Annons:
Etikettallmänt
Läst 991 ggr
Telefonkontakt
2009-06-07 21:41

Har ni röstat nu?

Ni som har rösträtt, har ni röstat nu/ska springa och rösta i sista sekunden i EU-valet?

Motivera gärna varför ni röstade/inte röstade. Behöver inte säga vad ni röstade på givetvis Glad

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
Telefonkontakt
2009-06-07 21:41
#1

Jag var iväg för ett par timmar sedan och röstade.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

ChristineL
2009-06-07 22:16
#2

Ja, jag har röstat. Jag är inte särskillt politiskt aktiv eller intresserad, men jag tycker ändå att det är en medborgares plikt. Det är liksom våran enda chans till att säga vad vi tycker. Går man inte och röstar så ska man heller inte klaga på hur samhället ser ut.

Telefonkontakt
2009-06-07 22:17
#3

Det har du en bra poäng i.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Saga85
2009-06-07 22:52
#4

Sådär ja, kom precis tillbaka. Drog t.o.m. med mig min mor som för en gångs skull inte hade tänkt att rösta. Pratade lite om det på vägen, och det visade sig att hon tänkt rösta på samma parti som mig, men inte visste på vem. Så jag drog lite om de tre översta på listan, men vet inte vem hon röstade på.

Liss
2009-06-07 22:57
#5

Nepp, har inte röstat! Tar mig inte utanför lägenheten annat än med Ecko och till dans så, så är det med det.

och jag klagar ändå på samhället, för de kommer aldrig bli bra oavsett vem som blir vald. Men jag klagar inte högt.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jenahbella
2009-06-07 23:07
#6

jag har röstat!

Annons:
Telefonkontakt
2009-06-07 23:13
#7

Nu är det valvaka! Och jag tittar.. Eller, lyssnar. lol :P

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

[ANNiZO]
2009-06-08 00:07
#8

Jag har inte röstat, är för liten Skrikandes

LinnB
2009-06-08 00:24
#9

Jag har röstat! Röstade eftersom att jag får. Fyllde ju 18 i år ;D

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Saga85
2009-06-08 00:30
#10

#9 Första gången är allt något särskilt. Mitt första val var jag yngst i mitt distrikt. Fyllde 18 en vecka innan EMU-valet Skrattande

Telefonkontakt
2009-06-08 00:31
#11

Någon mer än jag som ser på valvakan då? Tungan ute

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Solaika
2009-06-08 00:33
#12

Jag avskyr kommentaren om att man inte får gnälla om man inte röstat. Jag gnäller så mycket jag VILL! Så det så!! Skrikandes Det finns inte en enda politiker och inte ett enda parti jag vill ha vid makten någonstans just nu. Och då väljer jag hellre att ge f*n i att rösta än att rösta blankt eftersom den blanka rösten läggs på ett slumpvalt parti. Vilket innebär att min röst kan hamna där den ABSOLUT inte ska vara.

Så kom inte här o säg att jag inte får gnälla för att jag inte röstat. Såna kommentarer får mig bara förbannad.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Liss
2009-06-08 00:35
#13

Skrattande

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
Telefonkontakt
2009-06-08 00:41
#14

#12 du har faktiskt lite fel.

blanka röster räknas inte och läggs inte i något slumpvalt parti. De räknas inte.

citat från wikipedia:

Blankröst kallas tomma röster utan något valt alternativ i ett val eller en omröstning. I Riksdagsval röstar personer blankt genom att välja en blank valsedel och inte fylla i ett parti på det.

I allmänna val i Sverige har blanka röster tidigare registrerats som ogiltiga, men sedan 2006 registrers de i en egen kategori som "Ogiltiga röster blanka". 2006 registrerades 96 922 röster som "blanka", av totalt 5 551 278 röster. (cirka 1,74%)[1] I riksdagsvalet 2002 registrerades inte blanka röster för sig, men av totalt 5 385 430 röster var 82 218 ogiltiga.[2]

finns även på val.se att läsa.

Så sammafattningsvis igen, en blank röst är ogiltig och räknas inte =läggs inte på något slumpvalt parti.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Solaika
2009-06-08 00:47
#15

Spelar roll.. då kan jag ändå lika gärna ge f*n i att rösta som jag nu gjort, eller hur?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Telefonkontakt
2009-06-08 00:50
#16

#15 jag säger som jag säger till alla som blir "sura": man gör som amn själv vill och det är ens eget val och ingen annans.

Jag menade inget illa. bara en liten rättning.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Faxlin
2009-06-08 02:18
#17

Jag klagar med fast jag inte röstade denna gång. Jag röstade Nej i Eu valet och hade jag fått min vilja igenom då hade denna röstning inte varit aktuell. Så jag står fast i den delak jag hade på bilen då.

Skyll inte på mig! Hag röstade NEJ!

I dag har jag inte haft tid att rösta. Jag föredrog att åka till min pappa på sjukhuset och fixa mat till mina barn.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alex
2009-06-08 12:18
#18

#17 Finns ju partier som vill gå ur, bara att rösta på nåt av dem. Flört

Och angående blankröster, det är ju via dem man visar att "Jag bryr mig, men inget ni erbjuder passar". Genom att inte rösta alls visar man ju snarare att man inte bryr sig ett dugg, en blankröst är ju ett sätt att visa att man vill ha förändring.

Själv röstade jag dock inte alls… Pga att jag inte har nån giltigt legitimation. Tungan ute Passet gick ut i mars, leget i februari, och nåt körkort äger jag inte… Så så var det med det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

LiindaH
2009-06-08 13:00
#19

#18: höhö… din pojkvän eller släkting hade kunnat legetimera dig ;P

// Liinda

Alex
2009-06-08 13:13
#20

#19 Nähä… Det går väl inte?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Faxlin
2009-06-08 13:15
#21

#20: Johoo det går. Fråga Liinda för hon röstade och hennes leg är inte giltigt :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alex
2009-06-08 13:15
#22

Haha okej. Jaja, försent nu i alla fall. Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

LiindaH
2009-06-08 13:16
#23

#20: hehe joo.. Kolla va Åsa skrev ;p

// Liinda

LiindaH
2009-06-08 13:26
#24

#22: Jajjemensan =) ..
Men nu vet du till nästa gång.. Om 4 år ;P men förhoppningsviss har du ett nytt leg då.. Åh jag också

// Liinda

Alex
2009-06-08 14:14
#25

Hahaha jaa, kan ju hoppas. Flört Pass i alla fall, annars blir det svårt för mig att åka till Singapore. Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Saga85
2009-06-08 16:35
#26

Det är ju inte fyra år kvar till nästa val. I september 2010 är det ju riksdagsval.

Och vi får bygga en tidsmaskin till Alex. Någon som är bra på fysik och teknik och sånt mojs?

Alex
2009-06-08 16:48
#27

Äh, jag skulle troligtvis bara rösta blankt ändå. Men visst, en tidsmaskin kan jag tänka mig i alla fall faktiskt. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Maja
2009-06-09 02:42
#28

Jag förtidsröstade och är nöjd med mitt val och att mitt parti fick så bra som de fick! =)

LiindaH
2009-06-09 02:46
#29

Vilka vann ?

// Liinda

Maja
2009-06-09 02:48
#30

Vann och vann vet jag inte om man kan säga.. ;) Men här är resultatet:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/euvalet/article5331058.ab

Liss
2009-06-09 02:50
#31

Tyckte de var bra att piraterna fick två mandat iaf Oskyldig

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jenahbella
2009-06-09 04:40
#32

#31 de fick väl bara en mandat? 

själv tyckte jag de va lite löjligt att så många rösta de på dom :P de har ju egentligen bara en fråga :P

ChristineL
2009-06-09 11:46
#33

#32 - Jag är lite kluven i den där priatfrågan, men en kompis röstade på dom så när vi satt och disskuterade det så menade hon på att hon skulle ju inte rösta på dom om det var riksdagsval. Men ipred lagen är ju bara för dum, den håller inte alls, kommer aldrig göra det heller. Sen så så har ju människan i modern tid ändå alltid kopierat från kassetband, cd-dkivor, vhs-band så varför inte från internet? Det är ju bara skiv-/filmbolagen som är missnöjda för att dom inte får sina pengar. De flesta artisterna tycker det är bra med fildelening för dom kan sprida sin musik. Hon röstade på dom enbart för att skicka en vink till europa att ipred inte fungerar. Så jag förstår absolut hennes tanke, men annars är ju piratpartiet ett parti utan politik, som sverigedemokraterna, dom driver bara en fråga.

Angelclaw
2009-06-09 14:07
#34

#33 Fast de driver inte bara en fråga om jag fattade det rätt, de vill även ut ur EU.

Miljöpartiet startade också som ett parti med bara en huvudfråga. Men de utvecklades ju.

Ang att man inte får gnälla om man inte röstar: Klart som fasen man får. Genom att inte rösta säger jag att jag faktiskt kan tänka själv och protesterar emot ett system där man ska sätta andra till att tänka åt en.

Nu röstade jag faktiskt ändå, trots att jag egentligen motsätter mig det styre och system som finns.

Och så anser jag faktiskt att det egentligen inte är en PLIKT så mycket som en rättighet - att få välja själv OM du vill rösta eller inte.

:) min synvinkel

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Annons:
Maja
2009-06-09 14:19
#35

#33 - Fast jag tycker det känns rätt så onödigt att skicka någon från ett parti som inte tar ställning i någon av de viktiga frågorna utan bara säger "Jag tycker att vi ska få ladda ner och att man inte ska kunna läsa våra mail."

Det som folk missar är ju att man redan har läst mail och lyssnat på telefonsamtal långt innan FRA kom till och då gnällde ingen. Det är ju inte så att någon sitter och lyssnar på vartenda samtal som rings i hela Sverige, utan är någon "misstänkt" så kan man ju lyssna lite på dem och det tycker jag bara är bra!

Och angående Ipred så måste jag säga (trots att alla säkert kommer att vara emot mig) att jag tycker om den lagen. Jag har själv en del bekanta inom musik- och TV-branschen och de tycker att det är jättebra. Och tänk om alla skulle ladda ner. Då skulle de inte få in några pengar alls och då skulle de inte kunna producera någon musik.

Så det där med att vissa artister tycker att det är bra - visst är det klart att det finns sådana, men om de tänker i det långa loppet så förlorar dem på det. Det är ju precis som att du skulle arbeta som bagare och folk kommer in och tar dina bullar, bröd och så vidare för att kunna "sprida dem vidare", och det vill du väl inte? Eller om du arbetar som fotograf - då vill du väl inte att folk ska ta dina foton utan att betala? Du förlorar på det också.

Observera att det inte är något personligt riktat mot dig, utan bara mina åsikter om PP. Glad

Antal mandat:

M 4
C 1
Fp 3
Kd 1
S 5
V 1
Mp 2
Junilistan 0
PP 1

Alex
2009-06-09 14:33
#36

#35 Fast det där stämmer inte, artisterna förlorar inte ett dugg på att inte sälja skivor. Om de inte är såna som enbart spelar in och får del av försäljningen…

Jag känner också en hel del inom musikbranchen, alla de är för nedladdning. Och jag vet flera stora band som är det också. De får in pengar på konserter och liknande, och hur ska folk veta om de gillar dem eller inte om de inte får höra musiken? För inte tusan går man och köper en skiva för 200 spänn av ett band man bara hört talas om…

Nej, då laddar man ner några låtar först, så man kan bilda sig en uppfattning. De flesta vill väl ändå ha orginalskivorna från banden de gillar riktigt mycket (eller det kanske bara är hårdrockare som är såna, vad vet jag Flört)? Så de flesta köper ju ändå, de de verkligen vill ha… Problemet är ju att folk inte har råd att köpa alla de vill ha, eller kan tänka sig, eftersom de kostar runt 200 spänn styck. Skivbolagen har inte dåligt med pengar, de tjänar äckligt mycket i många lägen… Så att sänka priset på skivorna är inget de borde ha några problem med. Och kanske, genom att ta bort IPRED-lagen och låta folk ladda ner, så kanske de inser det själva och så behöver inte skivförsäljningen dö ut helt, för då kan folk köpa de skivor de vill ha. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Liss
2009-06-09 14:46
#37

Håller fullständigt med Alex, dessutom tjänar dem på att få sina låtar spelade i radio etc.

Och jag tycker inte de är ett dugg larvigt att rösta på något man kan stå för. Allas röster är betydelsefulla och ingen kan säga att någon röstat fel egentligen. För en röst är förbannat enskild och personlig!

Jag tyckte iaf de var bra att piraterna fick 1-2 mandat, vad de nu var. Mer bryr jag mig inte..

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jenahbella
2009-06-09 14:53
#38

självklart ska man få rösta på vilket parti man vill, men JAG tyckte de verkade dumt att ett parti som svarar "vi har inte satt oss in i den frågan" på 99% av alla frågor de får. samtidigt som jag tycker att visst de e superbra att de tar upp en fråga som de verkligen vill förändra, och det är ju en viktig fråga de tar upp, annars hade ju inte så många röstat på dem, jag hade önskat att de satte sig in i fler frågor bara, de hade enligt mig gett partit ett seriösare intryck :)

Maja
2009-06-09 14:54
#39

#36 - Men om ett skivbolag har (för att göra det enkelt för oss) 10 artister hos sig och alla dessa har en skiva. Det kostar att producera musiken, det kostar att fixa till skiva och det kostar ännu mer. Om då folk runt om i världen känner för att ladda ner så får man ju inte in några pengar alls vilket resulterar i att man inte kan fortsätta betala artist, skivtillverkning och så vidare.

Hur löser man det då?

Konserter, visst, men ser man på det i helhet kommer det inte att hålla..

Att köpa en skiva kan tyckas onödigt, visst. Men laddar man ner fem av tio låtar för att bilda en uppfattning tror jag att man med 85% säkerhet väljer att ladda ner de sista fem också, för vem vill lägga 200 kr på fem låtar, när man redan har de andra fem?

Och det där med originalskivor.. Jag vet inte det, majoriteten av de har jag sett har brända skivor i hundratals..

Visst kan det vara saftigt med 200 kr, det kan jag hålla med om, men jag ser fortfarande ingen anledning till att enbart ladda ner "för att vissa artister vill det och för att man ska kunna se om det är lönt att köpa sig skivan". För om skivpriset sänktes med ett antal procent, skulle folk sluta ladda ner då tror du? Nej, precis.

Maja
2009-06-09 14:57
#40

#37 - Ja, klart att man får rösta på vem man vill, det har jag aldrig sagt någonting om. Men jag tycker precis som Fnuha att det är "onödigt" (hittar inget bättre ord för tillfället) att rösta på någonting som inte kan/vill lägga sig i de stora frågorna som med 99,9% säkerhet kommer att vara de som tas upp..

Liss
2009-06-09 14:58
#41

#39 Dem får fortfarande betalt för varje gång deras låtar spelas i radio också, bara ett litet tillägg :)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
Liss
2009-06-09 14:59
#42

#40 Har inte sagt något om att du inte får tycka som du tycker heller, de var bara jag som la till min åsikt också. De var inte riktat till någon egentligen :)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Saga85
2009-06-09 15:00
#43

Jag orkar inte skriva ett alltför långt inlägg, men nedladdningen har ju även lett till något bra. Fler artister utnyttjar den och börjar sälja sina låtar/album i form av nedladdning. Att man kan gå in på deras hemsida och betala en viss summa för att få ladda ner deras låtar lagligt. På så sätt slipper de att skivbolagen snor större delen av vinsten. Dessutom kan man lättare få ut ny musik, nya band. Vilket leder till att fler upptäcker en och går och ser (och betalar för) dem live.

Alex
2009-06-09 17:02
#44

Hur man löser det? Genom att sänka priset. Som sagt, det är inte artisterna som får pengar för skivförsäljningen, det är skivbolagen. Artisterna tjänar pengar på annat håll… Och som sagt igen, så är både jag sån, och många jag känner, att man vill ha orginalskivorna från de band man gillar mest.

Tror du skivförsäljningen har ökat sen IPRED-lagen kom till?

Och visst att de flesta laddar ner alla låtar om man laddat ner några, men frågan är ju, hade man inte laddat ner några alls, hade man köpt skivan då? Knappast… Det är ju snarare större risk att man går och köper skivan efter att ha hört allt och verkligen gillar det.

Artisterna tjänar pengar på att låtarna spelas i radio samt på konserter. Skivbolagen tjänar pengar på skivorna. Och de har inte dåligt med pengar, det kan jag lova. Flört Hade de haft dåligt med pengar hade de sänkt priset på skivor för länge sen, det är ju så marknaden fungerar - får man inte sålt varan för det pris man har får man sänka det så folk tycker det är värt att köpa. Gör de inte det får de väl helt enkelt skylla sig själva…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Salladshataren
2009-06-09 17:29
#45

Röstar inte för att våra politiker är som små bebisar i en sandlåda :)

Hörde en debatt på radion, det var Carl Bildt, Per och så någon till som jag inte minns. Slutade med att de satt och skrek åt varandra om att de inte ska snacka en massa skit, å att de inte ska vara så besserwisser och att de ska hålla käften :P Samt att de avbröt varandra hela tiden.

Tyvärr så hittar jag inte det ljudklippet :( Ganska komiskt med tanke på att de är ju personer som styr Sverige och samtidigt så beter de sig som små bebisar…

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Maja
2009-06-09 17:41
#46

#44 - Nu hinner jag inte skriva något långt, då jag snart ska till jobbet..

"Tror du skivförsäljningen har ökat sen IPRED-lagen kom till?"

Nej, men då ställer jag återigen frågan: Tror du att folk slutar ladda ner om priset sänks?

Alex
2009-06-09 17:43
#47

#46 Nej, men köper mer skivor. Och det är väl det som är grejen med det hela?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Angelclaw
2009-06-09 19:17
#48

Vad som är roligt är att det är samma argument som kördes de sk "blandbanden" kom, då man kopierade ner på kassettband.

Jag ställer mig nånstans i mitten. Jag tror också (för så är då jag funtad iaf) man köper orginalskivorna sedan, förutsatt att man gillar det man hör. Hur kul är det med en bränd skiva om det är superbra musik??

Små, osignade band kan också göra sig ett namn tack vare internet -då folk kan ladda ner och lyssna.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Annons:
Telefonkontakt
2009-06-09 22:15
#49

#48 jag köper skivor om jag kommer över dem. Jag lyssnar på mycket musik dä skivorna är näst intill omöjliga att få tag i. Så jag MÅSTE tanka för att kunna höra viss musik.. Tyvärr.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Angelclaw
2009-06-09 22:18
#50

#49 jo det finns ju mycket sådant också.

Sen kanske man inte köper ett helt album för att man vill ha EN låt i sin ipod/mp3 eller vad man då har.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Maja
2009-06-10 00:05
#51

#47 - Jag tror inte att det är många som då både kommer att ladda ner och köpa skivan, alla är inte hårdrockare. Flört

Angelclaw
2009-06-10 00:05
#52

Haha juve har du aldrig hört det, "innerst inne är vi alla hårdrockare?"

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Maja
2009-06-10 00:11
#53

#52 - Haha, nej, jag har nog missat det.. :P

Angelclaw
2009-06-10 00:13
#54

Haha jamen då var det dags nu :)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Telefonkontakt
2009-06-10 00:13
#55

#53 det är lugnt, till och med jag hade missat det :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Annons:
Angelclaw
2009-06-10 00:14
#56

Men vad gör ni människor, det är en universiell sanning ju (och radioprogrammet DISTs slogan)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Telefonkontakt
2009-06-10 00:17
#57

#56 jag lyssnar inte på radio :P

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Angelclaw
2009-06-10 00:19
#58

på..hmm…p..3? Rock och metal :) Lyssnar inte nu men gjorde förr

Jag är ju hårdrockare i själen, så för mig är det liksom i ryggmärgen!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Alex
2009-06-10 19:40
#59

Då kan vi väl skaffa nån lag om att hårdrockare får ladda ner, men inga andra? Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Saga85
2009-06-10 19:49
#60

#59 Och fattiga studenter!

Alex
2009-06-10 19:52
#61

#60 Nej nej, de får köpa skivor när de sänker priserna.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Liss
2009-06-10 19:52
#62

Hahahah! Bra Alex :P

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Annons:
Saga85
2009-06-10 19:55
#63

#61 Det gör iof jag. Men jo, nedladdning för studenter. Jag ska nog skapa ett nytt parti. Studentpiratpartiet.

Liss
2009-06-10 19:57
#64

Ähh.. inte bara för studenter. För fattiga över huvud taget ;)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Saga85
2009-06-10 20:05
#65

Fattigapiratpartiet? Fast borde inte pirater vara rika förresten? Klingar ju helt fel. Vem vill vara en fattig pirat?

Liss
2009-06-10 20:06
#66

Hahah.. jao iof! Men pirater kan inte alltid vara rika vet du. ibland finns de inte mycket skatter att hitta :P eller ja, skatterna har omvandlats till något betydligt tråkigare nu för tiden.. skatten ska man ju betala ist.. *fnys!*

Så vi kan nog vara fattigapirater, FPP

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Linn
2009-06-10 20:45
#67

Får jag också vara med i FPP? -blinkar urgulligt med ögonen-

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Liss
2009-06-10 20:47
#68

Klart Linn! :P

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Linn
2009-06-10 20:54
#69

:D tackar och bockar

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
Saga85
2009-06-10 22:08
#70

Haha, fpp låter som något man väser ut med tänderna hårt ihop när man råkar slå sig, blir arg och hindrar sig själv mitt i en svordom pga hänsyn till minderåriga öron.

Upp till toppen
Annons: