redan trött på julen
alla pratar om julen.
jag e redan trött på den :P
julen för mig de e julafton, inget mer..
då ska de va julmat, presenter och bra sällskap.
på jobbet har de pyntat med adventsljusstakar och glitter.
och chefen kom å berätta att granen den kommer den med.
på alla bord står de burkar me hjärtformade pepparkakor.
jag känner mig helt tom,
är jag den enda som inte "känner" julen?
här hemma blir de väl att städa lite och sätta upp en stooor stjärna i fönstret.
baka pepparkakor brukar ja göra, mest för att ha nåt att ge bort eller bjuda på :P
nån mer än ja som känt såhär?

Inte jag. Men jag ser ju i och för sig julen som något mer än bara julafton. Julen för mig är så otroligt mycket större.
Julen är att umgås, att trivas ihop att skratta och dela en gemenskap man inte hinenr i vardagen liksom.
Att baka julgodis, saffransbullar och pepparkakor ihop. Att ha mjölkrig och bara mysa med varandra.
Julen är en hel månad för mig som börjar med att jag i lungt gemak fixar upp mina tomtar, mina gardiner.
Att bara i lugnt gemak fixa allt och bara umgås fram julen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
jo allt de du får på hela månaden kan ja känna på julafton.. :)
men veckorna innan kan ja inte ta till mig :(

Jag tröttnade redan för ett par veckor sedan. Ljusstakar och stjärnor ska upp nu och så ska man börja pynta liiite nu och mer sen.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Har tröttnat så pass att jag inte firar jul mer tycker mest att det är ett jippo som handlar om att ge varandra presenter man inte har råd med egentligen och stressa runt på överfyllda varuhus för att hitta dessa presenter
nu lät jag som en bitter gammal gubbe
men hade det funnits barn med i bilden så hade jag firat som alla andra.
och jag tycker att varför hålla gåvor till julen när man kan ge dom lite då och då, då blir dom mer uppskattade,
och vad gäller firandet så ge mig hellre en riktig blot att gå på det har lite mer med vårt ursprung att göra tycker jag
det har som många andra högtider blivit kommersiellt

Mina barn blir glada om de får strumpor :-)
Här handlar det mer om att umgås faktiskt. Det är en annan sorts frid på något sätt under julen. Syskonen håller sams och sådant.
Hittills pratas det mest om julmaten här hemma från barna håll. Och julgodiset och det andra vi bakar.
Audiatur et altera pars

Är det bara du och jag som är jultokiga här Åsa? ;)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Jag trottnade redan i September nar de borjade pynta och salja julsaker har i Carlisle 
// Amanda

#7: Ja det verkar så. Hmm, vi är i en minioritet Ida.
Audiatur et altera pars

Nu har jag precis slagit in lite av Elvas julklappar, för vi ska strax ta julkort!
#3 wei jag e inte ensam :P
#10 va gulligt!

#11 fast nu så blev det inga julkort ju.. Elva tjurig och jag eventuellt gallstensanfall :(

#9 Ja vi ä nog det. Här kom gubben just hem och stängde av julmusiken. :P
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
åh fy julmusik, de hade jag nästan glömt :D hahaha
finns en bra jullåt :O tror ja.. hmm ska försöka komma på vilken de va bara :D
Yrkesskada tror jag, har sålt julklappar sen i april-maj, så ser jag en tomte är risken stor att jag gör mig olycklig! 
Sen är jag ingen direkt julfantast heller så…
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

#13: haha, min kommer hem och konstaterar bara: Jahapp och ni bakar igen? Jag förstod det då man hörde julmusiken ut när jag klev ur bilen.
Sedan är han väluppfostrad, när skivan tar slut byter han skiva, till en ny julskiva. ;-)
Audiatur et altera pars
Här pyntades med ljus för någon vecka sedan, men dessa f*bannade tomtar har då stått i skyltfönstren sen början på november… 
Ska ut en sväng ikväll och handla lite, ska försöka komma ihåg kameran och ta lite bilder på alla våra ljus.
// David
Ja! Vad har då David gjort i kväll? Först tänkte han käka lite, och för att undvika allt med jul och tomtar väljer han en KINArestaurang, de borde ju inte fira jul nu. Men NEJ, tror du inte att det glitter, julstjärnor och en STOR tomte där! Men, jag var ju hungrig.
Sen, måste ju handla. Här förstod jag att ICA skulle ha tomtar. Och mycket riktigt, tomtar, julstjärnor, julmusik i högtalarna, jul, jul jul…
Men, sen skulle jag iväg och slänga några kartonger vid återvinningen. Tror ni inte att nån J*VEL satt upp en GOD JUL-skylt även där! Gah! Vad är det här för tokstollar i den här stan.
Någon som INTE firar jul? Måste ju ha någonstans jag kan äta de närmaste veckorna! Kineserna verkar ju anpassat sig, vad mer finns det för snabbmatshak som drivs av icke-julfirande människor?
// David