Annons:
Etikettnatt-mums
Läst 1471 ggr
Jenahbella
1/28/10, 7:29 PM

recept!

här kommer ett recept på en sjukt god pastasås!

du behöver:
1 paket bacon
en halv burk med kräftstjärtar
2 burkar creme fraish me paprika chili smak
en halv purjolök

färskpasta.

gör såhär:
börja med pastan. koka upp vattnet och när de kokar häller du i pastan och börjar med såsen.
klipp baconet i småbitar och hacka löken, stek upp de tillsammans.
häll sedan i creme fraishen och låt de puttra en stund.
när pastan e klar häller du av pastan och då häller du i kräftstjärtarna i såsen, såsen ska då inte stå på plattan mer än högst en minut. annats blir inte kräftstjärtarna goda!

häll upp pastan och såsen på en tallrik och så är de klart! :D

detta är verkligen ett av mina favorit recept just nu de e enkelt, går fort och är supergott!

är de nån annan som har nåt riktigt bra recept? :)

Annons:
Elshira
2/12/10, 1:30 AM
#1

Jag har 2 st recept som jag gör hemma ofta:

1 Tomatsoppa med  mukt bröd

Jag tar 200-250 gram (ett halft paket) passerade tomater och sedan kryddar jag den bara med:

Pizza krydda, chilli, vitpeppar/pepparblandning, salt, sweet chilli sauce (mkt lite) och ketchup.

Till det har jag en mjuk franska som jag sjär i tjockare bitar, rostar och doppar i soppan, antingen naturell eller med smör och/eller ost.

Gott, snabbt, enkelt, billigt!

  1. Lövbit á la Lina

#Lövbit av valfri mängd (jätte bra att ha i frysen, lägg dem i en skål med smörpapper emellan), glöm inte att banka ut den med en djup skål eller något annat med lite rundad kant. Den kommer bli ca 50% (eller mer) större och därmed inte lika kompakt och seg när man sedan steker den.

#Potatiskroketter (eller något annat valfritt passande)

#Hemagrjord sås

Potatisen:
Börja med potatisen, gör du något färdigt i ugnen kan jag rekomendera att köra på grill för att de ska bli sådär krispiga på utsidan utan att de friteras!

Köttet:
När potatisen börjar bli klar steker du lövbitarna (tar bara någon minut) och kryddar med salt, blandpeppar (grön, vit, svart ev. + rosé och krydd) samt lite timjan.

Såsen: Håll i lite mjölk (som ser ut att bli lagom mängd till sås) i stekpannan efter köttet, ha i några nypor potatispulver så att den får konsistens efter tycke och smak. Smaksätt på samma vis som köttet + soya och oxfond/rödvinsfond ca 1 msk/person.

På det viset har vi nu också gjort en enkel och inte allt för fet god sås som är en mix mellan brunsås, pepparsås och rödvinsås.

Ha gärna en sked rönnbärsgelé till på talriken!

En god, relativt enkel och snabb rätt som är väldigt poppis här!

Hoppas det kommer till nytta! ^^

Hakuna matata!

Chestnut
2/12/10, 8:31 AM
#2

Apelsin- & örtkyckling, 4 portioner

350 gram kycklingfilé
1 liten klyfta apelsin
1 matsked matfett
1 kryddmått torkad rosmarin
1 matsked fryst eller färsk basilika (hackad)
1 kryddmått torkad timjan
3 matskedar finhackad gul lök
1 matsked gräslök (hackad)
2 deciliter Cremé Fraiche
Salt
Svartpeppar

  1. Skär kycklingen i stora kuber. Hetta upp matfettet i en stekpanna och bryn kycklingen runt om. Sänk värmen till svag-medelstark värme.
  2. Tag bort hinnorna från apelsinklyftan. Fruktköttet består av små "kapslar", plocka försiktigt isär dem och tillsätt dem till kycklingen. (Det ska inte vara stora bitar av apelsin). Tillsätt även örterna och löken.
  3. När kycklingen är igenom, tillsätt cremé fraiche och låt koka ihop. Salt och peppra efter avsmakning.

Serveras med pasta, ris eller potatis.

Gjorde det igår och det va brutalt gott ^^

Med vänliga hälsningar
Chess

[chouwa]
2/12/10, 11:54 AM
#3

Jag älskar grekisk mat och tänkte dela med mig av ett recept som är populärt hos min sambo :-)

Ingredienser:

4 4 skivor vitt formbröd
25 25 g smör tll stekning
4 4 skivor chèvre
några sallatsblad i olika färger
ev skivade champinjoner
1 1 msk vitvinsvinäger
3 3 msk olivolja
1/2 1/2 tsk dijonsenap
1 1 vitlöksklyfta
1/2 1/2 tsk salt
1 1 krm vitpeppar

 
Gör så här:

1. Sätt ugnen på grill, 275°. Skölj och ansa sallatsbladen och fördela dem på fyra assietter. Skiva champinjonerna och lägg på dem.

2. Skär brödskivorna runda efter ostens form och stek dem gyllenbruna på båda sidor i smör. Lägg skivorna på ett ugnssäkert fat. Om du inte vill ha kvar den vita kanten, skär ett snitt i kanten på varje ostskiva så är de lätta att dra bort efter gratineringen. Lägg osten på brödet och gratinera i ugn tills osten blir brun och precis börjar smälta.

3. Blanda samman vinäger, olivolja, dijonsenap, salt och peppar till en dressing. Pressa ner vitlöken. Droppa dressingen över salladen och lägg sedan på brödskivorna med osten. Servera genast.

Upp till toppen
Annons: