Nattsudd iFokus

Nattsudd

Etikettallmänt
Läst 863 ggr
Angelclaw
0

Totalt OT men..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

:) idag när jag kom till jobbet så kom en av mina kollegor in och gav mig en röd pelargon i svart kruka och ett kort, för att jag är med i festkommitten på jobbet och således var med och arrangerade senaste firmafesten. Jag visste ju att den var uppskattad, men hade aldrig väntat mig en blomma :)

Jättefin gest av mina kollegor!

:D

Hur har eran dag varit?

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Solaika
0

Gulliga kollegor du har!

Min dag har varit lång men ganska bra.. bortsett från disken ><

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Angelclaw
0

haha ja disk är lite läskigt faktiskt :D

Jo supergulliga kollegor!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Faxlin
0

Ohh, vad gulligt gjort. Sådana människor tycker jag om. Som förstår att visa uppskattning. Gud så gulligt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Angelclaw
0

Jo jag blev verkligen superglad, alldeles stum och tårögd! :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Sessan1
0

GRATTIS då är det ju ett bevis på att du är uppskattad iaf :)

Angelclaw
0

haha ja lite iallafall :) tack!

//Tess

Sajtvärd på Motor

BitteS
0

Min dag har varit jobb-befriad men har tillägnats att städa huset. Skönt att göra det när man verkligen känner för det utan att man måste! Luktar frächt i hela huset!

Har varit ledig från jobbet hela veckan för jag har gått på en tvådagars Silverlera-kurs. SÅ OTROLIGT ROLIGT! Två intensiva heldagar men tiden har gått jättesnabbt. Kursen kunde ha varit en dag till eller annars skulle det varit några färre moment. Kändes som man inte riktigt hann bli färdig… med smyckena. Har slipat färdigt ett smycke som vi lade i mässingstråd i leran. Det blev lite bukigt efter bränningen så jag var tvungen att knacka det plant med hammaren. Då blev det en massa märken i silvret som måste slipas bort. Har gnidit så fingrarna nästan domnat men nu har jag fått det skapligt plant och dessutom oxiderat det. Så jag blev ganska nöjd till slut trots allt.

Faxlin
0

#7: Snyggt som sjutton var det. Förstår att du haft två hektiska men roliga dagar.
Du får gärna berätta mer om de olika momenten om du vill :-)

Audiatur et altera pars

BitteS
0

#8: Det man jobbar med är silver som är malt och uppblandat med en lera. Man gör smycket som man vill att det ska se ut, till ex en oval platta. Man kan göra egna mönster eller använda mönsterark för att få fram struktur i ytan. Därefter ska den torka. När den är torr kan man fila/putsa till den form man vill ha. Sätta fast stenar eller till ex dekorera med kulor eller strängar av lera. Sedan bränner man smycket med butangasbrännare eller i en liten "ugn" man sätter i mikron, om man inte har en keramik- eller glasugn förståss. De är jättedyra så det är kanske inte det första man skaffar om man inte är säker på att man vill fortsätta.

Därefter så borstar, slipar och polerar man upp ytan på smycket, så man får en högblank yta om man föredrar det. Annars kan man ha den matt också eller välja att polera delar av smycket och låta resten vara matt. Man kan också som jag gjort med smycket i mitt första inslag välja att oxidera ytan. Har man en del ytor lite ojämna och ruffa så stannar oxideringen kvar nere i ojämnheterna och så där man polerar bort så blir silvret högblakt. På det viset får man mer djup i föremålen.

Man kan också välja att emaljera eller förgylla hela eller delar av smycket. Det här smycket gjorde jag också på kursen. Jag har haft en otroligt duktig lärare med en ängels tålamod. Detta var tredje kursen jag gick för henne.

Det är väl ingen billig hobby men ack så rolig. Här kan man verkligen låta fantasin flöda och det finns i princip inga begränsningar för vad man kan skapa, bara man är lite kreativ.

Jag har dock inta ambitioner att utöva kunskaperna för annat än hobbyverksamhet i dagsläget. Men man vet aldrig. Kanske man blir tvungen att producera  när man blir pensionär för att finansiera uppehället. Med den dåliga pension jag kommer att få blir det nog tvunget att utöka den på något sätt om man vill leva något så när.

Just nu njuter jag bara av att få skapa med mina fingrar. Har väl alltid gillat att pickla med småprylar så detta passar mig bra.

Faxlin
0

#9: Ohh, vad häftigt det låter. Men som du säger ingen billig hobby. Men ärligt talat vilken hobby är billig när man startar upp med den :-)

Audiatur et altera pars