Nattsudd iFokus

Nattsudd

Etikettallmänt
Läst 847 ggr
Faxlin
0

Stueln bild på Blocket

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fodervärd

Säljes av Iller. Insänd 25 sept 10:49. Ta bort, ändra, förnya

Pris: - Typ: Övriga djur Plats: Sölvesborg Hej! Har nu verkligen insett att tiden inte räcker till för min iller. Hon är ca 4 månader gammal. Älskar att busa, går bra på låda mm. Hon är dock inte den tamaste, eftersom jag inte har haft tiden att kela henne. Så, hon vill komma till en husse eller matte som har mycket tid för lek o mys! Är du intresserad av att ha henne på foder, ett/ två år, skulle det kunna funka utmärkt. Jag är öppen för alla föslag, så länge det blir bättre för min älskling. Hör av er!

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
0

En av medlemmarna på iller lade in länkar till olika annonser som är iller relaterade. Både på illrar och tillbehör. Jag satt och kikade på dem lite. Och ser då denna annons. Reagerade direkt. Ser exakt ut som min Eris och som ett kort jag tagit. Men kommer inte ihåg om jag hade lagt ut den på iFokus så jag mailar annonsören för att få klart om vart hon fått bilden ifrån.
Efter en hel del pratande så kommer det fram. Hon har hittat den på Google, som i sin tur har den genom en av mina artiklar inne på iller.ifokus.

Vad gör man? Det är inte roligt att se sin tös figurera i en annons på nätet liksom. Men jag får kanske skylla mig själv att jag lagt ut den. Men ärligt talat blir artiklarna jätte tråkiga utan bilder.

Audiatur et altera pars

Aribigga
0

Det spelar väl ingen roll, är det du som har tagit bilden är det stöld varifrån hon än tog den. Du har copyright på dina bilder även om de ligger på internet.

För att vara krass så kan du polisanmäla henne.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Saga85
0

Du kan tvinga henne att plocka bort bilden och upplysa henne om att det är olagligt att använda andras bilder (trots att de ligger på internet) utan tillåtelse. Vägrar hon så kontakta blocket.

LiindaH
0

Anmäl henne till blocket sen till Polisen.

// Liinda

Faxlin
0

#3: Hon har plockat bort både bilden och annonsen nu. Jag har också upplyst henne om att det är olagligt att stjäla andras bilder. Även om hon såg det som ett lån.

#4: Men det kan jag ju inte. Hon har ju tagit bort annonsen nu :-)

Audiatur et altera pars

David
0

Men Åsa har bevis. Så lilla farbror blå kanske får lite mer pappersarbete Flört

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Faxlin
0

#6: Japp jag har bevis i mail och med printscreen. Men ja jag vet inte. Vad gör man. Svårt det här. Känns lite småsint att anmäla henne. Samtidigt som man blir lite ledsen när man hittar sin egen tös i en annons på nätet liksom.

Audiatur et altera pars

David
0

Vill du låna någon av mina snart 100 olika anmälningar jag skrivit?! :). Du kan ju passa på att anmäla för lite andra saker också, bara för att polisen ska få lite att jobba med. Skrattande

Nä, men i det här fallet tog hon ju åt sig och fixade det snabbt, så… gör det som känns bäst när du tänkt över det.

// David

Saga85
0

Om personen i fråga nu har plockat bort annonsen finns det nog inte så mycket att anmäla för. Det finns tyvärr alldeles för många som inte vet hur det här med upphovsrätt fungerar, och om denna var ovetande om detta hoppas man nu att hon inte kommer upprepa sitt misstag.

En bild kan ju däremot få användas om man fått tillåtelse från upphovspersonen, och om man (särskilt i en annons!) skriver vem som äger bilden. Fast att man använder någon annans bild i annons har jag svårt att förstå.

Jenahbella
0

det räcker väl med att man ändrar en pixel i bilden så förlorar man copyright skyddet?

Saga85
0

#10 Försökte kolla lite i upphovsrättslagen, men fy så krångligt det är.

"När ett verk återges offentligt med stöd av detta kapitel skall
källan anges i den omfattning och på det sätt som god sed kräver
samt får verket inte ändras i större utsträckning än användningen
kräver. Lag (1993:1007)." - 2 kap. 11§ (Upphovsrättslagen)

Är det jag som tolkar fel när jag tror att man därmed INTE kan ändra ett "verk" (här fotografi) och ta åt sig äran (upphovsrätten) till det?

Saga85
0

*och efter att ha ögnat igenom denna lagen är jag HELT säker på att jag ska undvika en karriär inom rättsväsendet*

Jenahbella
0

haha de e skitkrångligt :P min sambo säger att de e så och han e ganska påläst på sånt men han kan ju ha fel han med :P

Saga85
0

Fast frågan är ju om man får ändra material som man inte har upphovsrätt till hur som helst? När det kommer till exempelvis musik kan man ju inte ta och ändra ett par noter och sedan klassa låten som sin. Däremot får man "sno" ett visst antal takter.

David
0

Upphovsrättslagen är långt ifrån "användarvänlig"

Men du får inte ta en annans verk och göra om det. Så fort grunden tillhör någon annan är det pang bom. Däremot ju mer man ändrar, ju svårarare/omöjligare blir det att bevisa något.

// David

Faxlin
0

#9: Hon tyckte väl mitt foto var fint :-)
Men det är lite dåligt att ta bilder utan att fråga först.

#15: jga har också fattat det så att man inte får göra om en annans bild, men en omgjord bild är svårare att bevisa vart ursprunget kom ifrån.

Audiatur et altera pars

leo-
0

har sett samma med fordon en jag känner blev fövånad när han hittade sin motorcykel till salu i en annons

Faxlin
0

#17: Ja på sådana annonser likaså bilar så ser man ofta texten: Inte min bil/motorcykel/båt/moped på bilden men den ser likadan ut.
Förstår att din kompis blev förvånad över att se sin motorcykel till salu. Lite som mig som insåg att min Eris plötsligt låg ute för att få fodervärd och plötsligt blivit 4 månader bara :-)

Audiatur et altera pars

Hennum
0

haha… så fick du gå och titta efter en gång till, för att kontrollera att hon inte ser ut att vara 4 månader? ^^ hihi "jag kanske har sett fel:S"

man ska inte ta så fina bilder bara! det är knepet ;)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Faxlin
0

#19: haha, ser man det så vart det riktigt roligt. ;-)
Och ja, jag är nöjd med det kortet på henne. Åtminstone som närbild av huvudet. Det visar så mycket hon liksom.

Audiatur et altera pars