Annons:
Etikettdjur
Läst 3155 ggr
Loveferrets
4/24/10, 12:23 AM

Min Älskade Elin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Elin började kräka i torsdags den 22 april o det hon drack kom upp igen, åkte in med henne under natten då hon vart sämre men dom som var expert på ultraljud skulle inte komma förrän fredag morron så vi skickades hem igen och fick ge henne vätska varannan timme.

På ultraljudet visades en främmande kropp som var tvunget att tas bort, det skulle kosta mellan 15-20 000 kr då hon troligtvis skulle ligga inne under helgen.

Vi väntade svar från Agria om dom ville ersätta en del av detta, hennes försäkring tecknades den 5 april, 4 veterinärer och en hel del sekreterare bråkade med dom och skickade upp hennes journal med röntgenplåtar 3 ggr, Agria ville fortfarande inte tro på att det låg något i tarmen.

Är det skada/olycka har man rätt att få ersättning direkt, det är enbart sjukdom som det är 20 karensdagar.

Elin blev bara sämre och sämre och till sist satte dom in dropp, jag visste helt enkelt inte vad jag skulle göra och om Agria inte ersatte nånting så hade jag inte råd till operation så efter 4.5 timmar tog jag ett beslut att låta henne somna in.

Vi kunde göra en obduktion för att mer eller mindre skicka upp föremålet i huvudet på Agria men dom vägrade "godkänna" det i alla fall men djursjukhuset gav sig inte. (Efter hon hade somnat in)

Efter ytterligare 2.5 timme kom ett slutgiltigt besked, Agria hade ersatt om man öppnat henne.

Jag känner en enorm skuld och hade dom inte bråkat utan gett besked omgående så hade hon levt idag !

På den korta tid hon bodde hos mig gav hon så enormt mycket.

Min älskade Elin blev bara 10 månader gammal. Förlåt gumman, mamma älskar dig!

Annons:
Linn
4/24/10, 12:31 AM
#1

Gråter Lider med dig. Dessa människor bakom skrivbord kan vara helt makalösa!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Jenahbella
4/24/10, 1:50 AM
#2

men lilla vännen :( massvis med kramar till dig!! vet hur de känns ! :(

Loveferrets
4/24/10, 1:53 AM
#3

Ja men det är mitt eget fel, hade jag haft en buffert på 20 000 hade hon levt idag. Jag är inte värd att leva så funderar på att ställa mig framför ett tåg istället men tack alla.

Jenahbella
4/24/10, 1:55 AM
#4

nee lägg av! vem har en buffert på 20000???!! inte jag! 
har själv tagit ett liknande beslut, bättre att låta dem somna in istället för att plåga dem! i de här fallet e de agria som inte kunnat ta ett beslut!  du har ingen skuld i att lilla elin blev sjuk!

Loveferrets
4/24/10, 2:22 AM
#5

"4, Hmhm jag hann ha henne i 16 dagar och inte hade jag räknat med att detta skulle hända så fort, visst hade jag en buffert men inte var den på 20 000.

Jag vill tro att det finns gränser för alla även om dom har en saftig budget, vad händer om alla pengar på försäkringen är slut och nått skulle hända efter en kort tid, har man pengar till de oxå då ? (undrar bara av välmening för jag har länge undrat).

Alex
4/24/10, 2:27 PM
#6

Men fy vad tragiskt! Helt sjukt att det ska behöva vara så. Lider verkligen med dig och som sagt, 20'000 är inte det lättaste att hosta upp bara sådär…

Det är himla synd att bara Agria har illerförsäkringar i nuläget, för det är ett bolag jag inte litar på ett dugg efter vad de gjort senaste tiden.

Massa, massa bamsekramar till dig. Det var inte ditt fel och jag hoppas verkligen du stannar med oss även om det känns tungt nu. Elin har det bra…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Bella-R
4/24/10, 4:33 PM
#7

Men herregud Gråter

Jag finner inte ord.. fy vad sorgligt.

Säger som dom andra, känn igen skuld, det var inte ditt fel!

Kram till dig, kramar i massor.

/ Bella

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Saga85
4/24/10, 5:55 PM
#8

Gråter Jag blir så ledsen och arg. Vaddå inte tro på att det låg något i buken? Alla svordomar jag kan räcker inte till.

En massa styrkekramar till dig!

Loveferrets
4/24/10, 8:57 PM
#9

Men gud så gulliga ni e, ny gråter jag än mer,

Nä det var inte ens säkert de skulle räcka med 20 000 heller , Ja detta hel** jag haft med Agria har/är en ren skandal,

det är allvar Saga, dom sa att de inte trodde på de fast vett hade skickat in hennes journaler o bilder från ultraljudet 3 jäkla ggr t.o.m. veterinärena bara skakade på huvet o tyckte dom var helt körda, vi var oxå på dom att vi var tvungna att ha ett besked omgående så Elin fick dropp så länge, de e så jävla tragiskt detta o efter en hel dag så får vi ett fax helt plötsligt att dom hade ersatt operationen, jag sprang ut o skrek i högan sky, va fan kunde dom inte ha sagt de från början för ? Varför sa dom Nej dom andra gångerna för ? Varför var alla tvungna att överbevisa Agria en hel dag ? Djursjukhuset gav sig inte heller o ansåg att det VAR en skada, fan fan fan. .

Kostnaden för tiden vi var inne o för i torsdags gick på 5000 kr o även de anser djursjukhuset att Agria ska ersätta en del av men dom bråkar nått så kopiöst men nu har chefen på sjukhuset satt sig in i detta oxå o anser att vi blivit fel behandlade så han ska gå vidare med detta nu, han ville även kräva ersättning för psykiskt lidande för både mig o Elin som fick sitta där inne från 08.00- 15.00 (dock somnade hon in vid middagstid då jag ansåg att hon inte skulle lida nått mer) och det hade ej behövts om dom "trott på" samtliga bevis. Hade jag bara haft 20 000 o lite till så hade jag struntat i dom istället  VARFÖR!! Detta e tamejfan skandal ! Förlåt att jag svor, kramar o ett stort tack till alla..Gråter

ChristineL
4/25/10, 9:12 PM
#10

Men herregud! Vad hemskt :( För det första beklagar jag verkligen att ni inte fick mer tid tillsammans. Sen hade jag ingen aning om att agria var så jäkla puckade! Har ju katterna försäkrade hos dom och förväntar mig hjälp om jag behöver det… Men nu funderar man…

Vila i frid lilla Elin Kyss

Loveferrets
4/25/10, 10:07 PM
#11

#10, Tack Cristine, hade jag varit dig hade jag bytat försäkringsbolag för sånt här ska inte behöva hända o jag vet flera som tyvärr råkat ut för detta så jag är inte ensam, så ett tips BYT..kramen..

Tyvärr är det bara Agria som försäkrar iller i dagsläget så man har inga möjligheter att byta, hopppas de blir ändring på de.

Alex
4/26/10, 2:03 PM
#12

#10 Kan inte annat än hålla med #11. Agria har gått ner sig rejält det senaste. För ett litet tag sen var det ju något om någon med hund som fick fortsätta betala försäkringspremien efter att hunden fått tas bort. Sen när det kommer till hästar tokhöjde de premien för något år sen och nu har de ändrat villkoren så de enbart ersätter upp till 12'000 kr vid hältor. Kan ju där tillägga att jag var in på hältutredning med min häst förra hösten och det gick på 25-30'000 någonstans… Så 12'000 är inte mycket.

Tack och lov har jag Folksam, vilket har vart en dans på rosor. Flört Agria har haft konstiga grejer för sig när jag ringt och kollat försäkring för både hund och häst, och efter det som hänt det senaste är det inget bolag som intresserar mig alls.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

ChristineL
4/26/10, 2:36 PM
#13

Fy vad det är tråkigt att läsa om sånt här, men lägligt nog har jag precis fått nya försäkringspapper så kanske ska passa på att säga upp innan jag betalar det. Får ta mig en dag och kolla upp lite helt enkelt.

Annons:
Jenahbella
4/26/10, 2:40 PM
#14

ja agria e riktigt dåliga! gillar dom inte alls men som sagt till iller finns de inget att välja på :( 
hade jag haft andra djur hade jag lätt bytt till något annat!

Saga85
4/26/10, 3:25 PM
#15

Jag tycker det verkar vara strul med de flesta försäkringsbolag. Mina föräldrar hade (hem?)försäkring hos Folksam, och jädrar ett sånt strul det blev när vår ovanvåning brann upp. Först tog det 2 månader innan de ens kom och kollade vad som skulle göras, bygget drog ut rejält på tiden (tog 8-9 månader) och mina föräldrar blev tvungna att betala 80% av renoveringen själva.

Som illerägare kanske man borde ta och börja trycka på hos andra försäkringsbolag. Får de tillräckligt många förfrågningar finns ju chansen att de till slut överväger att föra in iller. Och med konkurrens kan det kanske bli bättre villkor eftersom de får mer press på sig.

Loveferrets
4/26/10, 3:48 PM
#16

"12, Vad är en "hält" för nått, är det en speciell häst ? 12 000 är ju ingenting , trodde det var mycke värre kostnader för en häst, 25-30 000 är ju t.o.m. vad en iller kan kosta om de vill sig illa.

"13, Ja gör de Christine innan nått tråkigt händer, lycka till !!

"14, Jag med !

#15, stackars dina föräldrar,jobbigt nog att orka med de som hänt, de gör de inte bättre att försäkringsbolag strular till de, har dom inga känslor i kroppen eller vad tusan handlar de om ?

Jättebra förslag du kom med där,  ska vi göra en insamling o skicka in ?

Alex
4/26/10, 8:24 PM
#17

#16 Nä, det är när de är halta. Alltså haltar, vilket kan bero på smärta i hoven, benet, ryggen, eller vart tusan som helst egentligen… Så även om det oftast är väldigt små och enkla skador så kan kostnaden dra iväg rejält eftersom det inte alltid är så lätt att lokalisera det.

#15 Men fy vad tråkigt! Himla synd att det ska behöva bli så. När det gäller Folksams djurförsäkring har jag bara gott att säga dock, jag har fått ersättning direkt utan minsta strul och det gäller även de andra jag känner som har sina djur i Folksam och behövt använda försäkringen. Oavsett om det vart på klinik eller distriktsveterinär.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Loveferrets
4/26/10, 8:58 PM
#18

#17, Jaha på så vis, alltid lär man sig nått nytt.

Loveferrets
4/27/10, 1:06 AM
#19

Saknar min älskling.

Man kanske skulle prostituera sig, ger inte sånt bra betalt ? Förvånad (lite ironi)

Salladshataren
4/27/10, 2:44 PM
#20

Sitter och funderar på hur illa vissa människor kan bete sig (iller.ifokus) Obestämd

Det är aldrig roligt att ta ett sådant beslut. Även om man opererade Elin så kan man inte vara säker om hon hade klarat det. Det är jätte mycket som kan hända.

Tycker det är mer humant att låta djuret att somna in istället för att vänta att man ska få svar… Dåligt gjort av Agria.

Beklagar sorgen Eva Rynkar på näsan

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Annons:
Loveferrets
4/27/10, 7:27 PM
#21

#20,Tack vännen Kyss

ChristineL
4/27/10, 11:33 PM
#22

Av nyfikenhet gick jag också in på iller, och herregud! Skumma bara igenom en del, men jaha, tydligen måste man ha en budget på 30 000 innan man skaffar sig djur. Så okänskigt så det finns inte!

Loveferrets
4/27/10, 11:41 PM
#23

#22, Tack, inte nog med att är jobbigt nog ändå så skulle man behöva stå ut med deras påhopp oxå och anklagar mig för Elins död, men en del anser att man ska ha sånna summor i fickan, ja så är det Förvånad

Cindy
4/29/10, 3:58 AM
#24

Som jag ser det så hade du en buffert!! Du hade skaffat försäkring och hade pengar till självrisken. Inte fasen är det på något sätt ditt fel att Agria agerat fel!

Jag blir rosenrasande av att läsa tråden på iller.ifokus, visst folk där är ju uppenbarligen inte kloka nånstans! Att skuldbelägga dig är inte bara fullständigt fel, utan även i mina ögon moraliskt vidrigt. Kommer Elin att återuppstå bara de klankar ner tillräckligt hårt på dig…?

Du gjorde precis vad en ansvarsfull djurägare bör göra - du försäkrade henne, och tog henne till veterinären när det blev nödvändigt. Att du vårdade henne hemma en natt ser jag bara som positivt - hon fick din odelade uppmärksamhet och omvårdnad i en trygg miljö, hellre än att ligga i en läskig bur med dropp bland främlingar.

Sen att veterinären inte lyckades övertala Agria i tid är givetvis en tragedi. Men att vänta ytterligare hade varit djurplågeri, och har man inte en mindre förmögenhet på banken eller rika anhöriga, så har man inte! Försäkringen borde givetvis ha räckt, det är ju sånt här dom är till för!

De som menar på att du borde ha en buffert verkar inte ha förstått vad försäkringar är till för. Någon tyckte att hennes buffert var pojkvännen och familjen med tjocka plånböcker, vilket är ren dubbelmoral. Om pojkvännen gör slut dagen före hennes iller blir svårt skadad då? Om familjens hus brunnit ner och alla pengar behövs till annat än dotterns husdjur? Låter kanske långsökt, men i mina ögon inte mer så än den oerhörda otur du själv haft!

Och att förra ägaren ojar sig kan man väl till viss del förstå, klart hon är ledsen! Men såvida det inte står i köpekontraktet att du måste konsultera henne före avlivning, så har hon faktiskt inget att säga till om. Alla kattomplacerare skriver om sådant i kontrakten, men inte ens dessa sägervanbat än att en veterinärs råd bör följas. Det är lätt att vara efterklok, men hade hon velat ha full kontroll över Elin borde hon ha sett till att informera dig om alla tänkbara scenarion, för inte fasen är deg förra ägaren man tänker på i första hand i en sån situation!

Nej, inget annat än en eloge till dig som gjorde precis allt du kunde för Elin!!! Jag beklagar verkligen sorgen, vet hur tungt det är att förlora en älskad vän.

Och må Agria brinna i hvetet för vad de gjorde mot Elin! Imorgon är det jag som byter försäkringsbolag på katten!

Vänliga hälsningar
Cindy

Jenahbella
4/29/10, 4:03 AM
#25

#24 riktigt bra skrivet! =) 

du ser loveferrets! DU har gjort rätt, !

Loveferrets
4/29/10, 4:28 AM
#26

#24,Men oj så gullig du är TACK SÅ HEMSKT MYCKET, ditt inlägg värmde o jag läste det 5 ggr !!

Ang köpkontrakt fick jag inget, förlåt för dum fråga men vad betyder konsultera ? Hon nämnde inget om att hon hade en telefon, de fick jag först veta i tråden, de fanns enbart mejl kontakt, men jag skulle tydligen kontaktat henne redan torsdag eftermiddag då Elin började kräkas. Däremot hade jag inte kunnat säg nån summa för kostnad för de visste jag inte förrän fredag morron kl halv 9. Skulle jag ha mejlat henne via mobilen då ? Hur gör man de ?

Ja försäkringen var tecknad den 5 april, det gjordes t.o.m. via internet på natten innan jag skulle få hem Elin, jag hade en buffert på 8100 kr ja, självrisk är på 700 kr .

Jag tycker det är bra att du ska byta bolag, lycka till o återigen, tack för ditt inlägg kram Eva..

#25, Ja jag ska bara pränta in de i skallen ..

Linn
4/29/10, 10:18 AM
#27

#24 Riktigt bra skrivet!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
Cindy
4/29/10, 12:01 PM
#28

#26 Så lite så, jag menar varenda ord jag skrev!

Har ni inget köpekontrakt så kan säljaren inte ställa några krav på dig. Förvisso gäller muntliga avtal också, men i praktiken är det extremt svårt att bevisa att ett sådant finns. Och det är inte ett muntligt avtal om säljaren bett dig göra si eller så, utan det är bara om hon krävt det som ett villkor för att du ska få köpa som det är ett avtal.

Alltså kan säljaren sörja Elin och förbanna sig själv hur mycket hon vill för att hon sålde henne eller inte fixade ett avtal. Men du har inte gjort något fel som inte kontaktade henne! Det är hon som gjort ett misstag som inte informerat dig om att hon skulle finnas där med ekonomiskt stöd om Elin blir sjuk. Det är hon som inte ens gett dig ett telefonnummer. Det är hon som aldrig försäkrade Elin från början, så att det hade funnits en försäkring att bara föra över på dig.

Nej, glöm allt säljaren anklagar dig för. Hon är upprörd och ledsen, och tar ut det på dig i onödan eftersom hon är efterklok och ångrar vissa beslut. Ingen av er blir lyckligare av att gräla mer, och Elin blir det definitivt inte.

Konsultera betyder rådfråga, ungefär.

Åter igen; jag tycker du gjort allt du kunnat för Elin! Minns henne med glädje, och tänk på hur hårt du kämpade för att rädda henne. Skulden är inte din på något sätt!

Kramar!

#25 & 27 Tack!

Vänliga hälsningar
Cindy

Salladshataren
4/29/10, 12:13 PM
#29

Kan väl också berätta att det var några som ifrågesatte mig när jag valde att avliva min Nisse (min allra första kanin). Han hade nog trillat och slagit sig, så det ena frambenet hade hoppat ur eller något sånt. Det var överrörligt iallafall, inget bra tecken.

Ringde till veterinär och fick tid samma dag som jag ringde. Nisse hade så otroligt ont och hade gått ner lite i vikt.

Det enda veterinären kunde göra var att avliva eller att röntga benet. Jag valde att avliva, då Nisse hade otroligt ont så han gnisslade med tänderna. Och det var inte ens 100% säkert att de kunde göra något åt hans ben…

Sen när jag skrev på kanin.ifokus så började folk frågade varför jag inte röntgade honom osv. Man blir så less på folk som inte kan tänka sig för eller så är de bara dumma i huvudet! Skrikandes

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Alex
4/29/10, 2:46 PM
#32

Jag skulle vilja se att vi skippar diskussioner om andra iFokussajter och hur folk beter sig där. Sånt får tas upp på respektive sajt eller med de aktuella personerna, inte här.

Diskussionen om det var rätt eller fel kan vi också låta bli, då jag är rätt säker på att det inte är vad Eva är ute efter.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Loveferrets
4/29/10, 6:55 PM
#33

#28, konsultera-rådfråga, okej lärt mig nått nytt,ska försöka glömma förra ägaren oxå men tycker du inte jag ska låta henne komma hit då heller ? (Hoppas det är okej att jag frågar de här).

Jag vet att du menar de Cindy, de e bara så svårt o släppa, Tack !

#29, Beklagar verkligen.

#32, Det är lugnt Alex,jag ska läsa cindys o även er andras inlägg minst 15 ggr om dan,förstår inte varför de ska vara så svårt att pränta in att jag inte gjorde nått fel.

Cindy
4/30/10, 12:23 AM
#34

#33 Nu hänger jag inte riktigt med, ska hon komma på besök hos dig? Du gör precis vad du vill, förhoppningsvis kan ni lägga undan alla hårda ord och istället hitta stöd i varandra istället - ni sörjer ju samma sötnos!

Vänliga hälsningar
Cindy

Annons:
Loveferrets
4/30/10, 12:29 AM
#35

# 34, jag skickar ett pm.

Loveferrets
5/1/10, 8:19 PM
#36

Det är sommar utanför mitt fönster, jag ser barn som spelar boll utanför men jag känner ändå ingen glädje utan dig, sen du försvann så finns det inget kvar utav mig.

Jag vandrar omkring i dimmor och timmarna segar sig fram, dina saker ja dom finns här överallt, sitter jag ensam och det är så tyst och kallt.

Nu är dagarna till evighet för mig, nu är nätterna till långa labyrinter, de finns stunder då jag känner att jag inte orkar mer, där jag önskar jag fick vara där du e.

När jag blundar kan jag se dig framför mig, du var som sommaren som sol och vind och hav, och nu ligger du ensam i en kall och öde grav.

Jag vandrar omkring här i dimmor och tårarna har frösit till is, jag kommer aldrig bli mig själv igen, för det finns inget som kan döda kärleken,

Nu är dagarna till evighet för mig, nu är nätterna till långa labyrinter, de finns stunder då jag känner att jag inte orkar mer, där jag önskar jag fick vara där du e.

Sunrise
5/3/10, 1:26 AM
#37

Åh, så tråkigt… Men det var ju inte ditt fel. Massa tröstkramar! Känn ingen skuld!

Loveferrets
5/3/10, 1:40 AM
#38

#37 Tackar så mycket, det värmer..

Sunrise
5/3/10, 11:53 PM
#39

#38 *kram*

Faxlin
5/26/10, 2:52 PM
#40

Du vet att jag står bakom dig i detta.

Massor med kramar

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Loveferrets
5/26/10, 9:11 PM
#41

#40, Tackar min vän, de värmer jätte mycket, speciellt från dig Kyss

#39, Tack

Annons:
Upp till toppen
Annons: