Sömnutredning?
Är det någon som har gjort en sömn-utredning som kan berätta sina erfarenheter?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag har heller inte gjort någon. Men som du säger Alex, låter som ett bra artikel material.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag ska begära att få göra en. Jag har haft sömnproblem i så många år nu och eftersom jag har bl.a hjärtproblem, så tror jag inte att det är så nyttigt i längden.
Undrar hur lång tid det kan ta från det att min hjärtläkare skickar remiss, till att man får komma på en utredning…?
Meh, varför googlar jag inte…
Ibland tycker jag man får bättre svar så här i trådar, där folk med egna erfarenheter berättar :)

#3: Håller med dig. Ofta så känns det mer upplysande att få höra från folk som har varit med om det själv. Och jag tror att vi har några medlemmar som varit med om det. Så det är inte omöjligt att du får svar sedan här med :-)
Audiatur et altera pars

Oh, vad bra, hoppas det :)

Sömnproblem är ?
// Liinda
Sånt som du har, Liinda. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag fick, igår, en remiss till KBT( kognitiv beteende terapi) där jag kommer få lära mig att sova… hihi… eller jag vetinte vad jag får lära mig, men iaf så är det pga sömnen. KBT finns ju i olika former, men jag ska inte lära mig hantera ångest och så, utan just denna terapi var för sömnbesvär.
Om ni vill kan jag försöka få ihop ngn liten text om det när det kommer igång =)
#8 Det får du jättegärna göra, vore kanon! :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
får väl börja skriva en artikel-dagbok för varje vecka då
…Idag fick vi räkna får, jag kom till 1006…
Hahahaha underbart! ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag tror det är olika för alla som har sömnproblem..såklart :) Men för mig så har det pågått i flera år…kanske 10 år? Innan, till och från. Nån enstaka natt får jag en fullvärdig sömn på kanske 8 timmar, men nu var det också lääänge sen…förutom en gång då jag varit på min guddotters student, och jag var nervös p.g.a allt folk med min sociala fobi. Den natten sov jag 11 timmar…och blev så förvånad när jag vaknade :) Det var i juni 2008.
Jag har intervallsömn eller vad jag ska kalla det. Jag lägger mig…kan ligga i flera timmar innan jag somnar. Sen när jag somnat så vaknar jag konstant efter 1 1/2 - 2 timmar. Sen så får jag ligga och försöka somna i flera timmar igen. Sammanlagda sömnen för mig är kanske ca 4 timmar..men lika ofta bara 2. Även om jag tar insomningstablett, så somnar jag förvisso fortare, men jag vaknar ändock efter samma tid. Sömnmedicin finns det bara en jag provat som fungerat, men den vill dom inte skriva ut…Propavan, theralen å liknande..mår jag bara skit av.
Hur ser det ut för dig?
Aha, det visste jag inte att det fanns :) Jag har ju haft KBT men för min sociala fobi m.m, inte för sömnbesvär.
Ja gärna, tack så mkt :) När ska du börja?

P.S
Ibland kan jag vila på dagen faktiskt. Men jag ligger mest i dvala..somnar inte riktigt in, vad jag vet? Kanske blir någon micro-sömn, som förvisso kanske förstör nattsömnen lite. Men även om jag inte vilar på dagen, så är det lika på nätterna…Nu har jag däremot kommit in i ett stim, där jag är vaken på nätterna och sover mina ca 2 timmar på morgonen, sen kanske jag somnar om efter ett tag i nån timme till…
D.S
#13 sånna stim har jag också.
Jag kan faktiskt bli så att jag somnare lättare på kvällen om jag tagit en stödvila under dagen. Tror att det beror på att man blir mindre övertrött.
Blir man övertrött kan man ju bli väldigt nervig/stirrig/vaken
Våran klass (drygt 85 personer) förde sömndagböcker och drygt hälften av oss sov gott och andra hälften av oss sov inte alls bra. Jag tillhörde andra hälften. :P Tar ofta upp emot två timmar innan jag kan somna och det är inte skoj!

#8: Låter helt suveränt. Ser verkligen fram emot att läsa sedan. Och framförallt hoppas jag att du blir hjälpt av det så klart.
Audiatur et altera pars

Det ligger något i det du säger :) Precis så är det för mig med ibland…
Mvh Alex
Värd för Ridsport