en fråga??
Jag frågade på en annan av ifokusgrupperna för en bra tid sedan, hur dom skulle beté sig OM dom Stötte på en person som stammar.
Hur skulle NI göra här ifall ni skulle träffa på en person som stammar??
Tycker det är en intressant fråga.
Vet att det finns folk som tar avstånd från folk som har litet "handikapp"
Hur skulle ni göra?
Kram/Sessan1

Jag stammar med. Nej skämt och sido. Jag har jobbat med barn som stammar, haft kompisar som stammar och en son som stammat. Så jag väntar tills de pratat färdigt och låtsas inte om att de stammar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Usch sånt tycker jag är riktigt jobbigt. Man vet ju inte vad man ska göra..
Tur att jag bara vet 1 person som gör det, och henne pratar jag mycket sällan med. Var om man sålde kakor eller något för fotbollen förut som man pratade lite med henne.. ^^
jag har en kille på mitt jobb som stammar!
ibörjan va de lite svårt att förstå vad han sa för jag e ganska otålig av mig men jag såg verkligen inte ner på honom eller tog avstånd :)
nu pratar vi lite kort me varandra varje dag och de går hur bra som helst, jag tänker inte ens på att han stammar :)

jag stammar när jag är stressad/uppspelt/nervös och liknande. jag hatar när folk ska fylla i och rätta om jag säger i fel årdning. man gör det ju inte med flit och för mig blir det bara värre om någon ska fylla i och påpeka och sånt.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
BRA då vet jag hur ni tänker ifall jag skulle "våga" vara med på ngn nätträff ngn gång kanske.? härifrån. Att jag frågar, är att jag har stammat sedan jag var barn och har ibland blivit mobbad för det :(:(:(
Jag håller med dig Telefonkon, att man ska inte fylla i ord till den som stammar. Vet att min Kära Mamma för det mesta gjorde det :((( Blev ju tusen ggr värre :( Bättre då att vänta till den som stammar har pratat klart. Mamma stammade lite själv och ändå så försökte hon fylla i ord :( Jag blev så URFÖRB:…… på henne så jag sa till henne att vänta tills jag hade pratat klart. Vet att det finns några talpedagoger som oxå säger att man inte ska fylla i ord till den som stammar.
Jag har gått i olika omgångar hos talpedagog, så det har väl blivit liiite bättre iaf genom åren, men det är väl lite svårt i början när man träffar helt okänt folk :(
Jag har iofs varit på många nät-träffar och det har gått ganska bra ändå, när dom vet att jag stammar.
Bra sagt faxlin, man ska vänta tills den som stammar har pratat klart! Jag vill INTE att ngn ska fylla i ord! Jag KAN prata, bara att det tar en stund.
Det du säger, NIIKE har jag varit med om, och ojoj vad jobbigt det är med folk som "nästan" backar för dom vet inte hur dom ska göra. Jag blir så ledsen på sådana personer. Folk vet inte hur dom ska beté sig. Då backar dom bakåt istället för dom vill inte höra på en som stammar :(
USCH säger jag!
OM du nästa gång träffar på en somn stammar så stanna kvar och vänta tills den personen har pratat KLART! Det är det bästa du kan göra, det är INTE alls FARLIGT! Du dör inte!
Kram på er
/Sessan1
#5 fy vad jobbigt. Men klart du kan prata och ska få göra det också! Förstår att det måste kännas stressigt om folk ska hålla på och fylla i orden bara för att det går lite långsammare.
Jag stod självfallet klart och väntade tills personen pratat klart men det finns som en del som inte gör det.
Men jag vet inte var jag ska titta! För det blir ju oftast att man kollar på den som pratar, men om personen stammar känns det som man står och glor som en idiot..

Jag försöker bara vara som vanligt. De är som vilka personer som helst. Det tar bara lite längre tid för dem att säga vad de vill. Men jag har inte bråttom så det är lungt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Min kompis sambo är en person som stammar otroligt mycket.
Ibörjan var det jobbigt, men bara att bita ihop.
Idag tänker jag inte ens på det.
Han har även sagt att när det är stressigt och sådant, så får vi säga det han ska säga, om vi vet, så det går fortare.
// Liinda
Jag skulle inte vilja att ngn fyllde i. Då kan man ju säga det, att det tar lite längre tid att säga det man vill ha sagt.

Jo jag förstår att folk inte vill det.
Men detta var hans egna ord, då han ska iväg och man står med han, så blir han jätte stressad, varav man får för han.
hans ord.
// Liinda
Så bra Åsa att du tänker så.
Ville bara veta hur ni här inne skulle reagera OM jag ngn gång skulle våga mig på en nät träff härifrån oxå ngn gång. Har som sagt varit på några nätträffar och det har gått bra.
Tassekram/

Min pappa blev sjuk och stressen kring detta gjorde att han började stamma. Min halvbror har alltid stammat!
Hur skulle man reagera? Tålamod är en dygd, men ibland har jag en olat att bli så ivrig i en diskussion att jag hjärna fyller i vad den andre har att säga, oberoende utav handikapp eller inte.
Det handlar väl om respekt, att låta någon annan tala till punkt.
Carpe Diem
Jag skulle INTE gilla att ngn fyllde i ord när jag har ngt att säga :(
Kan prata själv, men som sagt, det tar lite tid.

Vem gör det, inte jag heller.. förutom om man är goda vänner som vet vad den andre ska säga :)
Jag sa ju att det var en ful ovana, men sådan är jag och jag jobbar på det!
Carpe Diem
BRA MimmieM :))
Tass