Nattsudd iFokus

Nattsudd

Etikettsömn-sömnproblem
Läst 2169 ggr
Alex
0

Sömnpiller mot drömmar?

Diskuterade lite med min pojkvän nyss om drömmar och funderade på om sömnpiller kan hjälpa om man drömmer extremt mycket? T.ex om man drömmer varenda natt, i stort sett hela nätterna så man känner sig trött när man vaknar och hela dagarna. Skulle sömnpiller kunna hjälpa?

Tänkte mest att man kanske sover djupare då, och därför drömmer mindre…?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

exitingsvillemo
0

Enligt min erfarenhet så gör sömnisar att du drömmer mindre. Eller åtminstonne kommer jag aldrig ihåg en dröm när jag tagit en tablett.

Sömntabletter är ju ingen riktig sömn utan en kemisk sömn, så rent logiskt bore hjärnan arbeta annorlunda med tabletter än nykter…

Alex
0

Kemisk sömn? Det lät intressant, vad är det?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

exitingsvillemo
0

ja men liksom… Du somnar ju inte för att du är "naturligt" trött. Du tillsätter ju ämnen som gör att hjärnan "tror" att du är trött… Eller vad man ska säga…

Jag ska fråga min läkare nästa gång jag träffar honom, då ska han ingående få förklara vad sömntabletterna görGlad

Alex
0

Ja okej… Tror jag fattar. Men fråga gärna! :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Ooh, jag har just haft tenta i detta ämne! :D Drömmar, tankar, droger och annat skoj och jaa.. Jag kommer inte riktigt ihåg, men Alex, om du vill kan du få låna min bok på 700 sidor på engelska om sådant! :D

I natt drömde jag om choklad. Huruvida Euroshopper hade sin egen choklad eller inte. HAHA, fråga mig inte varför! :P

exitingsvillemo
0

#5 *asg* ja den var riktigt bra… Men informationsvis så har dom faktiskt en egen choklad. Riktigt god också ;)

Maja
0

#6 - Hihi, ja, jo, jag såg en sådan "förpackning" idag när jag gick till Willys, det låg en sådan vid busshållplatsen. :P

Faxlin
0

Om man tar sömntabletter så får du inte den riktiga REM sömnen och således inte dina drömmar heller. Det finns dock nya studier som säger att man drömmer även under den period man inte har REM sömn. Och då borde man även kunna drömma under inflytande av sömntabletter helt logiskt sett. Men dock så tvistar de lärde om hurvida dessa drömmar utan REM sömn kan kallas drömmar då de är mer filtrerade av ens karaktär och personlighet. Alltså lite mer som fantasier eller dagdrömmar liksom. Dock ska hjärnan med sömntabletterna inkopplade få bort även detta fenomen. Min mamma var beroende av sömntabletter i många år och även en bekant till mig har varit detta. De drömde inte någonsin något de kom ihåg i alla fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alex
0

#5 Åh, tack. ;)

Tror ni att det finns så man skulle kunna få sömntabletter mot drömmande? Att bara ta någon gång ibland då, för som det är nu så får jag aldrig sova känns det som. Kan inte minnas när jag vaknade och kände mig utsövd senast… Jag kan vakna vid 12 på dagarna och somna om hur lätt som helst, för att jag är så s*tans trött. Men drömmer då med…

Och det är inga "vanliga" drömmar heller, utan det är fullt sammanhängande drömmar, jobbiga drömmar där jag ofta känner mig stressad osv, och jag kommer ihåg allt klart och tydligt när jag vaknar. Ibland är det nästan så jag får fundera på om det har hänt eller inte… Man kan väl säga att man skulle kunna göra filmer av mina drömmar. :P Haha.

Nej men känns ju lite jobbigt, för jag går ju och är ständigt trött på dagarna och orkar nästan inte göra någonting pga det här…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Faxlin
0

#9: Det låter som om det inte vore så fel med sömntablett för dig då med andra ord. Inte alls omöjligt att en läkare håller med om det och hjälper dig. Prata med dem så får ni diskutera fram vad som kan vara bästa sorten.

Audiatur et altera pars

Alex
0

#10 Ja okej… Då ska jag bara våga ta mig till en läkare igen snart. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Faxlin
0

#11: Ja gör det. Tror att det skulle kunna hjälpa dig mycket faktiskt. Inte skojigt att gå och vara trött hela tiden.

Audiatur et altera pars

Alex
0

Neej det är ju inte det… :/

Mvh Alex
Värd för Ridsport