Era djur
Jag vet att många här inne har djur som de verkligen älskar högt. En del av dem har jag sett andra inte. Nu skulle jag vilja att ni alla presenterar era djur lite. Med foto och några rader om deras personlighet.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Kan börja med en bild av mitt akvarium. I den bor det rätt många familjemedlemmar nu :-)
Men de är otroligt omtyckta och barnen (speciellt Sanna) älskar dem. Jag tycker också att det ger en ro i själen att titta på fiskarna när de simmar omkring.
Audiatur et altera pars

Numera så har jag min älskade kanin - Chewie Kazooe.
Har han personlighet så det ryker om det, och väldigt bestämda åsikter. Han tycker om: fluffiga mattor, att mysa i soffan, att äta på husses byxor, att slicka på mattes strumpor, morötter, ruccola och ananas.
Han tycker inte om: regn, borstar, när husse sitter på HANS plats i soffan, dammsugare, rädisor och hantverkare (för när de kommer måste man sitta i ETT rum hela dagen).
Han är korsning hermelin, dvärghare och dvärgvädur och är 1 ½ år gammal
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Snyggt akvarium. Så det är en fantomtetra jag har där:-)
Sedär då har jag blivit en fisksort klokare av de som följde med akvariet. hihi
Mina är inte ett dugg duktiga på att gömma sig i alla fall, de är alltid framme och stökar. ;-)
Audiatur et altera pars

Röda fantomteteror är grävare. Om de blir riktigt stressade gräver de ner sig helt. Det är rätt lustigt att se iofs. Man blir förvirrad över om man fått med alla när man storstädar (= De gillar att ha det lite kallare i vattnet och står emot sjukdomar bra + de älskar levande käk (typ mygglarver).
Jag är fisknörd när de gäller vissa arter (vissa tetror och barber). lade akvaristiken på hyllan för drygt 2 år sedan nu. funderar få att skaffa en kampishane snart dock, när sambon ska iväg utomlands ett år).
Iaf. vidare. Jag har en himla massa möss så jag presenterar en favorit av varje kön.
Börjar med favorittjejen - Bullit.
Har haft henne i snart 1½ år och hon har fått två kullar här hos mig, Hon är så fin och gosig och snäll och jag blev kär i henne DIREKT när hon var bara 10 dagar gammal (=. Hä är en hyfsat ny bild på henne, där hon gör det hon gillar mest - äter! (hon är dock inte så tjcok som hon ser ut, det är sättet hon sitter på)
Hon är lilac agouti joker, satin långhår och svensktypad.

Ohh, vad underba din kanin såg ut. Och personligheten bara älskar jag.
Ska kika på mössens bild när jag är lite mer modig :-)
Audiatur et altera pars

Och så en kille då. Då får det bli Björndalens Qi-Björn, som till vardags bara heter Björne.
Han har jag haft sedan i december 07 men han har redan hunnit bli pappa en gång. Han är en otroligt mysig och kontaktsökande grabb och älskar att hänga med överallt. Fortsätter han vara snäll och go så lär han få bli pappa igen nån dag.
Han och Bullit (här ovan) har fått en kull ihop med 4 underbara små fläckiga pojkar!
Han är champagne-argenete even, långhår och svensktypad.
På bilden kikar han ut ur min tröja.
För er som träffade/såg mig på husdjursmässan i januari så borde han vara bekant, (=

Nu har jag kikat på dem båda. Måste säga attgrabben var otroligt söt, eller ja det var de båda. Men jag och röda djur, det är något med den färgen tror jag :-)
Audiatur et altera pars

Tre pälsbollar har jag.
Börjar med vovven :-)
Han är en STOR goldenhanne som blir 7 år den 15 april. Han registrerades som Dainty's summer soldier men är allt annat än en soldat. Hela sitt liv har han lystrat till Tobias. :-D
Han är en glad och hungrig skit.. äter allt som går att äta o lite till. ÄÄÄÄLSKAR min mamma och sin husse (min sambo). Är nån av dem med så spelar inte jag så stor roll :-D Han är som sagt nästan 7 år men beter sig som han vore 2. Tyvärr är han lite nervös av sig (pga mitt j*vla ex som förstörde honom som unghund) men han har blivit bättre. Dock blir han väldigt lätt stressad om ljudnivån går upp.
Han älskar andra hundar.. han är aldrig den som muckar först. Men bara han har hälsat på alla så kan han lika gärna gå o nosa i dikena som att leka med de andra hundarna. Knäppgök!
Han bor hos mina föräldrar tillsammans med deras hundar Pontus och Isac. Dom har stort hus o inhängnad tomt som passar honom mycket bättre än vår lägenhet i stan. Dessutom är han ju aldrig ensam där som han är här hos oss.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Sen har vi två smågrabbar till.
Vi börjar med Orion's Saltarello, eller Jesper som han heter numera. Han är en liten gerbilkille på 4,5 månad. Black med vit teckning som jag aldrig minns vad den heter. Han har varit hos mig sen den 9e mars så vi håller fortfarande på att lära känna varandra.
Men han är ett frö, kommer gärna fram o hälsar i buren, klättrar lite i handen o är allmänt mysig. För att få upp honom får man dock oftast lura in honom i ett papprör o lyfta upp honom med det. I famnen är det full rulle.. allting är spännande och ska undersökas.. så det gäller att vara med i svängarna.
Does it become a walk?
/Ida

Sist men inte minst.. eller jo.. han är visst minst oxå =)
Orion's Quickstep som numera heter Linus. Jespers bror, alltså 4,5 månad han oxå. Han är agouti med samma vita teckning som Jesper. Han kom till oss samtidigt som Jesper då så det är samma där.. vi lär känna varandra fortfarande.
I buren är Linus lite harigare. Sätter man ner handen minsta lilla för fort så smiter han ner i gångarna som en oljad blixt. Men det räcker med att man krafsar lite i spånet så är han snart där o undrar va man pysslar med. Då går det bra att klättra i handen oxå. Samma som med Jesper dock när man ska ha upp honom ur buren. Däremot är Linus mycket lugnare i famnen än Jesper. Han sitter gärna på axeln o tittar på tv eller på mitt bröst o tittar på vad jag gör på datorn.
Bådas favoritmat är broccoli. Det är nästan så man får passa fingrarna om man håller i en broccolikvist för dom är så ivriga i broccolin o tittar sig inte riktigt för vart dom äter =)
Does it become a walk?
/Ida

Vilka fina djur du har.
Audiatur et altera pars
Vilka fina djur ni har allihop! :)
Själv har jag en australian kelpie, som är en vallhundsras. En 3-årig hanne som heter Mexx (Evallens Chocolate Magic Mexx i stamtavlan.. ;)). Med måååånga egenheter… Morgontrött så det skriker om det, har någon tvingat ut honom vid 7 på morgonen kan han utan problem sova till eftermiddan sen. :P
Han älskar trappor, kommer han hem till någon så är bland det första han gör att springa upp/ner i trappen och kolla läget på andra våningen.. ;) Och ser/hör han nåt långt borta när man är ute och går så ställer han sig på bakbenen för att få bättre utsikt. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Så har jag en islandshäst också, ett 7-årigt sto som heter Sylgja frá Hömluholti. Köpte henne i somras när jag jobbade på gården Hömluholt på Island, så hon kom till Sverige i november :)
Hur go som helst, en häst som charmar alla! Både människor som hästar… Positivt inställd till i stort sett allt, nyfiken och lättlärd. Finns nästan ingenting som hon tycker är läsktigt…
Väldigt pigg och framåt, det får gärna gå undan. Att man bara ska skritta lite till en början efter hon vilat länge har hon inte förstått alls, det är ju mycket roligare att springa..! Att hon är utan kondition verkar hon inte märka själv ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag har 6 marsvin.. har inga bilder dock på den här datorn.. borde ta ett gruppfoto^^
Helena

Lyka & Trooya - Mina 2 små underbara stödisar :)
Är 2 damer som kom i oktober och va jätte rädda att dom bajsa och kissa på sig när dom såg en eller hörde en… men idag så springer dom glatt överallt och äääälskar att springa efter en och titta vad man gör… Älskar att leka, åh slås med tassarna utav bara f*n när man klappat dom lite :)
Men nu har Trooya fått ett permanent hem som väntar på henne :( .. Men lilla Lyka blir kvar ett tag till :) ..

Sen Sveisen :)
Min älskade lilla pälskling som blir 2 år i juni , en dam som älskar att gå i kopple som en hund. älskar stooora hundar. men som även är helt galen i chillinötter, lakris ååh andra konstiga saker, aah typ Whisky :P .. men hon är väääärldens goaste katt, som endast bråkat med 1 stödis vi haft hemma :) ..

Fortsätter med fler av mina älsklingar. Har ett gäng så det blir någon då och då vilket jag hoppas är okej :-)
Först ut av illrarna är Beldin. Han är en herre som är mycket kylig. Han väljer själv vilka han acepterar eller inte. Han kom till mig i vuxen ålder då han och Malin fastnade för varandra. Han var lite aggresiv när han kom, men efter mycket blodspill fick Malin honom gosig. Så då hade ägaren inte hjärta att skilja dem åt.
Audiatur et altera pars

Nästa ut av mina illrar är Disel Doris. Hon är min enda albino. Kom som omplacering och skulle egentligen inte ens till mig. Har alltid haft svårt för röda ögon och har alltid sagt att jag aldrig ska ha en albino. Men ja här sitter jag med världens underbaraste Doris. Hon älskar alla, somnar sött i ens famn, och tigger om kärlek i hundra nittio. En riktigt mystös. Älskar att pussas och gosar ihop i ens famn oavsett om man tar henne mitt i en lek.
Audiatur et altera pars

Sedan har vi Stella som vill visa vad söt hon är. Även Stella är så otroligt snäll mot allt och alla att det nästan är lite pinsamt att se henne ibland :-)
Hon pussas med alla, oavsett om de vill det eller inte. Dock blir hon så ivrig i sitt pussande att det nästan gör ont. Men hon gör det av kärlek. hihi
Audiatur et altera pars

Efter det kommer Mirra ut och visar vad stilig hon kan vara. Mirra är också en kärleksfull tös. Men jag litar inte på henne till 100% med folk. Hon kom till mig som omplacering med en annan iller och anledningen var att de var bitiga. Dock har hon aldrig bitit någon hos mig men jag litar ändå inte på henne helt ännu.
Hon pussas gärna med matte om matte proppsar på det. ;-)
Annars är hon pratglad, om hon gör något fel och jag säger till henne frser hon åt mig, bara för att säga att jag hör dig, men jag håller inte med dig. Fast sedan gör hon som jag säger i alla fall, fast fräsande. Lite som att jaja, jag gör som du vill, men det är under protest. :-)
Hon är i alla fall urmysig.
Audiatur et altera pars

Här kommer en bild på Ambra med. Hon kallas också för drottningen här hemma. Hon är Mattias tös och tycker nog bara om Mattias och mig också. Alla andra är liksom henne ovärdig. Och andra illrar ska vi bara inte tala om. De enda gånger hon tycker om andra illrar är när hon är brunstig och kan tänka sig att dejta en kille :-)
Hon är extremt bortskämd. Hon äter snällt sitt tillskott, men enbart om husse eller jag håller i henne och godiset. Det är liksom emot hennes värdighet att äta stående på marken. Hon kan nämligen bli kladdig om skålen rör sig, och för Ambra är kladd lika med kattastrof :-)
Audiatur et altera pars

Nemo den andra killen i gänget visar upp hur man kan använda mattor.
Nemo kom till oss bara för att jag blev förälskad när jag var nere hos hans förra matte och husse och hämtade hem Stella. Denna familj hade tre illrar de omplacerade. Jag skulle ha Stella, någon fler skulle jag inte ha, den andra var en albino hona och sedan en hane och jag hade redan en hane och är mer förtjust i töserna med mer riv i. Så kom jag dit, hälsade pliktskyldigt på Doris och sedan på Stella och Nemo. Och ja, jag blev kär. Hade tagit hem honom direkt om han inte redan varit bortlovad. Dock fungerae det inte i det nya hemmet så han kom hit i alla fall. Han var okastrerad och efter ett tag gick han in i brunst och det livet passade honom inte. Från att varit en underbar kille blev han ett monster. Nu har vi knippsat kulorna och väntar på att lugnet ska lägga sig.
Han är bara så kramgo. En klump på strax över två kilo. ;-) Detta är en riktigt iller säger sambon som faktiskt har fäst sig vid honom. Från början har Nemo varit nr1, de andra illrarna petar han inte på. Men NEmo har han till och med hållit i.
Audiatur et altera pars

Sedan kommer Eris, min mörkaste skönhet. Ja hon är vacker faktiskt. Om man får säga det om sin egen iller :-)
Eris kom som omplacering ihop med Mirra. När hon lämnades över visade dåvarande husse upp tummen hon bitit tvärs egenom nagel och allt. Så där vet jag att det finns mycket kraft i käkarna. Eris fick byta namn när hon flyttade till mig, hon lyssnade inte på sitt första men så råkade jag kalla henne eris en dag bara för att jag jämförde henne med Eris från Tartaros (ur filmen Sinbad) kaosets gudinna. Och när jag sa Eris vände hon på sig och kom. Och sedan den dagen är hon min Eris. Hon kan sitt namn och lyssnar bra på det. Hon är lyhörd när man tillrättavisar henne med rösten. Och liksom sin halvsyster Mirra så fräser hon till svar när hon tycker att jag är orättvis. För vem har kommit på att man ska bajsa i lådan?
Dumma mamma! Hon har faktiskt inte bitit någon här hemma sedan hon flyttade hit, men jag kan inte säga att jag tösr lita på henne med främlingar i alla fall.
Här är en bild på henne i alla fall.
Audiatur et altera pars

Nästa iller är min gamling Nikita. Hon är äldst i hela flocken och kör på med ståndaktig envishet och en värdighet som man bara får av ålder :-)
Hon sänker dock garden och busar ibland med de yngre förmågorna här hemma. Men annars jagar hon mest herren i huset genom att lägga sig och göra sig söt vid hans fötter. I stolt förhoppning om att han ska sätta ner handen till henne så hon får hugga honom blodig. Hon inser inte att han har hunnit lära sig detta under dessa år och inte längre sätter ner handen till henne.
Nikita vet jag inte fungerar med andra människor. Hon kan bara inte stp emot impulsen att testa om hon kan göra folk rädda. Och vad är bättre sätt än att bita dem. Blir de rädda växer hon och tror sig vara en shirehäst i storlek men annars blir hon snäll.
Mot oss i familjen är hon en goding dock. Ja förrutom mot min sambo, men han har lärt sig att strunta i henne. Hon tycker helt enkelt inte om honom, och det får han leva med.
Audiatur et altera pars

Ametist. En liten juvel vi har här hemma. Hon är en riktig bråkstake och en stor anhängare till min enda pastell Crazy. Ametist, är inte pålitlig bland andra heller och var ett monster som valp. Men hon är för underbar med os ifamiljen. Skulle önska att fler utomstående vågade klappa illrar och klarade av att säga nej utan att bli livrädd om de biter. Men Ametist är som hon är. Vi älskar henne ändp. En livlig tös som älskar att leka.
Audiatur et altera pars

#23 Nääääe vad gulligt ^__^

#27: Visst är han lite söt.
Audiatur et altera pars

Vad fin hon är rockyboy. Klart man ger dem något extra gott när de fyller
Audiatur et altera pars
Har haft två söta änglar till marsvin ^^ <33
Maja och Emma:
Ska snart skaffa två små älsklingar till marsvin! :D <3
Cinnober("Cinno") och Dianthus("Sotis"):

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Ohh, vilka sötnosar.
Audiatur et altera pars

Ojoj, det var några stycken, Paronskrutten… :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag har inte alla kvar :P Tyckte att dom skulle läggas ut ändå. Dom har jag kvar är Blondie, Vilma, Tuffi, Pärlan, Groa, Curry
Helena
Jag är måttligt smart såhär på kvällen, man skulle lägga ut djuren man har, inte djur man har och har haft, Helena.. ;P
Helena

Söta djur har alla iallafall

#51: Gör inget om du visar djur du har haft. De har en plats i ditt hjärta fortfarande, alltså räknas de lika mycket de med.
Tycker era djur är underbart söta.
Audiatur et altera pars
Eros, 9 år.
Ett bustroll med energi till tusen :) Gosig som få, älskar allt ätbart och en riktig mattegris. Kort beskrivning! :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ohh, det var en snygg bild på Eros. Fast det är klart, en snygg vovve gör sig bra på bild :-)
Audiatur et altera pars
Tack Åsa :) Är tvungen att lägga in den här bilden från idag :)
Eros är ju så fin :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ohh, Eros vilken underbar bild.
Audiatur et altera pars
Tack för det :) Kämpade länge för att få dem båda två stilla och på samma bild kan jag säga :P

Kan jag tänka mig. Men resultatet visar att det var väl värt att kämpa :-)
Audiatur et altera pars