Levande döda..
Nu har jag skrivit ett inlägg om det här på flera olika sajter.. Just för att jag känner att jag verkligen måste prata om det!
Jag tror helt seriöst att det kommer bli ett zombieutbrott inom en snar framtid. Ja, på riktigt. Det finns väldigt många som tror att det bara är strunt, många som är skeptiska och så många som tror /(vet?) att det är sant och man måste börja tänka på det för att bli mentalt förberedd.
Nu får ni inte tro att jag är galen :P Det finns kanske fler här inne som är övertygade som jag? Dela jättegärna med er av några tankar ni har om det då! :)
Zombies har man hittat många gånger förut, dom vanligaste är såklart dom som av svart magi eller voodoo blivit zombies. Men det känns som att voodoo inte används idag längre och att dom zombiesarna ändå inte är något hot eftersom dom inte bär på något virus. Oftast var det människor som blev levande begravda och uppgrävda nästan innan de dog, så att de pga syrebrist hamnade i ett zombieliknande tillstånd. I stort sett hjärndöda alltså.
Viruset heter solanum och upptäcktes för några år sedan. Det är det som gör människor till det vi kallar för zombies. Det går att hitta massor med information om det här på internet, ungefär 50/50 av sidorna säger sant, och falskt. Solanum smittar alltså via vätskeöverföring, precis som hiv. Det smittar väldigt lätt och är du väl smittad är det 100% dödligt tyvärr. Viruset är inte luft- eller vattenburet utan kan endast smitta via vätskeöverföring.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Haha, någon har tittat för mycket på zombiefilmer :P Ganska passande, för zombieland ska ha premiär denna vecka…
Brrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaaaaaiiiiiinsssssss!
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#1: Jag tittar faktiskt i stort sett aldrig på zombiefilmer! :P
Jag tycker inte de är så bra.. Och sen är ju det mesta i dom filmerna såklart påhittat, för att göra bra filmer! Typ att dom springer, är skitstarka, kan prata, vill äta hjärnor… Så dom brukar jag inte kolla på.
Anledningen till att jag började tro på att zombiesarna är på väg var för att jag hörde talas om ämnet, gjort massa research om det. Och det har övertygat mig om att det snart kommer gå snett. När man forskar mer och mer på det så kommer det säkert förr eller senare hamna ur kontroll och det släppas lös, av misstag.
Och i filmer pratas det väl om ett t-rex virus ofast? Det är ju också ett påhittat virus.
just zombies låter kanske lite galet, men skulle inte bli förvånad om något slags virus skulle bryta ut som vi inte kan bota..
Om de är nästan helst hjärndöda känns det som att de inte kan göra nån större skada ändå faktiskt. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#3: Hiv? Redan här.
#4: Dom som blev begravda är ju i stort sett hjärndöda :P Men dom finns inte längre. Fast dom som bär på solanum är ju också typ hjärndöda..! :) Skulle jag säga. Därför är inte 1 eller 2 zombies farligt i sig, utan det är när de har smittat så många människor att du står framför 20, 30 eller fler zombies och inte har någonstans att ta vägen. Eftersom det smittar så otroligt lätt blir det ju farligt, i och med att väldigt många kan bli smittade väldigt snabbt. Och ju fler som är smittade desto snabbare sprider det sig vidare :/
Om det blir ett utbrott och folk börjar söka skydd, och kanske 5 personer blir smittade (det tar ungefär 23 timmar innan den som blivit smittad blir "zombie), och dessa människor söker skydd tillsammans med 200 andra.. Snabbt så är risken stor att alla dom 200 blivit smittade. Att gå från 100 smittade till 100.000 smittade tror jag kan gå ganska fort, fortare än vad man är beredd på, och därför blir det så farligt..
Personligen.. Så tror jag att förberedelse är nyckeln till att överleva om solanum, eller som #3 säger, något annat liknande virus börjar spridas. Det läskigaste är ju att man hittat solanum så man vet att det finns!
#5 Men gör viruset folk onda? För vad jag inte förstår är varför de smittade, som blivit näst intill "hjärndöda" absolut vill smitta fler? HIV/AIDS finns ju som sagt, obotligt och som man tillslut dör av. Men det håller ju inte direkt på att utplåna människan, de som är smittade vill ju absolut inte smitta andra, och om solanum smittar på samma sätt borde det väl knappast bli värre?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#6: Solanum angriper hjärnan. Blir man smittad är i stort sett död, kan inte prata, inte springa.. Det enda man kan göra är i stort sett att gå och att äta och det är instinkten att äta som driver en framåt. Man blir som en urtidsmänniska, ett rovdjur. Man kan inte tänka "ojoj, jag vill inte smitta någon" utan det som händer med kroppen är att den försöker överleva och försöker äta. Dom som blivit smittade av solanum vill inte äta hjärnor, det är film, utan dom vill äta vad som helst. Mindre däggdjur som blir smittade dör av viruset och blir alltså ingen "zombie", ingen vet varför. Antagligen något med deras dna? Dont know… I alla fall så "återuppstår" människor som blivit smittade, och när solanum angriper deras kroppar händer samma sak med dom som med de andra.
Låter konstigt, jag vet.. Men jag är helt säker!
Det finns som sagt mycket att läsa om det, och massor som pratar om det på youtube som fått reda på det här. Tanken är väl att ju fler som vet om det, desto fler kan skydda sig mot dom och hotet blir då i stort sett obefintligt. Om alla är beredda så kan man ju se till att bli av med det direkt när det inträffar, så slipper folk bli smittade från första början.
Det finns 2 personer som tar upp ämnet solanum på svenska, vad jag hittat. De flesta pratar om överlevnadstaktiker, men vill man höra om just solanum i sig så:
Viruset Solanum berättat om på svenska:
http://www.youtube.com/watch?v=QKAR28wafBM
http://www.youtube.com/watch?v=t0HC4wqzOCI
Viruset berättat om på engelska:
http://www.youtube.com/watch?v=UNoqxEGd7T8
Sen såklart finns det ju oräknerliga texter om ämnet.. Både de som säger att det är fejk, och de som säger att det är riktigt.
Solanum är potatis (Solanum tuberosum L.), och potatis ger ju en cancer. Är zombiesjukan samma sak som cancer då?
_No way! Yes way!
#8: Nej, inte alls. Solanin finns i växter från potatisfamiljen, men det är inte samma ämne. Så att bli smittad av viruset solanum är alltså inte samma sak som att få cancer.
#7 Men varför skulle de vilja ge sig på andra människor? Och hur stort hot kan de vara om de är i stort sett döda och väldigt begränsade fysiskt?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#9 Jag syftade på namnet Solanum som är ett växtnamn.
_No way! Yes way!
#10: För att människor går att äta? I och med att instinkten är det som driver dom så äter dom det som ätas kan, människor och djur. Människor är väl antaligen mer lättillgängligt eftersom vi finns.. Överallt. Och blir du som människa smittad, så är det antaligen flera 100 människor runt omkring dig. Många bor ju i städer och där finns det flest människor och färre djur. Hotet är väl när det sprider sig och många blir smittade. Om man bombar upp alla så är ju saken biff :) För då dör alla smittade. Och antagligen en hel del civila också, tyvärr. Men om några kommer undan och inte blir dödade, så kommer dom fortsätta smitta andra.
1, 2 eller 3 zombies är ju inte farliga eftersom, som du säger, dom är så begränsade. Om du typ skjuter dom i huvudet så är det klart. Men om flera 100.000 har blivit smittade så måste de till mer drastiska åtgärder. När bara ett tiotal är smittade så lär ju detta inte uppmärksammas. Eftersom det är så få, folk märker det inte. Då kan de utan problem smitta fler människor, de som inte har någon aning om att viruset finns.
Jag tror att det kan spridas rätt kraftigt och fort i början om man inte vet hur man ska döda dom. Eller vad tror du?
#11: Jo precis, och solanin är ämnet som är giftigt? Vad jag vet iaf! Men det är inte samma ämne.
Jag tänker bara på seriestrippen där de jämför svininfulensan, fågelinfluensan och "the zombie flu" :P
Paulina
#12 Känns som att det finns lättare mat att få tag på än människor.
Och har de grundinstinkterna så lär det vara rätt lugnt, inte många djurarter på våran jord som äter sin egen art…
Så nej, jag tror inte det kommer spridas så snabbt eller kraftigt. Döda dem antar jag fungerar på samma sätt som med andra människor, så det lär ju inte vara några problem. Och så lär det ju märkas ganska tydligt vilka som vandrar runt och är halvt hjärndöda…
Så jag tror inte det finns så mycket att vara orolig för.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#14 Haha, undrar om det finns något vaccin mot det?
Hihi, livet kommer bli till en zombiefilm! Hoppas det blir som Shaun of the dead 
_No way! Yes way!
#15: Jag hoppas det! :) Dock tror jag faktiskt att dom äter människor. Och som jag förstått så stänger solanum av kroppen, så att precis som i filmer måste du döda hjärnan eftersom det är där viruset sitter. Eftersom kroppen redan är död och dom inte känner smärta kan man inte slå ner dom och tro att det är klart.
Ja, det lär ju märkas skittydligt! I alla fall för dom som vet vad det är för nåt :P Problemet är väl folk som "försöker hjälpa" och blir smittade dom också, typ :P Eller om man försöker rädda folk och stänger in 1000 per i en bunker, och så är det flera där inne som blivit smittade. Tar ju ett dygn innan man blir "zombie", så låser dom in dom medan dom fortfarande ser friska ut så är iaf 1000 pers körda där inne!
#14: Hehe, den har jag inte läst? :P
#16: Ja, fy :P Flera zombiefilmer är ju ganska verklighetstrogna mot solanumviruset, medan andra är helt hopplösa och bara fiktion. Typ 28 dagar senare och I am Legend. Fast att det ska vara helt påhittat brukar ju vara meningen med film så det är ju inte konstigt att dom överdriver det :P
#17 Eftersom Solanumviruset är ett fiktivt virus skulle det vara svårt att göra en realistisk film om det
En komiker som skrev en bok om det. "The zombie survival guide".
_No way! Yes way!
#17 Fast de lär ju fortfarande ha ett hjärta som slår och blod i kroppen, annars skulle de ligga väldigt döda någonstans…
Så det är nog inga större problem att döda dem som man dödar en vanlig person i så fall.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#18: Solanum är inte ett fiktivt virus, och "The zombie survival guide" är inte en humorbok. Om du letar på adlibris ligger den under kategorin "humor", självklart! Vart skulle den annars ligga? Fakta? Då skulle ju folk få panik såklart och världshysteri skulle uppstå! Givetvis. Så man kan inte annat säga. Det är också en stor anledning till att många tror att det är fejk, man presenterar det så. Och det är klart man gör, man kan inte mycket annat göra. Men om man istället inte tror på allt man läser, och vågar tro på saker som är svåra att förstå, så kan man vara beredd.
För sånt händer hela tiden!
Människan kommer aldrig kunna flyga. Det är omöjligt! Jasså?
Samma sak med hiv, inte trodde man att ett sådant virus skulle kunna uppstå. Joho då!
Dock måste ju alla bilda sig en egen uppfattning :) Om du väljer att tro att det är fiktion så är det såklart okej. Men du kan ju läsa på lite om det om du vill! Det har jag gjort och jag är övertygad om att det inte är fiktion. Liksom många andra
#19: Kolla länkarna jag skrev, eller googla lite på det. Tydligen så slutar hjärtat slå, därav namnet "levande döda". Dock är jag själv tveksam till att hjärtat slutar slå, men det är så det sägs. Men jag undrar jag…! Måste lära mig lite mer om det först innan jag kan bilda mig en uppfattning.
Jag väljer att tro att boken är en fiktiv bok eftersom författaren Max Brooks är en författare. Var inne en sväng på hans hemsida och såg att han bl.a. skrivit för Saturday Night Live och han har varit med sin bok (The zombie survival guide) på ett Comedy Convention.
_No way! Yes way!
#20 Då skulle jag väldigt gärna vilja höra en teori om hur de här personerna kan gå över huvud taget. Är det så de påstår att det fungerar så tror jag att det är påhitt alltihop. För utan blod i kroppen så dör den, och då kan de knappast stå på benen. Och är de hjärndöda på det, ja då undrar jag vad det är som får folk att tro att de lever över huvud taget…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#17 Här är strippen :)
Någon rolig person hade satt upp den bredvid ett infoblad om svininfluensan på skolan :P
Paulina
#5 men jag menade nåt nytt som verkligen slår ut oss människor, hiv finns de så bra mediciner till idag så de kommer aldrig blomma ut tror jag.

#24 Snart finns det vaccin mot HIV :P

Ja skulle det komma en Zombie skulle vi nog inte reagera faktiskt.
Finns så mkt konstiga filurer i vårt samhälle så vi skulle säkert bara bjuda på kaffe.
Åh dödar den en så åker han i fängelse så är han ute om nått år.
Eller så hamnar han på psyk bara.
// Liinda
#25 Troligtivis inte. Finns massor av vacciner redan, men det är ingen idé att ge dem eftersom viruset muterar ofta (det saknar en funktion vilket gör att det muterar ännu oftare) och då biter inte vaccinet mot. Man har lagt mer pengar globalt på aidsforskningen än nasa på rymdprojekten (sägs det iaf) så hade det funnits en enkel lösning hade vi nog funnit den.
Paulina

#27 Men… man kan ju hoppas 
haha skulle de komma levande döda vandrande framför mig hade jag nog fan svimmat. fy så räligt, tyvärr har jag sett för mycke sånt på tv o jag får mardrömmar varje gång hahaha.
#26 Hehe, stämmer nog rätt bra. Och kommer det någon som säger att den är en frälsare hamnar den också snabbt på psyk.
Det går väl dock relativt lätt att göra någon till en zombie. Bara att lobotomera lite. Eller göra som man gör vid voodoo - förgiftar personen.
_No way! Yes way!

#30; Skall vi testa?
// Liinda
Pax för att bli den som mekar och inte den som blir mekad.
_No way! Yes way!
jag vill INTE va med hahahahaa
Men, jag måste ju ha lite assistans när jag mekar med Liindas huvud! Du kan ju hjälpa mig att distrahera henne med en neonrosa lejon.
_No way! Yes way!

URSÄKTA? Jag vill ju också gegga med hjärnan!
Saga… lägg ut en annons ;P Att vi söker en frivillig hjälpsam person;P
Inget mera ;P
// Liinda
#21: Ja, man får ju tro vad man vill :) Det är ju ungefär 50/50.
#22: Hjärndöda är dom ju inte eftersom hjärnan är det enda som lever. Det finns olika teorier på exakt vad viruset gör med kroppen. En teori är:
"Solanum fungerar på det sättet att det färdas genom blodomloppet från infektionsstället snabbt till hjärnan. Viruset använder celler i frontal loben av hjärnan för att fortplanta sig. Under infektionstiden så kommer viruset att få alla krppsliga funktioner att avstanna. Hjärtat kommer att stanna och man kommer att anse att den infekterade personen är död. Viruset kommer att låta hjärnan "överleva" under tiden som viruset muterar hela kroppen. De muterade organen nya egenskaper är att de inte behöver syre för att överleva. Den infekterade kroppen behöver då inte heller förlita sig på att kroppen får det syre den måsta ha. När mutationen är komplett så kommer kroppen att åter väckas till "liv". Det är inte något liv i den bemärkelsen utan bara ett ord som vi använder då vi saknar ett bättre ord att beskriva det med. De flesta av kroppens funktioner avstannar helt medans andra fortsätter på samma sätt som hos oss människor. Kroppen blir vad vi kallar för zombie."
#26: Ja, det är det största hotet tror jag. Att folk inte reagerar snabbt nog..
#35 "Är du nere? Håglös? Vill förändra ditt sätt att se på livet? Funkar inte din terapi? Vi erbjuder nu en tjänst som slår alla KBT och övriga terapier - är du inte nöjd får du pengarna tillbaka!"
Jag har en vän som pluggar till neuropsykolog, vi kan ju be henne om hjälp.
_No way! Yes way!
Men ni som inte tror på viruset, låtsas att ni gör det nu. Okej? :P För skojs skull. Och ni som tror svarar som ni tror.
Okej.. 
OM det nu skulle bli ett utbrott. Säg att kanske 3.000.000 av sveriges befolkning blivit smittad, och många runt om i hela världen.
Vad skulle ni göra?

#36; höhö! Man kanske kan se skillnaden med nå magiska glasögon?
#37; JAAAAA! Låter suveränt
// Liinda
#34, nääää never never never, va äckkligt, vill du jag ska ha ännu mer marrdrömmar eller vavavavavavaa ???????????????????????

#38 Jag skulle inte ha öppnat dörren, oavsett om de vill låna lite kroppsdelar eller inte

#38 Isf skulle jag gå runt och käka broccoli precis som greve Duckula! Och dansa runt på gatorna och ha världens fest med alla andra vampyrer 
#40 Fast mardrömmar om neonrosa lejon är ju inte helt fel 
_No way! Yes way!
#41: Meeen seriöst :P
#42: haha, nej det skulle du väl inte? :P Låtsas att du tror på viruset, vad skulle du gjort? Skulle väl verkligen gått ut på gatan? :P
Ops, nu slog mitt huvud lite slint tror jag bestämt. Så här funkar Sagas huvud - zombie - Saga är vegetarian - vegetarian-zombie - den vegetariska ankvampyren Greve Duckula - vampyyyyrer!
_No way! Yes way!
Sga HAHAHAHAHAHAHA
#43 Ja, det skulle jag. Hellre gå ut och få det överstökat än att hålla på att leva i rädsla.
Om man ska vara helt seriös så är jag mer rädd för att bli zombie på originalsättet - de som drogade ner folk till den grad att övriga trodde att de hade dött, gick och grävde upp det nybegravda "liket", väckte upp och sedan höll dem som drogade slavar. Lite som folk som blir drogade på krogen och sedan våldtagna. Fy.
_No way! Yes way!
#46, men ööööööööööööööööööö, ska inte gå in här läsa mer,,
#46: Jo, men när de grävdes upp var det syrebristen av att vara begravd så länge som gjorde att de upplevdes som zombies. Drogningen släppte efter ett tag. Så när de grävdes upp var de istället mer eller mindre hjärndöda.

I min värld finns inte en chans till att levande döda existerar. Att kunna gå och röra sig om inte hjärtat slår är en omöjlighet. Jag kan ju ha missat om det finns något som motbevisar detta och om så är fallet får någon gärna länka till den källan.
Om detta virus nu verkligen förvandlar människor till Zobies, varför har då inte "epedemin" redan slagit till? Vad är den avgörande faktorn för att detta verkligen ska hända?
Angående de länkar som det hänvisas till i inlägg 7, att det finns mäniskor som spelar in hemmagjorda filmer räcker inte för att övertyga mig om att mänskligehten snart kommer anfallas av zobies. Skyddsglasögon mot vätskeöverföring, allvarligt vad är det för trams?!?!
Om viruset redan är upptäckt och känt, varför har i sånna fall inte någon officiell varning gått??
#49: Ämnet har inte hittats rent i naturen, därför har det väl inte redan slagit till. Man kan läsa om några små utbrott som skett runt om i världen, men hur de blev smittade då vet jag inte.
Och anledningen till att man inte går ut med en varning är väl för att man vill forska mycket mer på ämnet innan man säger något, och att man inte vill skrämma folk.
Gissningsvis!! Självklart gissar jag bara nu.
Och jag tyckte det där med glasögonen var skitsmart ;-) Nu sa han det ju på ett lite töntigt sätt, men det var ju smart.
#48 Nej, det var inte syrebrist. Man misshandlade offret (både fysiskt och mentalt) och höll den i ett permanent rus som gjorde att h*n var vid medvetande, men inte riktigt tala eller koncentrera sig.
_No way! Yes way!

#50 Var kan man läsa om dessa utbrott som skett runt om i världen?
Så det skulle vara mycket bättre att inte gå ut med en varning förrän man forskat ordentligt än att vänta tills det kanske är för sent? (om det nu någonsin blir för sent?)
Som han i filmen säger så ska man ju tydligen kunna bli smittad via bett, via blod i öppna sår eller via andra slemhinnor. Så hur kommer ett par glasögon hjälpa dig i kampen mot zombies? Ja, förutom mot det uppenbara att undvika att få vätska i ögonen.
Och fortfarande, hur kan man gå och röra sig utan ett hjärta som slår? Finns bevis för att någon gjort det tidigare?
#51: Jasså? För jag har hört att när man begravde folk levande så gjorde syrebristen att de i stort sett blir hjärndöda. Vilket verkar logiskt. Och att de drogade zombisarna hörde till voodoon, och alltså inte är samma som de som begravdes levande. Så att misshandla och droga låter precis som den ena av de 2 zombietyperna!
#52: Jag har googlat på det, ska se om jag hittar det jag läste igen…!
Jadu.. Jag vet inte riktigt hur "makt eliten" funderar men.. Jag kan tänka mig att dom håller sån information inne för att inte skapa kaos.. Tänk typ armageddon… Har du sett den? Där säger dom ju inget. Nu är det såklart bara en spelfilm men jag tycker det verkar ligga något i det..?
Han i filmen säger att det skyddar ögonen. Glasögonen i sig hjälper dig ju inte alls :) Så dom hjälper bara mot det. Sen om man tänkt "gå i kamp" mot en zombie måste man ju ha något form av vapen. Han pratar om vapen också i en annan video: http://www.youtube.com/watch?v=uDrggJrqDjY, men det finns ju säkert 100 videor till med olika människor som pratar om samma saker, men på engelska.
Bevis vet jag inte om det finns! På vissa ställen kan man ju läsa att det testats och att det är så det går till, men själv är jag tveksam till det. Att hjärtat slutar slå alltså. Jag tycker det låter för konstigt! Att viruset på ett dygn skulle kunna mutera organen så mycket.. Men jag vet inte riktigt vad virus kan vara kapabla till! Säkert en massa möjliga saker :/ På nästan alla sidor där dom skriver hur viruset funkar kan man också läsa att det gjort tester på detta. Jag tror absolut att det testats, men inte på människor. Och att man därför inte helt säkert kan veta hur viruset verkligen fungerar.
Men okej, säg att viruset muterar organen så de inte behöver syre. Men som det står i #36, att under tiden de muterar kroppens organ, för att den ska kunna röra sig igen, så hålls hjärnan vid liv. Hur hålls hjärnan vid liv? Hjärtat har slutat slå, blodomloppet fungerar inte och alltså får inte hjärnan något syre = hjärnan hålls inte vid liv utan dör. Så där faller det hela rejält enligt mig.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#54: Man säger att det tar ungefär 23 timmar. Alla organ hålls levande fram till typ 20e timmen. Då är allt färdigmuterat och det är först då de "ursprungliga" organen slutar att användas.. Så hjärnan hålls vid liv i och med att alla organ i kroppen lever :)

#55 Fast hur funkar det om man raknas som dod? Du skrev ju att for en vanlig manniska sa verkar zombin dod under muteringsprocessen. Men om den ligger och andas for att halla hjarnan vid liv sa ar den ju inte dod…
// Amanda
#56: Mellan den 20 - 23 timman så stängs alla organ av och man verkar död, sen vid den 23e timman så "börjar man leva" igen

#57 Men du skrev ju tidigare: "Man säger att det tar ungefär 23 timmar. Alla organ hålls levande fram till typ 20e timmen. Då är allt färdigmuterat och det är först då de "ursprungliga" organen slutar att användas.."
Sa forst sa sager du att organen halls levande fram till 20e timman? Och att processen du beskriver i #36: "Solanum fungerar på det sättet att det färdas genom blodomloppet från infektionsstället snabbt till hjärnan. Viruset använder celler i frontal loben av hjärnan för att fortplanta sig. Under infektionstiden så kommer viruset att få alla krppsliga funktioner att avstanna. Hjärtat kommer att stanna och man kommer att anse att den infekterade personen är död. Viruset kommer att låta hjärnan "överleva" under tiden som viruset muterar hela kroppen. De muterade organen nya egenskaper är att de inte behöver syre för att överleva. Den infekterade kroppen behöver då inte heller förlita sig på att kroppen får det syre den måsta ha. När mutationen är komplett så kommer kroppen att åter väckas till "liv". Det är inte något liv i den bemärkelsen utan bara ett ord som vi använder då vi saknar ett bättre ord att beskriva det med. De flesta av kroppens funktioner avstannar helt medans andra fortsätter på samma sätt som hos oss människor. Kroppen blir vad vi kallar för zombie.", alltsa hander under en 3-timmarperiod?
Sa om jag forstatt det ratt sa spenderar viruset 20 timmar pa att fardas till hjarnan och paborjar mutationen i organen, sen stangs organen av, och resterande 3 timmar anvands till att…. mutera mer?
Sen ar ju fragan vad ett virus har for nytta av att halla hjarnan vid liv och mutera organen. Ville det sakra sin fortlevnad sa vore det ju bra mycket lattare att bara leva loppan pa en levande manniska, an att halla pa och tramsa runt med att stanga av organ osv. HIV-viruset ar ju pa sa satt riktigt smart iom att du kan vara smittbarande utan att veta om det, och pa sa satt sprider viruset. Att som virus sprida sig genom att doda manniskor och sen ateruppliva dem med endast naturliga instinkter som att ata kvar, kanns som ett otroligt dumt beslut. For som sagt; kan de inte springa eller tanka sa ar de i princip harmlosa. Har de instinkten kvar att ata sa kommer de ata nagot som ar lattillgangligt och inte behover jagas. Sa fran virusets synpunkt ar det ett otroligt korkat satt att fortplanta sig pa da det kommer vara i princip omojligt for det att spridas (savida en zombie inte gar och lyckas fa sig ett ligg, eller kissar nagon i ogonen).
Personligen sa tycker jag dock att viruset later javligt intressant! Inte i den formen att det "dodar" oss, men i den formen att det kan mutera organ sa att vi inte behover syre. Om det ar sa att viruset finns sa skulle jag valdigt garna se att forskning bedrevs for att se hur viruset muterar vara organ pa det sattet. Det skulle ju kunna vara raddningen for manskligheten och kanske aven manga djur om vi finner ett alternativ till att leva av syre.
// Amanda
#58: Jag tror att allt muteras under 20 timmar och de sista 3 timmarna där vet jag inte vad de används till. Man blir medvetslös också en stund innan organen stängs av, exakt när minns jag inte 
Jo, som du säger är det ju säkert lättare att leva loppan på en levande människa! Varför viruset funkar som det funkar vet jag inte, och förstår inte heller riktigt, men sen är jag ju ingen virus-super-mega-expert heller :P Men virus kan ju göra alla möjliga dumma saker så varför inte liksom!