Nattsudd iFokus

Nattsudd

Etikett: sömn-sömnproblem
Läst 558 ggr
Chutney
0

Ska få göra nån form av sömn-utredning..

Idag pratade jag med min hjärtläkare. Jag sa att jag ville göra en sömnutredning (skrev om det i en tidigare tråd)

Han frågade om jag snarkade, jag gjorde förut sa jag, innan jag gick ner 10-12 kg..men vet inte riktigt nu. Men det känns inte så, för förut kunde jag vakna av att jag snarkade :p

Sen frågade han om jag har sömn-apné. Tror inte det sa jag..? Men han skulle skriva en remiss (kan det ha varit till Avesta?) för att som han sa, ligga kvar en natt och kolla…

Men, det är väl inte en riktig sömn-utredning väl? Jag har för mig att man då ligger kvar flera nätter? Någon som vet?

Jag frågade också hur lång tid det är kvar tills jag får komma tror du? Några månader…:O Då bröt jag ihop, sa - ska jag behöva ha det så  här i flera månader till?? Blev frustrerad, även om jag vet att det går långsamt sådant där.

Iallafall,  jag tror faktiskt inte att jag har aömn-apné..? Läste lite om symptomen och risker och väldigt mkt stämmer. Men ändå så tror jag inte det…

Risker t.e.x:

Högt blodtryck (haft i många år)

Hjärt-kärlsjukdom - ja

Stroke - nej

Diabetes - ja

Övervikt - ja på senare år

Stress - ja en enorm inre stress

Smärta - ja

Men, sambon sa när jag vägde mer, vi sov tillsammans att jag snarkade men det lät inte som om jag inte får luft.

Här finns en länk om någon vill läsa:

http://www.somnapne.se/

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

Alex
0

Oj vad jobbigt med så lång väntetid. :/ Men många av de symptom som du nämner är ju ärftliga, så det behöver ju inte bero pga sömnapné. Jag hoppas du inte har det i alla fall. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Chutney
0

Det hoppas och tror inte jag heller, men det kan ju vara värt att kolla upp iallafall :)

Ingen i vår släkt har dessa åkommor, bara jag :/

Jaja, jag har lärt mig att leva med det…förutom att det är jobbigt med sömnen då :p

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

Alex
0

#2 Ajdå, då var det ju värre kanske. Men som sagt, helt klart värt att kolla upp. Om inte annat är det ju skönt att få utesluta vissa saker. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Chutney
0

Ja, absolut :)

Albert Einstein