Annons:
Etikettpå-löpsedeln
Läst 759 ggr
Faxlin
3/3/09, 1:33 PM

Perversman jagar skolbarn

Halvnaken man försökte locka till sig skolbarn

ÄLVKARLEBY En halvnaken man försökte lura med sig skolbarn i sin bil. Händelserna inträffade i går morse när barnen stod och väntade på skolbussen i Älvkarleby.

- Vi ser mycket allvarligt på det här och det har hög prioritet, säger Niklas Hållqvist, närpolischef i Tierp/Älvkarleby.

Händelsen rubriceras som sexuellt ofredande. Polisen har ännu ingen misstänkt.

Barnen stod och väntade på skolbussen när en silverfärgad Volvo stannade till. Vid ratten satt en mörkhyad man med vit handduk på huvudet. Han talade mycket bra svenska.

- Han sa att bussen hade gått sönder eller kört i diket och erbjöd dem sedan skjuts till skolan, säger Hållqvist som berättar att mannen ska ha varit naken på nederdelen av kroppen.

Ingen åkte med

Mannen ska ha åkt runt och frågat flera barn som stod vid olika hållplatser efter Östanåvägen och Västanåvägen. Inget barn hoppade dock in i bilen. När barnen kom till Sörgärdets skola slog rektorn larm om händelsen.

Polisen varnar

Hållqvist uppmanar allmänheten att vara vaksam och prata med sina barn om att inte följa med någon okänd.

Polisen ska nu utreda om det finns något samband mellan förra veckans händelse då ett barn blev sexuellt ofredat i omklädningsrummet i Skutskär ishall.

Enligt Hållqvist ska en man ha stoppat handen innanför byxan och frågat ett barn om denne vill följa med honom in i duschen.

Den misstänkte var en mörhyad man i 30-35 årsåldern.

- Vi jobbar med ärendena och kommer naturligtvis se om det finns någon koppling mellan dem, säger Niklas Hållqvist.

Foto Katarina Lönnberg katarina.lonnberg@arbetarbladet.se

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
Faxlin
3/3/09, 1:35 PM
#1

Japp det här var vad jag fick telefonsamtal om igår från sonens skola. Finns mer att berätta om då mannen försökte locka med sig bernen från skolområdet med. Bilen är en grå volvo v70. Så det är något man får hålla ögonen öppna efter. Inte första gången denna byhåla får sådana här människor på halsen.

Inte skojigt att skicka sina barn till skolan ensam precis. Vill ha ett körkort så jag kan köra dem själv.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Telefonkontakt
3/3/09, 1:44 PM
#2

Nej usch!

Hoppas han åker fast och att inget barn följer med honom!

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

LiindaH
3/3/09, 1:50 PM
#3

Men hade dom inte fått tag i han ?

// Liinda

Faxlin
3/3/09, 1:52 PM
#4

Tydligen inte. Eller så vet de inte om det fått tag på rätt kille. Hemskt är det i alla fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LiindaH
3/3/09, 1:55 PM
#5

Ja verkligen Förvånad.

Undrar hur många som har trasiga volvos idag.

// Liinda

Faxlin
3/3/09, 1:56 PM
#6

haha, jag har inte varit ut och sökt efter honom än i alla fall. ;-)
Men ja jag kan tänka mig sedan förra insidenten när vi hade en som blottade sig för barn i denna komun vad som kan hända. Om jag säger så, han bor inte kvar i Skutskär längre den gubben. Och han hade inte gjort något så här grovt.

Jag skulle i alla fall inte vilja vara män och äga en grå volvo v70 i dag.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
LiindaH
3/3/09, 2:00 PM
#7

hua minsjäl nä det kan jag förstå…

HAHA aaaah verkligen.

// Liinda

leo-
3/3/09, 2:44 PM
#8

Alla skolbarnen har blivit utrustade med sax där uppe enligt svenska dagbladet Glad

nä skämt åsido en sån skulle man fått tag i han hade inte klarat sig länge

( han , jag en källarlokal och en hammare sedan hade han aldrig gett sig på barn igen eller nån annan heller för den delen )

Faxlin
3/3/09, 2:46 PM
#9

#8: Jag kan hålla honom medans du gör ditt :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alex
3/3/09, 3:18 PM
#10

Obehagligt. Speciellt att det var en grå volvo. Var några år sen som det här omkring var en massa prat om just grå volvos… Exakt vad det var kommer jag inte ihåg, men var väl bl.a. rån, och (försök?) till bortrövning av barn mm om jag inte minns fel… Var ganska många år sen.

Fast å andra sidan, det kan ju ha sin förklaring att det är just grå volvos som såna personer väljer att köra… Tungan ute

http://www.aftonbladet.se/bil/article132245.ab

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Faxlin
3/3/09, 3:55 PM
#11

#10: haha, den vanligaste bilmodellen bland män med samma färg. Taskigt val just nu. Jag sticker dock ut då jag kör min grönmettalic skorpa här hemma :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alex
3/3/09, 4:01 PM
#12

#11 Jo, men det är väl kanske just därför de mindre hederliga männen väljer just den bilmodellen i just den färgen…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Faxlin
3/3/09, 4:02 PM
#13

#12: Säkert en bra förklaring. Då minskar risken för att bli utpekad så lätt. Vore svårare om de körde omkring i något som stack ut från mängden liksom.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
Alex
3/3/09, 4:04 PM
#14

Jomen precis Tungan ute

"Vi söker en man i en gul porsche"
eller
"Vi söker en man i en grå volvo"

Rätt uppenbart vad som är svårast att hitta tror jag… ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Faxlin
3/3/09, 4:06 PM
#15

haha, ja det är en viss skillnad där. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LiindaH
3/3/09, 5:23 PM
#16

Den guuuula bilen så klart.

// Liinda

Alex
3/3/09, 5:44 PM
#17

#16 På ett sätt är det väl så. För det finns ju färre såna. Tungan ute Så klart lättare att hitta en grå volvo, men sen om det är rätt volvo är ju en annan sak ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Upp till toppen
Annons: