Annons:
Etikettsömn-sömnproblem
Läst 2241 ggr
elli-kleo
2010-06-19 05:50

Vaken länge - "Ful ovana"

nu när jag har sommar lov har jag skaffat mej en ful ovana.. jag är uppe jätte sent på nätterna minst till 12-1 och ibland, som inatt och dom två senaste nätterna till 3 - 4 tiden. Har hänt att det blir efter 4 oxå och detta är ju inte bra. Vi har bara haft lov i typ två veckor och jag har redan skaffat mej denna ovana :( Jag blir typ "pigg" på nätterna och kan inte sova eller slappna av..

och jag som HATAR när jag kommer upp sent..

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Annons:
lillaisa
2010-06-19 20:55
#1

Lämnar spår här, har samma problem. Mitt enda tips är att tvinga upp dig 10 även om du somnat vid 1 och sedan gå och lägga dig tidigt, brukar dock inte fungera så bra på mig ;)

/IsaGlad

Loveferrets
2010-06-20 20:25
#2

Oj, så har jag levt i många år, det är inte pågrund av sommarlov, det är smärtorna som håller mig vaken, jag kan sitta till till 07.00-09.00 på morron, brukar försöka tvinga mig själv att sätta kl o gå upp men de går inget vidare bra.

Ville mest säga att du inte e ensam dock ska du vara glad att det inte beror på smärtor för din del.

Elshira
2010-06-21 20:27
#3

Jag är nattmänniska som håller mig piggast på natten (har inga problem att sova dagtid om det heövs).

Har däremot ett lite udda dagsbehov av sömn, 7 timar är bäst för mig, mer än det (har testat i flera veckor med vardera timmantal) och jag blir slö som sjutton hela dagen lång…

Så för mig är det helt normalt att en skoldaga gå och lägga mig vid 12-tiden xD Blir det senare (vilket är vanligt) så kan det bli en powernap när jag kommer hem istället…

Men hur blir du av med det? Tja jag antar att det är tv/dator som hägrar så pass sent på kvällen. Titta i sådana fall igenom tv-tablåerna och kolla om det är något du verkligen vill se, är det för sent spela in det om du har möjlighet eller kolla på nätet (det mesta hittas på respektive kanals hemsida).

Vad det gäller datorn är det dock lite svårare. Men sätt upp mål för vad du ska och inte ska göra. Jag brukar säga att jag sover när jag kollat igenom alla inlägg på iFokus (brukar ta någon timme), men jag kommer ofta på mig själv med att slösurfa i väntan på att någon ska skriva något 2 på natten…

Kanske kan en timer fungera? När du känner att det börjar bli dags att sova egentligen så sätter du klockan på 30-45 min kanske? Och på den tiden ska du ha hunnit avsluta datorn, borsta tänder osv och ligga i sängen när tiden är ute? ^^

Var nog det bästa jag kunde komma på som skulle fungera för mig :)

Hakuna matata!

cigge
2010-07-23 05:53
#4

samma här semester o nattens riddareCool

ShitGoose
2010-07-24 06:17
#5

Samma här! Hur mycket man än säger, ''ska gå och lägga mig i tid idag'', så blir man uppe tills 4 ändå ;D

Själv är jag vaken tills 4, till och med 6 och sover nästan hela dagen, vaknar vid 16-17 någon gång på eftermiddagen.
Vilket suger för då har ju hela dagen gått :P

Vet inte riktigt vad man ska göra åt saken då allt jag prövar inte fungerar.. Men det är väl bara att tvinga sig upp på morgonen antar jag, vilket jag aldrig orkar :)

Medarbetare på Sphynx iFokus

elli-kleo
2010-07-25 15:16
#6

jag har bättrat mej! :D äntligen har jag börjat få struktur på mina vanor eller hur man nu säger. aja. jag går och lägger mej mellan 23 och 01 på kvällen vilket är en stor förbättring i gemfört med tidigare som var mellan 2 och 4

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Annons:
liljegren
2010-08-01 01:08
#7

Jag är också nattmänniska och har passande nog ett nattjobb ;)

Sessan1
2010-08-04 00:35
#8

Här är en nattmänniska till

iofs så jobbar jag inte längre, så mig gör det inget om jag är uppe, efter kl: 03.00 eller lite senare, kan det oxå bli, så jag är oxå en nattmänniska.

Tycker att man kopplar va bättre då, innan man går och lägger sig.

Då sover jag iofs lite längre på eftrermiddagarna, ja inte så jättelänge, men till kl: 14.00 iaf.

Tass tass på er

Sessan1

Brullebro
2010-08-05 08:03
#9

Jag har haft problem senaste tiden med att jag inte kan sova, försöker och försöker till 5 på morgon och sover till typ tolv. Nu är klockan 05:58 och jag har inte sovit något, ska hålla mig till ikväll istället!

Upp till toppen
Annons: