Nattsudd iFokus

Nattsudd

Etikettsömn-sömnproblem
Läst 359 ggr
axilur
2009-02-03 01:53
0

Sömnproblem?

(Inte så orginell rubrik här på nattsudd kanske, men jag har dålig fantasi.)

Är att sova för mycket ett sömnproblem?

När jag var runt 14 mådde jag väldigt dåligt en period pga hemska händelser. Var deprimerad och hade självmordstankar, mildare form av ätstörning och social fobi. I ett år utan avbrott isolerade jag mig hemma på mitt rum. Var ute någon enstaka gång, och isf med min mamma som sällskap.

Men jag sov! 16 timmar per dygn. Jag har hört att om man har ångest och mår dåligt så är det ett ämne som inte frigörs (eller frigörs för mycket? jag minns inte) som gör att man inte kan sova. Och som jag förstått det har de flesta med sömnproblem som mår dåligt problem med att de sover alldeles för lite.

Så hur kunde jag sova så mycket? Obestämd

I somras hände en massa saker i mitt liv som gjorde mig nästan lika dåligt mående som när jag var 14, och då gjorde jag samma sak. Sov. Det kändes precis som att jag flydde. Det var det enda jag ville göra, för då kom jag bort ett tag liksom.

Kan det funka så, eller har jag inte mått "tillräckligt" dåligt? Eller… det var ju en konstig fråga, men jag menar… Har min kropp inte gjort mig sömnlös för att jag inte mått så pass dåligt? Eller hur funkar det, rent… kemiskt i hjärnan liksom?

Anneli. Ny här förresten. Glad Och trött, så jag har inte bamsestor koll på hur jag har formulerat mig.

/Anneli

Alex
2009-02-03 02:05
0

Välkommen Anneli! Glad

Jag tror att olika personer reagerar på olika sätt. Jag sov också mycket under en period när jag mådde extremt dåligt. Dröjde dock länge på nätterna innan jag somnade, men sen kunde jag sova fram till eftermiddagen dagen efter utan problem.

Som det är nu varierar det en del för mig. Jag har fortfarande oftast svårt att somna, vissa nätter vaknar jag flera gånger och så… Men jag sover länge, dock inte bra vilket resulterar i att jag är ständigt trött och troligtvis därför har svårt för att vakna ordentligt, och därmed sover länge.

Så jag tror att det kan bero lite på om kroppen/hjärnan hanterar det aktivt eller passivt. Aktivt = stress, mycket tankar osv som ger sömnlöshet. Eller passivt = "stänger av" och därmed kan sova hur mycket som helst i stort sett…

Som sagt, bara mina egna teorier och tankar, så vet inte alls om det kan vara så.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

axilur
2009-02-03 02:15
0

Tack!

Jag tycker du hade väldigt bra teorier. Jag har aldrig riktigt varit en grubblare på så sätt att jag inte kan stänga av när jag ska gå och lägga mig, trots att jag har haft mycket att tänka på. Så det där stämmer nog bra, på mig i alla fall.

Nu varierar det en del för mig med. Har jag t.ex sovit ensam i några nätter har jag jättesvårt för att sova med killen första natten sen. Då kan jag ligga vaken hela natten och bara lyssna på hans snark. Sover vi då tillsammans i några nätter, så har jag jättesvårt att sova ensam sen. Bara jag liksom vänjer mig så går det bra.

Men jag vaknar väldigt lätt. Minsta lilla. Vilket gör att jag vaknar ofta, sover väldigt odjupt (ord?) och därmed länge. Kanske borde man tvinga sig själv att sova i 7 timmar och inte en minut mer, på fasta tider, så att kroppen vänjer sig och förhoppningsvis låter en sova djupare?

/Anneli

Alex
2009-02-03 02:21
0

Kan nog säkert vara därför du sover så länge, för att du inte sover djupt. Jag sover inte heller djupt, drömmer extremt mycket hela nätterna, så jag känner mig aldrig utsövd när jag vaknar. Även om jag sover 12 timmar… Och är sen trött hela dagen och orkar knappt göra någonting.

Att ändra så man bara sover ett visst antal timmar, och sen vara väldigt aktiv under dagen tror jag kan hjälpa en att sova bättre och djupare, absolut. Problemet är ju bara att ta sig dit. Sover man mindre än man behöver och/eller dåligt har man ju oftast inte så mycket ork till att göra saker under dagen… Men orkar du det är nog det det absolut bästa tror jag. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Chutney
2009-02-03 08:30
0

Jag tror, att så länge man själv känner sig störd eller mår dåligt på något sätt på grund av sömnen (oavsett om man sover för lite eller för mycket) så är det sömn-problem, vad tror ni?

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

Alex
2009-02-03 14:28
0

#4 Absolut. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

axilur
2009-02-03 17:55
0

Yep!