Föreläsa om iller
Japp jag ska ännu en gång iväg och föreläsa om iller. Från början var det på ungarnas skolor. Och det kändes inte annorlunda än att prata med ungar när man är ute och går med pälsarna. Sedan vart det rättviks naturbruksgymnasium. Nu har jag varit där 3 gånger på 1½ år så där känner jag mig nästan hemma nu. ;-) Jag vet att jag ska dit två gånger per år så det känns lite lättare.
Men nu på tisdag ska jag till en naturskola i Ludvika. Har aldrig varit där tidigare. Så nu blir jag så där hysteriskt nervös igen.
Tänk om jag tabbar mig?
Tänk om de inte tycker om mig som föreläsare?
Tänk om de blir dunder besviken?
Usch det är jobbigt att vara nervös.
När jag åker på föreläsningarna tar jag alltid större delen av mitt gäng med mig. Allt för att kunna visa upp de olika färgerna och teckningarna. Men också för att visa upp skillnaden på okastrerade hanar och kastrerade hanar, okastrerade honor och kastrerade honor. Honor i brunst och honor som inte är i brunst.
Men det är så pirrigt. Och ajg är såååå rädd för att misslyckas. Har sådant otroligt prestations ångest sedan jag var barn och fick höra att jag är värdelös och att det aldrig kommer bli något av mig.
Hur sjutton gör man för att bli av med sådant i huvudet. Vore trevligt att slippa magvärken.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Åh det kommer säkert gå jättebra, Åsa! Om de på Rättvik vill ha dig där två gånger per år så måste du ju vara en bra föreläsare, eller hur?
Men jag förstår att det känns pirrigt.
Vad är det för skillnad på kastrerade och okastrerade illrar som du ska visa upp?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

men det är Luuuugnt åsa.. jag är där.. med kameran.. allt kommer gå bra… så braaaaa såååå..
// Liinda

Då det gäller hanarna så är det mest påtagliga lukten. Och ja så hur väl kulorna syns då :-)
På honor så kan man visa upp lite mer hur de skiljer sig på lukten emd, även om det inte är lika mycket. Men en viss skillnad finns där.
Audiatur et altera pars

#2: Ohh, så mycket lugnare jag vart av att veta att någonska fota mig :-)
Audiatur et altera pars
Hur är det där med att kastrera illrar? Bör man göra det om de inte ska gå i avel, eller har det ingen betydelse? Tänker mest på honom nu då…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#5: Det är lite olika det där. Beror nog på vem du frågar. ;-)
En hona som inte kastreras eller tas ur brunst kan få anemi. Men om du frågar mig kan en hona som är kastrerad också få anemi. Anemi kan de dö av. Och det är inte trevligt.
Men om man är uppmärksam på sitt djur så kan man söka vård i tid och då dör de inte av det.
en kastrering innebär oftast att illrarna får sjukdommar tidigt som tumörer och sådant vilket förkortar deras liv avsevärt.
Jag anser att man kastrerar om man anser att ens iller inte mår bra av att vara kastrerad. Det finns både honor och hanar som blir oerhört stressade av att vara i brunst. Och då är det självklart att föredra en kastrering. För även om det förkortar dens liv antagligen så är det bättre att må bra ett kortare liv än att må skit i ett långt.
Sedan så luktar en hane väldigt mycket och det kan bli jobbigt att leva med en brunstig hane. Så då får ma nta beslut efter vad man orkar med själv liksom.
Audiatur et altera pars
#6 Ja okej. Vad är anemi?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#7: Va?
Har du inte läst artiklarna inne på iller?
Anemi är en sjukdom. Kort är att det är blodbrist. Lite mer ingående så saknas det en massa röda blodkroppar vilket gör att det är svårt att syresätta blodet rätt. En iller med anemi är oftast väldigt slö och slapp och man märker att den inte alls orkar på samma sätt som vanligt. Den blir håglös om man säger så.
Audiatur et altera pars
Haha joo… Några, men de flesta var nog längesen…
Och tror jag har fått reda på vad anemi är förut också, men ja, du vet hur det är med minnen… 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ofaen… är det anemi jag har…
// Liinda

#9: haha, ja jag vet det. Måste bara få retas med dig. ;-)
#10: Det du har min vän tror jag itne det finns något namn på än 
Audiatur et altera pars

#11- men HALLÅ !
// Liinda

#13: Åhh, jag hoppas du har rätt. Men jag är nervig i alla fall. Trotts att jag redan gjort det så pass mycket utan problem i Rättvik :-)
Audiatur et altera pars

det kommer gå jätte bra….
ska inte ta så mååånga kort.
// Liinda

mutter sattsa på inga kort. Eller jo du kan få fota med min systemkamera om du lovar att inte fota på mig. Men typ klassen och illrarna. Då kan jag ha det som en artikel i stifs medlemstidning. Men jag vill inte vara med.
Audiatur et altera pars

Men man kan sudda ditt ansikte om du skulle komma med
// Liinda

#17: haha, hur kan du lova det? Jag kanske river halva skolan i mitt försök att få det rätt. Eller får tunghäfta eller något.
#18: mm, okej det skulle vara det då.
Audiatur et altera pars

PRECIS !
// Liinda

okej, jag tror väl på dig då. Så får du faktistk komma och trösta mig om det går åt fanders.
Audiatur et altera pars

Låter super det 
Audiatur et altera pars
Så intressant! Hade jag bott kvar i Dalarna hade jag säkert smygt mig dit för att tjuvlyssna :D
Och du MÅSTE ju vara en bra och intressant föreläsare eftersom de vill ha dig där! Känn dig stolt.
_No way! Yes way!

Hon är helt underbar ….
// Liinda

#26: Vad snällt sagt. Jag hoppas du har rätt. Vet ju att de i Rättvik har varit väldigt nöjd med mig i alla fall. Hon jobbar på att jag ska lära mig ta berömmet för det jag gör säger hon :-)
Audiatur et altera pars
Du får stå framför spegeln varje kväll och upprepa "Jag är en utomordentligt bra föreläsare" 
_No way! Yes way!

#29: haha, ja det vore något. Jag som inte ens tittar i spegeln när jag sätter upp håret. Allt för att slippa se mig själv :-)
Audiatur et altera pars

klart att du fixar det
Mopedburen dumbom
medarbetare på Motor & Humor