Bah,...
Jag blir bara så ledsen. Min enda syster har tagit avstånd från mig sedan jag flyttade till finland med min make. Hon tror pga en händelse (där hon var på den elaka sidan) för 3 år sedan att min make är elak och slår mig. Mina föräldrar (händelsen hände på min mammas födelsedag) älskar numera min make och dom anser att man får göra misstag(nej han har aldrig slagit mig eller ens visat att han skulle vilja slå mig men han har ADHD så han är lite speciell att umgås med vilket jag förstår att folk tycker. Han är även Rumänsk vilket betyder att han har ett häftigt temprament och sådant är inte svenskar vana vid… om ni förstår vad jag menar). Vi 4 kan umgå underbart men min syster gnäller fortfarande. Mamma fixade så vi nu i maj sågs för första gången på 2 år och det gick bra. Jag trodde därmed att jag kunde ta med maken och fira min första jul på 3 år hemma i sverige. Men icke. Hon gnäller ännu och det kommer bli svårt att få till en jul ihop. Detta pga att deras förste möte för 2½ år sedan gick åt skogen…….. Nu fick jag av systerns man adressent ill deras familje blogg och jag blir så ledsen när jag ser bilderna på syskonbarnen. Jag ör gudmor till den minsta och hon visste inte vem jag var när vi träffades i maj. Nu ser jag bilder på dem från juni/juli och vet att det kan ta lång tid innan jag ser dem.
Jag bara blir så arg att en träff med min make gör så att vi inte hörs av på över 2 år. Att hon inte kommer på mitt bröllop, bara skickar en present.Att hon säger att "du är välkommen på jul men inte han". Jag försöker att inte bli bitter på henne men det är svårt. Jag har valt min make men enligt henne betyder det att jag valt bort resten av min familj pga det.
Jag blir bara så trött för det tar aldrig slut. Älska mig för att jag är din syster och skit i annat… men nej
Förstår att det är jobbigt men kan du inte prova skicka ett brev till henne? Eller om ni samlas alla utom din man och pratar med henne gemensamt ?
Mamma och pappa menar att vill hon inte medverka så träffas vi andra utan henne. Jag har försökt skriva ett brev liknande meddelande där jag sa åt henne att hon tvingar mig att välja mellan honom och familjen och att jag tycker det är fel. Hon svarade då att jag redan gjort det valet och att jag var välkommen på julafton men inte han… och så har det sedan fortsatt….
Hon är bitter på sitt eget liv och det går utöver att jag alltid går åt det håller jag vill
Men är det inte bättre då att dina föräldrar pratar lite vett med henne ? Även om ni träffas under julen kan hon ju ändå försöka hålla "god min" när ni ska träffas alla. Klarar hon inte av att hantera det så får hon ju hålla sig borta. Väljer hon att inte acceptera honom så får hon själv ta konsekvenserna.
Vi har tänkt på precis samma saker. jag bryr mig inte så mkt om jul och andra högtider, lika med mina föräldrar så vi har gjort så att dom firar julen med barnbarnen och syster.
Mina föräldrar försöker tala vett i henne och dom har sagt att vill inte hon träffas så är det hennes förlust. Vi träffas endå. Jag är absolut mest ledsen för mina föräldrar som tvingas se när deras 2 enda barn inte pratar bara för att den ena är ett pucko. Dock vägrar jag sätta mig på hennes nivå så jag försöker nog. Hon ska inte ha en enda orsak att prata illa om mig och min make. Jag vet dessutom att hon saknar mig lika mycket som jag saknar henne. Jag hoppas bara hon får en chans i sitt liv så hon slipper vara bitter.
Det du skrev att hon inte ska ha en enda orsak att prata illa om din man, jag tror hon finner något fast ni håller er undan, vissa har en viss förmåga att hitta något dom kan klaga på oavsett om det är sant eler inte. Hon mår säkert inte bra heller, kanske skulle ni gå till en familjeterapeut och reda ut osämjan ?
Dina föräldrar liksom du är säkert ledsna över det här men trots allt är det din systers val, jag tror att det är hon själv som lider mest.
Jo jag tror med att hon kommer hitta fel. Mamma har lite hintat om att hon gör det i vardagen med,söker fel alltså.
Men det löser sig väl tillslut. Tycker lite synd om mamma och pappa dock.
Förstår att du tycker det, tänk den dagen dom inte finns längre, då kommer hon mår ännu sämre, veta att hon tagit avstånd, de kommer kännas, kanske något att påminna henne om. Det råd jag kan ge nu är att ni provar med en utomstående som t.e.x. familjeråd, o reda ut allt innan det är försent.
Lycka till.
Men fy vad trist! 
Kan inte du träffa din syster ensam, utan din man och prata igenom saker och ting?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#8 jo något måste vi ju försöka. Men den enda gången jag har träffat henne på 2år gick allt bra enligt mig. Enligt henne inte…