Nattsudd iFokus

Nattsudd

Etikettallmänt
Läst 1044 ggr
Faxlin
0

Blåst på tradera?

Japp jag tror jag har blivit blåst av en försäljare på tradera. Eller vad sägs om detta?

Jag budar på en dator med tillbehör. Bland annat då ett databord plus datastol i läder. Dessa fick man med om man hämtade sakerna i Bromma. Då personen som lagt ut auktionen inte har omdömen sedan tidigare känns Bromma rätt bra, då kan man hämta själv och slipper sätta in pengar och bli blåst. Detta är då en sak som sonen varit utan födelsedags presenter två år för att få. Vi har inte gått ställt och detta tar hårt på ekonomin så man får gneta.
Jag vinner auktionen. Gör upp om att jag kommer i morgon och hämtar dem. Han säger att han blir hemma till klockan 17.00. Skickar sin adress per sms till min mobil då jag sa att jag måste få en vägbeskrivning utskriven.

(sonen är nu överlycklig som ni förstår) Nu i natt så får jag sms om att jag ska sätta in pengar på hans konto så skickar han datorn. Och om jag promt vill ha databordet och stolen får jag hämta dem separat sedan. Så jag skulle således stå för en bilresa till bromma i veckan för att hämta ett databord och en stol och dessutom betala frakt för en dator.
Hmm, luktar mysko. Då jag vidhåller att jag kommer i morgon och betalar honom kontant så blir han otrevlig, ruskig otrevlig och säger att jag är oseriös och att han skiter i mig.
Jag konstaterade att han måste hålla sig till reglerna och att han inte får bryta denna auktion för då anmäler jag det till tradera. Får svaret att han inte blir hemma i morgon och att jag inte får komma. Vad sjutton gör jag. Jag vågar inte sätta in pengarna och vill inte betala dubbla frakter. Hela affären börjar lukta illa anser jag. Men vad anser ni på sidan om?

När jag hämtade sakerna skulle jag inte få ha någon med mig, utan det var enbart Åsa som fick komma skrev han. Lite smått orolig gör han mig. Och jag vet att man ska lita på sina medmänniskor men jag har inte råd att förlora sonens födelsedagspengar.

Oh, önskar jag kände någon i närheten av Bromma med skinn på näsan som kunde hjälpa mig. Mår så jäkla dåligt över detta. Och jag ska nu sänka min son som glatt sig så för denna dator. Han som är så slagen och mobbad i skolan som verkligen behövde den här ljusglimten. Nu ska jag sparka ner honom igen.

Usch jag är så less på folk.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Maja
0

Hmm, illa, jaa, det låter ju lite skumt det där.. :/ Bara du får komma, sätt in pengarna annars blir han sur.. Njae, speciellt när det gäller sonens födelsedagspengar.. :/

Det är någ lite väl lätt att luras på t.ex. tradera.. :/

Faxlin
0

Nu har han konstaterat att han inte kommer vara hemma. Så det är bara att sätta in pengarna på hans konto om jag vill vara seriös. Hmm, jag trodde man vara lika seriös om man betalade kontant när man hämtar en vara. Snacka om att jag är oseriös varje gång jag handlar mat, då betalar jag också när jag hämtar mina varor.

Ja visst är det lätt att bli lurad. Därför jag håller stenhård koll på att de har bra omdömen från andra och helst flera olika som gjort många affärer på tradera då de inte är så lätt att fejka för att ge sig själv goda omdömen.
Men den här personen hade inga omdömen alls, det var första affären där. Därför jag konstaterade att jag vågade för jag kan åka och hämta sakerna så kan jag garantera att jag inte blir blåst.

Audiatur et altera pars

Maja
0

Joo, men även de som lurar gör en första affär en gång.. ;)

Jag hoppas att din son får sig det han önskar i alla fall!! :)

Allamej
0

Här kan du fråga om någon annan har varit med om den säljaren.

http://www.tradera.com/groups/group/group.aspx?gid=1070

Och här kan du diskutera med andra om vad du kan göra

http://www.tradera.com/groups/group/group.aspx?gid=1629

På varningsforumet vet dom vad dom pysslar med och det här låter tveklöst inte rätt…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Faxlin
0

#3: Exakt. Därför är många goda omdömen bra om man handlar. ;-)
Men jag får se, känns inte som om det finns en dator på lut i det närmaste åt honom då. Det var väl för bra för att vara sant.

Audiatur et altera pars

Maja
0

#5 - Jag kan klippa och klistra och så kan du få en dator i ÄKTA kartong!! ;) Bättre än inget.. ;)

Pehpsii
0

#5 synd du bor så långt bort, jag har en dator jag inte behöver längre för jag fått en ny.  Annars kunde du fått den av mig.  det är ingen sprillans ny, men en dell pentium 2a. Helt i svart.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Faxlin
0

#6: haha, det var jättesnällt av dig. Men tror inte sonen blir så glad faktiskt. Det känns bara så jäkla orättvist att det drabbar just honom. Han har haft det så jäkla tufft i skolan, och han försöker ändå hålla modet uppe. Han har till och med försökt ta livet av sig på skolan för att han är så utsatt. han har avstått från födelsedagspresenter förra året för att vi skulle spara undan de pengarna och lägga ihop med årets för att han skulle få en dator. Och så blir man så dunder lurad. Önskar att jag inget hade sagt åt honom om att vi skulle hämta datorn i morgon.

12 år och ännu en smäll.

Audiatur et altera pars

AnneN
0

Hmmm vore väl ändå bättre för alla parterna om du fick betala kontant imorrn ist för att sätta in på kontot så att det kan ta 3 vardagar innan han har pengarna, och det där om att du måste komma ensam skulle iaf få mej att backa ur eller ta med mej ett helt gäng så han inte kan göra nått.

Tycker det nog är bättre i detta fall att backa ur affären och hålla ögonen öppna efter en annan dator.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Faxlin
0

#9: Ännu en som håller med mig om att det känns mysko. Och det gör mig övertygad om att jag inte är övernojjig i alla fall som tycker det känns obehagligt.

Audiatur et altera pars

Maja
0

#8 - Ajdå.. :/ Då förstår jag att det känns extra surt.. :/

Hm, det fanns inga andra annonser som kunde vara som "reserver" om inte detta gick? Har du tittat på blocket? Det är klart, där finns det ju givetvis massa skojare med.. :/

Faxlin
0

#11: Ja skojare finns det nog överallt. Därför jag tycker det här med traderas omdömes sätt är bra. Då kan man se att de fått bra omdömen från flera olika. Och det är svårt att låtsas vara en massa olika personer som man gör skugg auktioner med om det är sådana som gör många auktioner med andra dessutom.
Då har man en liten chans att vara lite mer säker på att slippa bli blåst.
Jag har inte så mycket pengar att jag vågat buda på fler auktioner. För som sagt var, bjuder jag på något då står jag för det.
Synd att inte alla är sådana.

Audiatur et altera pars

Maja
0

Joo, det är ju inte så lätt.. :/ Det är i sådana här sitationer som jag önskar att jag kunde hjälpa till, men jag vet inte hur.. Eller, det skulle väl vara med kartongdatorn då.. ;) Hihi.. :)

Faxlin
0

Skrattande

Audiatur et altera pars

Pehpsii
0

Vet inte vad frakt på en dator kan kosta. måste vara dyrt med tanke på vikten

Faxlin
0

Japp och enligt auktionen skulle man få hämta dem. Mysko i alla fall.

Audiatur et altera pars

Pehpsii
0

jesus. 500 spänn på posten.

jag tycker den dealen låter jävligt skum, hör av dig till tradera ang det. Hade jag gjort. Ge honom inga pengar.

Faxlin
0

Enligt tradera går de inte in i dispyter och konflikter. Så jag börjar misströsta här hemma hur man gör faktiskt.

Audiatur et altera pars

CarolineJ
0

tradera skriver att dom inte ger sig in i dispyter för annars hade varenda medlem mailat dom när deras paket inte kommer efter två dagar eller om köparen inte betalar direkt men jag tror att dom vill veta detta. säljaren i ditt fall verkar ju heltskum. får jag fråga vad ditt vinnande bud låg på. på datorn alltså. Det är så tråkigt när sånt här händer.

mvh

Faxlin
0

Klart du får fråga om budet :-)
Jag vann det på 1500:- så redan där tänkte jag att det var för bra för att vara sant. Och än en gång så står man där med att om det verkar för bra för att vara sant. Då är det nog också så.
*suck*
Ska ringa tradera i morgon. De har öppet mellan klockan 9-12. Så får vi se vad de säger. För den här säljaren gav mig kalla kårar faktiskt. Har fått jätte otrevliga och skumma sms från honom. Och han har både mitt mobilnummer, mitt hemnummer och min adress och allt. Känns inte bra.

Audiatur et altera pars

CarolineJ
0

oj, har han din adress? hoppas allt fixar sig snabbt

Faxlin
0

#21: Ja eftersom jag vann auktionen får han automatiskt min adress och mina telefonnummer. Det känns så hemskt faktiskt.

Audiatur et altera pars

Ciiviic
0

Men shit Åsa… Hoppas det löser sig för dig.. :O

Den människan verkar ju inte vettig nånstans :O

Wiizy
0

Du Åsa… du blev blåst… tror jag

ENSAM(!) skulle du dit. otäcka sms, "anmäl" till Tradera… luktar skumt.

Faxlin
0

#24: Ja jag ska anmäla till tradera. För jag vart sååå blåst. Tur jag inte betalat i alla fall.

#23: Ja det hoppas jag med. För just nu känns det lite kymigt.

Audiatur et altera pars

Bamze77
0

Hur är det med hans omdömen på Tradera ?? Det ger alltid en fingervisning hur säljaren (eller köparen) sköter sina affärer..

Jag försöker undvika att inte göra affärer med dom som inte har några omdömen, dessa känner inte till systemet med omdömen och kan sådeles skita i en affär om dom inte får de dom vill ha!

Kolla Blocket istället,  betydligt fler annonser att välja på där!

//Fredrik

Titti
0

Det luktar blåsning ända hit ju, och då är ju Ålands hav emellan.

Det där att sätta in pengar och så skickar han datorn. Finns ingen garanti att hans skickar den (finns heller ingen garanti att det finns någon dator). Han har inga omdömen ju. Är det överenskommet att han ska få pengarna i handen och han har accepterat det, så är det så. En deal är en deal.

Och det där att du inte får ha någon med dig när du hämtar grejorna. Han kan inte hindra dig i det fallet. Luktar skumt långa vägar ju. Borde gå att annulera i detta fall.

Kan gå så tokigt att du måste byta telefonnummer nu också. Om han inte slutar skicka otrevliga sms alltså, och slutar han inte med det så kan du göra polisanmälan. Taskiga hot-sms räknas som hemfridsbrott.

Konstigt. Min bror handlar en hel del på Tradera och han har aldrig haft problem. Men å andra sidan så är han ju som han är, men hans omdömen är bra.

Förstår att både du och din son är besvikna nu. Leta vidare bara så dyker det säkert upp rätta objektet och en seriös försäljare.

Kram.

Wassago
0

Tycker som övriga verkar tycka… Osar illa!! Håll dej ifrån den killen å var lite extra vaksam! Förutom hur han svänger sej så reagerade jag skarpt på att du var tvungen att komma ensam… Finns absolut INGEN vettig orsak till att han skulle begära någåt sådant!

Spaara messen och se till att få dom utskrivna på papper! Sen tror jag nog kanske att du ska "bråka" så lite som möjligt om detta… han kanske freakar ur fullständigt annars… 

Min mor råkade på en psykopat och utsattes för mordhot å misshandel, till å med under rättegången mot den sjuka kvinnan så hotade hon min mor inför sittande rätt. För närvarande sitter psykot på Resta i Gtb, men mor tvingas flytta och lever idag medd skyddad identitet!!

Vad det började med?? Psykot stal mors dörrskylt, när mor krävde tillbaka den försökte kvinnan strypa henne mitt på blanka förmiddagen utanför busshållsplatsen där mor fick syn på kvinnan och sin "välkommen skylt"… Det ledde till en polissanmälan, kvinnan slängde blod på mors ytterdörr och skrev brev att hon skulle skära halsen av mor… Mor säger ofta idag att hon önskar att hon bara skitit i sin dörrskylt….

Man ska INTE lita på sina medmänniskor och riktigt otrevliga psykopater finns det gott om mitt ibland oss, det händer hemska saker varje dag!!

Vill inte skrämma upp dej, vill bara att du skall vara försiktig!! Tanken på att "det händer aldrig mej" är en farlig tanke, lita på din magkänsla och var försiktig!!

Väl mött/I.

Leffe
0

Solna ligger inte så långt från Bomma och jag ska ju till Älvkarleby på lördag

Alex
0

Fy vad obehagligt, Åsa :S Var absolut rätt av dig att inte sätta in pengarna, OCH att inte åka dit själv! Grymt tråkigt att det finns folk som håller på med sånt. Du får ge en tröstkram till din son från mig, så håller jag tummarna för att det löser sig på annat sätt så han får sin födelsedagspresent :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Faxlin
0

Ja den här säljaren hade inget omdömme alls på tradera när jag vann auktionen. Nu har han dock köpt några grejer och fått ett par bra omdömmen. Han har fått ett dåligt av mig med och jag ett av honom. Och jag försöker hålla en väääldigt låg profil. Har fortfarande en stor oroskänsla i magen av hela affären. Och jag brukar ha rätt. Så jag låter allt vara. Och sökandet efter dator har fortsatt.

Kram på er alla gulliga som bryr er om oss

Audiatur et altera pars