Annons:
Etikettdjur
Läst 1041 ggr
Solaika
2009-05-02 01:21

Hejdå Pontus :'(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åldern börjar ta ut sin rätt. Pontur, vår gammelhund är 16 år gammal, senil, hör i stort sett inget och ser i stort sett inget. Efter en tids medicinerande mot ledproblem så börjar det ändå bli så illa att han knappt står på benen ibland. Och som grädden på moset upptäcktes det en tumör i nosen på honom härom dagen. Så nu går det inte längre.

Han har alltid varit speciell den hunden.. dricka kan man bara göra ute.. äppelpaj eller glass kan man inte äta men ihop går det bra. Vill man ha uppmärksamhet går man till ett annat rum o gläffser. Bara små exempel på hans knäppa idéer. Många gånger har man skakat på huvudet åt knäppgöken.

För hans skull så är det nog det bästa beslutet att ta bort honom. Men fy så jobbigt det känns. Han har ju varit med sen jag va 10 år gammal. Men på söndag åker jag till mor o far för att träffa honom sista gången. Både vill och inte vill. Lilla skrutten.. dumma envisa skitskrutt, vi har väntat in i det sista på att han skulle somna in av sig själv, men det är bara att inse. Hans kropp orkar inte så mycket som den tror Gråter

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Faxlin
2009-05-02 02:05
#1

Beklagar så Ida. Vet hur du bävat för denna dag. Vi har ju pratat en del om just det här med farväl och du berättade vad tungt det kändes. Tänker på dig massor.

Kramis gumman

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Telefonkontakt
2009-05-02 02:07
#2

Vad tråkigt.. Beklagar sorgen!

Men vad tur ni har haft som har haft honom så länge.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Solaika
2009-05-02 02:12
#3

#1 Tack Åsa. Ja det känns riktigt tungt. Vi har alla hoppats in i det sista att han skulle ge upp själv så vi skulle slippa ta beslutet. Men med växande tumör i nosen o ben som blir allt sämre så är det inte rätt att vänta längre.

#2 Tack. Ja, vi har haft jättetur med Pontus. Han har alltid varit frisk o pigg o veterinärerna har lovordat honom för att han varit så frisk trots sin ålder. Han har väl levt lite på lånad tid sista året.. men man slutar ju aldrig hoppas att man ska slippa ta beslutet om hans liv.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Alex
2009-05-02 02:23
#4

Åh… Skickar massa tröstkramar… Gråter

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Solaika
2009-05-02 02:34
#5

Tack Alex!

Visst är han fin gammelskrutten. Bilden är tagen vintern för 3 år sedan. Då va han fortfarande så himla pigg, flög över gärdesgården som ingenting för att jaga brudar. Nu orkar han knappt gå runt kvarteret. Men han är då inte den som klagar så därför har han fått hänga med.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Jenahbella
2009-05-02 12:00
#6

va tråkigt! :( men de e ju de bästa för honom!
massor av kramar till dej!

Annons:
Solaika
2009-05-02 12:54
#7

Jo, jag vet att det är det bästa för honom. Bara önskar att han kunde somna in själv så vi slipper hjälpa honom.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Saga85
2009-05-02 16:10
#8

*kramar om* Även om det är ett svårt beslut att ta, så är det nog bäst för honom att slippa somna in själv, om det betyder att han kommer lida. Det är en av de stora fördelarna våra husdjur har - de kan få ett värdigt avslut. Du får försöka tänka på att han har haft tur, att han har haft ett långt och bra liv.

Liss
2009-05-02 21:47
#9

Massa kramar till er! Förstår dig så väl, min mors vovve är 12 år nu och äter också medicin för lederna. Men han är än dock fortfarande rätt pigg. Är som en valp vissa dagar, men stel som en pinne andra. Fast vi tycker inte att han verkar må dåligt så han måste få hjälp bort. Men usch så ont i själen de gör när man ser dem dåliga dagarna.

Han får de bra där. Han har haft ett fullt och lyckligt liv och nu är det dags att släppa taget. Tröstekramar!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Solaika
2009-05-03 00:57
#10

Vi har hoppats på att han skulle somna in av sig själv utan lidande eftersom han är så gammal. Men nu blir han allt sämre så det är inte värdigt att låta honom vara kvar. Vissa dagar kommer han knappt upp på benen öht.

Men hur rätt jag än vet att det är så blir det inte lättare. För första gången ser jag absolut inte fram emot att åka hem till mamma o pappa. Jag vill att dom ska ringa o säga att han har somnat in av sig själv. Men jag försöker ställa in mig på att syrran får gå till veterinären med honom i början på veckan. Fy vad jag inte är avundsjuk på henne. Att gå till veterinären med honom och komma hem med ett tomt koppel. Tur att hon har sin egen hund att söka tröst hos när hon kommer hem.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Sessan1
2009-05-03 01:01
#11

Stackare. Vet oxå hur det känns när en kär familjemedlem måste gå till regnbågslandet. Där har dom det bra. Där finns ju både friskt  vatten, friskt grönt gräs och gröna ängar. Har en katt som fick komma dit för ca 10 år sedan. Jag saknar den katten än i dag. Var så fin och snäll av sig.

Kram. tänker på dig

/Sessan1

Liss
2009-05-04 02:29
#12

Jag fick säga hejdå till min kisse, hemma hos mamma, för någon vecka sen. Känns inte som att han är borta. Eftersom hon har fler katter och dem trivs samman så fick mina två bo kvar där efter min flytt också. Och ja, den äldsta var bland annat min. Han försvann mer och mer, var något fel på levern. Men man känner när de är dags att hjälpa ett djur på vägen. Man kan inte hålla fast i dem hur länge som helst heller.

De är svårt, de är känsligt och tufft. Men de är livet. Ännu några kramar till er.. Han mår bra sen :)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

LinnB
2009-05-04 02:36
#13

Åh… Gråter Jag känner med dig. Skickar tusen tröstkramar och några till!

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Annons:
Solaika
2009-05-04 11:37
#14

Det var en overklig känsla att åka ifrån mamma o pappa igår och veta att nästa gång jag kommer dit så finns han inte mer. På onsdag ska syrran åka med honom till veterinären.

Jag är glad att jag träffade honom nu. Lite lättare känns det när jag nu såg hur dålig han har blivit. Han kunde knappt resa sig efter att ha legat med oss o ätit picnick så visst är beslutet rätt. Det måste vara än mer jobbigt för min minsta syster som bara är 3 år äldre än Pontus. Hon minns ju verkligen inte livet utan honom.

Men det suger ändå.. jag vill ju att han ska vara den där pigga lymeln som gör otyg för jämnan igen. Han har alltid gett oss gråa hår men ändå har han varit så himla härlig. Skitskrutten :(

Tack för alla kramar, de värmer verkligen.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Strumpa
2009-05-04 21:54
#15

Vila i frid Pontus!

Mina svärföräldrar fick avliva sina äldsta hundar för en vecka sedan, dom blev drygt 15 år. Pontus fick iaf ett långt o lyckligt liv :)

Kramar

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Solaika
2009-05-04 23:26
#16

Han lever faktiskt ännu. På onsdag förmiddag ska syrran till veterinären med honom :(

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Strumpa
2009-05-04 23:32
#17

Förlåt FörvånadSkrikandes dumma mig!!

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Solaika
2009-05-04 23:35
#18

Men ingen fara Sanna! Ibland missar man ord när man läser snabbt. Jag trodde att det skulle bli idag.. men det blir på onsdag eftersom syrran är ledig på förmiddagen då.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Faxlin
2009-05-04 23:39
#19

#14: Även om det är tungt, så tror jag också att det här besöket och träffa honom var bra för dig. nu såg du själv att detta var det mest humana att göra och slipper fundera över den biten.

Kramar om det är tungt trotts att man vet att det är rätt

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Solaika
2009-05-04 23:45
#20

Jag visste innan att det var rätt beslut.. men nu såg jag hur mycket sämre han har blivit sen sist jag såg honom. Det går snabbt utför med honom nu så att vänta längre är inte humant. Han kommer alltid att bo i mitt hjärta den lilla knäppgöken. Men kvar i livet ska han inte vara. Det är väl som syrran säger; när man skaffar sig ett husdjur så har man inte bara ansvar för deras liv utan oxå för att de ska slippa lida. Och nu ser man på Pontus att han har jobbigt. Tidigare har han ändå varit nöjd trots bråkande leder.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Solaika
2009-05-06 13:55
#21

Nu sover han för gott. Känns märkligt, sorgligt o rätt tungt.. men ändå rätt.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

LinnB
2009-05-06 13:59
#22

Stor kram!

Vila i frid, Pontus!

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Strumpa
2009-05-06 14:01
#23

RIP Pontus!

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Faxlin
2009-05-06 14:08
#24

RIP Pontus

Och massor med kramar till dig Ida

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Solaika
2009-05-06 14:31
#25

Tack ska ni ha och kramar tillbaka till er. Ni ska veta att ert stöd betyder massor! Det tar emot att åka till jobbet idag men det är bara att bita ihop. Sörja får jag göra imorn.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

SaraC
2009-05-07 14:03
#26

Förstår att det är jättejobbigt. Men ni gjorde det bästa för honom. Kram till er!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Solaika
2009-05-07 20:21
#27

Tack! Det va tungt igår, men i hjärtat vet jag ändå att det va rätt för honom. Han hade verkligen blivit dålig sen jag såg honom sist.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Upp till toppen
Annons: