Katt vs Räv
Tänk vad man får uppleva som nattsuddare.
Gick ut för en nattcigg. Plötsligt hör jag något som rör sig vid utkanten av trädgården. Tycker mig skymta en grävling (de brukar hänga här ibland). Men nej! Helt plötsligt hoppar en räv fram ur buskarna och börjar nosa runt i trädgården! Ett till prasslande hörs till och en katt hoppar fram. Ställer sig några meter framför räven som då närmar sig. Blev rädd för bråk och började gå mot dem, då räven får syn på mig och springer iväg. Första räven jag sett så nära. Läckert. Men hur hade det gått om inte jag varit där? Är glad att våra katter inte får vara ute nattetid…
_No way! Yes way!

Rävar är vackra djur. Vi har mycket räv här. Tyvärr är de en fara för katter, men det är något man riskerar när man har ute katter.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Det är ju det. Dock har vi inte haft något problem trots att vi bott i kanten till en skog med utekatter i över 20 år. Inte mer än att de ibland kommit hem med lite rivmärken efter att ha varit i bråk med någon grannkatt.
_No way! Yes way!
Jag har hört om en del katter som har tagit rävar, så det beror nog på både katt och räv.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Vi har hemma en riktigt stor räv som har vår gård i sitt revir. Katten har enorm respekt för denna räv, och de nosar alltid i varandras spår, men på 11 år har katten inte fått en enda skråma, förutom ett jack i örat av en förbipasserande katt ;) Men visst händer det att dessa skadar varandra.
Paulina

Jag är liiiivrädd för rävar..
Men min mamma har faktiskt tagit hand om 2 stycken och haft dom hemma :O
// Liinda

Är du rädd för rävar Liinda? De som är så fina djur. Vi har en som brukar jaga in katterna i stallet hemma hos mig. Så får man liksom jaga ut honom därifrån :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Eeeh ja… Dom är äckliga….
Det är säkert samma jäkel som brukar förfölja människorna här ;P
// Liinda