Nattsudd iFokus

Nattsudd

Etikettallmänt
Läst 896 ggr
bluemary
2009-11-26 01:59
0

God Jul nu ? ? ?

På reklamen på TV så säger de God Jul. Redan ??

Tycker ni att julen ska börja nu ? Såg i en affär
att de började med julsaker i slutet av oktober.

På ett annat forum, inget namn, så var ett inlägg
"Julen står för dörren " och det var också i oktober.

Kanske att ni har haft en tråd om detta tidigare,
men jag kan bara inte låta bli att fråga.

Faxlin
2009-11-26 04:21
0

Ja julen står för dörren på många ställen nu. Själv tycker jag inte julen står för dörren förns första advent. :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alex
2009-11-26 13:04
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Det är väl på söndag? Tungan ute

Själv är jag inte så mycket för julen alls. Julafton räcker gott och väl, att börja fixa och greja flera månader innan är inte min grej direkt. Inte veckor innan heller… Men vill folk göra det så får de. Flört

Bara att se hur det såg ut i Singapore i slutet av oktober, det var julpyntat över hela gatorna, i 30-gradig värme… Tomtarna kändes lite felplacerade kan jag säga. ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

bluemary
2009-11-26 14:02
0

Jag förstår inte vad de håller på med.Kanske ett  sättt för många
att fokusera på något så att de glömmer bekymmer, verkligheten.
Jag vet inte………

Eftersom jag inte har några barn så är julen bara jobbig.
Att köpa julklappar i min situation är ju jättejobbig.Jag har
sagt till min familj att jag hellre ser att vi fortsäter att ge
varandra små presenter när man känner för det, då är ju
gåvorna "äkta". Men nu så är det ju "tvång" .

Det sägs ju att julen inte bara är trevlig. Så mycket bekymmer
med ex. för mycket alkohol, vilket förstås kan ställa till med
problem.

För mig, som ju inte har barn, så är det bara skönt när
helgen är över.

Salladshataren
2009-11-26 15:56
0

Tja, det är ju tomtekonferans i juli varje år på Bakken i danmark Flört

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Faxlin
2009-11-27 01:08
0

Japp det är i helgen. För mig är julen en tidpunkt när datorerna vilar, tv apparaten likaså. Vi eldar massor med stearin ljus, spelar sällskapsspel och bara är med varandra. En tid när familjen verkligen ägnar sig helt åt varandra. Och konstigt nog en tid då inte ens barnen bråkar med varandra :-) Julen är frid här hemma. Men visst, säkert är det en sorts flykt från vardagen. Men jag är uppväxt med mycket jul pysslande och att vi alla hjälptes åt att göra julen till det som det var, en tid fylld av familjetid även i dessa stressade tider.

Audiatur et altera pars

Loveferrets
2009-11-27 01:51
0

Tycker det är lite väl tidigt och tycker inte dom ska prata jul förrän 1 advent.

Alex
2009-11-27 13:11
0

#5 Åh, vad mysigt det låter. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Faxlin
2009-11-27 16:43
0

#7: Det är mysigt. Hela grejan alltså från första adventoch frammåt. Och då ingår det ett mjölkrig under julbaket när vi står som idioter först och bakar med julmusiken på för fulla muggar medans vi glatt skrålar med :-) Men mjölkriget som slut tamp självklart :-) Men ja, allt det här är bara så otrolgit mysigt, och det är just det som julen handlar om för mig.

Audiatur et altera pars

Alex
2009-11-27 16:50
0

Jo men det är ju så det brukar vara, julen är ju en familjehögtid, så har man familj så förstår jag mycket väl om man vill göra en riktig grej av det hela och umgås och ha mysigt. Glad Det gjorde vi när jag var mindre också, bakade, julpysslade, hade mysiga adventsfrukostar hela familjen gemensamt och allt vad det var.

Men det är ju när man börjar bli lite äldre som det inte blir riktigt samma sak, och julpyntet känns mest som nåt jobbigt att dra fram för att sen bli jobbigt att plocka bort… Flört Om man säger så, så känner jag inte så många i min ålder som gör något större inför julen alls. På sin höjd är det väl nån som bakar och nån som ställer fram en adventsljusstake ungefär. Sen är det väl bara vid själva julafton som man träffar släkt och vänner, äter och har det mysigt.

Undantaget är väl de med barn, men det är väl då det hela börjar bli roligt och mysigt igen, när man har barn som uppskattar det. Men däremellan är det inte så viktigt. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport