsen-scen ser jag…

Anders 50
3/12/10, 10:43 AM
#46

#45 Ja, man undrar hur det gick för tjejen på bilden…om hon överlevde…Obestämd

Ruskig bild!!! Lite vågat att lägga en sådan bild direkt i inlägget!  Förvånad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Alex
3/12/10, 10:55 AM
#47

#44 Tack. Glad

#45 & #46 Jo, de trodde de skulle få ett riktigt stort mål mat där, men lyckligtvis var jag och en till tjej med så vi lyckades få henne i säkerhet, och varken hästar eller människor kom till skada. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jenahbella
3/12/10, 9:02 PM
#48

uss alex att du ens vågar visa sånadär våldsbilder ;) hehe riktigt fin bild!! 

jag blev sparkad av en häst i magen när ja gick på dagis, efter de vart ja rädd för hästar men är de inte längre, fast jag e inte jätteförtjust i dem heller.

Annons:
Upp till toppen
Annons: