Förening för nattugglor: B-samfundet
Känner ni till att det finns en förening för nattmänniskor som vill arbeta för ett samhälle där olika dygnsrytmer kan få plats, sida vid sida? Den är ganska nystartad, i alla fall i Sverige. Det är en dansk förening från början, men nu har det startat en svensk underavdelning, eller liknande.
Så här beskriver de sig själva på sajten:
"B-samfundet arbetar för att avskaffa A-tidstyranni.
För att radikalt förnya nuvarande stela och föråldrade tidsstrukturer och för ett bättre och människovänligare samhälle där man erkänner och respekterar att individer har olika dygnsrytmer.
B-samfundet tror på att vi då uppnår större livskvalitet. Att vår arbetstid blir mer produktiv med stora samhällsekonomiska vinster. – I stället för att som nu befinna oss i samma rum vid samma tid och vänta i oändliga bilköer morgon och kväll förespråkar vi flexibilitet i samhället."
Tänkte att denna förening kanske kunde intressera en del av medlemmarna här i Nattsudd? Det är gratis att bli medlem.
På svenska borde väl föreningen kallas "B-samhället", egentligen, men av någon anledning har man behållit det danska namnet. På sajten finns det även en hel del diskussioner om huruvida det är självföraktande eller inte att kalla föreningen "B-". Som om vi vore andra klassens människor, lyder argumenten. Och det kan man väl diskutera, tycker jag. Men jag gillar initiativet, hur som helst, namnet till trots.
-------------------------
(Tillägg: Jag vet inte varför jag inte kan använda länktaggen, den är nedtonad hos mig. Den som är intresserad får kopiera och klistra in länken i sin webbläsare. Ledsen för det.)

Huh, fast jag skulle behöva ett Csamfund, för folk som är aktiva 20-04 typ.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Ja precis, jag med. Men som jag fattat det sätter inte B-samfundet upp några ramar för vilka dygnstidspreferenser de företräder. Tack och lov. 
Jag provar med länken igen, för nu har jag läst på lite om hur man ska göra för att få det att funka: