Annons:
Etikettnatt-mums
Läst 5593 ggr
SaaraE
7/1/09, 12:08 AM

Tips på insomning

jag har extremt svårt att sova… När jag väl har somnat sover jag men just det här med att sova. Några tips på hur man ska kunna varva ned och faktiskt kunna somna i en lagom tid för en gång skull.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Linn
7/1/09, 12:09 AM
#1

Att jäspa ett par gånger är bra.

Sedan att andas långa djupa andetag och bara tänka på andningen. Det brukar funka för mig…

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

SaaraE
7/1/09, 12:11 AM
#2

okej, kanon:) jag ska allt testa redan ikväll. Har hört det här med att dator och tv, framförallt dator inte är bra nån timme innan sängdags. Svårt att koppla av osv. Håller ni hårt om den regeln?

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Linn
7/1/09, 12:13 AM
#3

Hahah! Ja du, det underlättar ju inte. Men jag kan inte påstå att jag håller mig ifrån varken tvn eller datorn innan jag lägger mig. Men sedan har jag ju också svårt att somna.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

[Niike]
7/1/09, 12:43 AM
#4

Ja man ska varken kolla på Tv eller sitta vid datorn innan man går och lägger sig har jag fått lära mig. Men jag brukar bli trött av att kolla på tv om det är något tråkigt program, haha :P
Har man svårt att somna har jag hört att man ska gå upp och ta ett glas mjölk. Gärna varm mjölk. Tycket inte det är gott, men med honung i blir det riktigt mumsigt :-)
Har även testat att ge mig ut och springa på kvällen så jag verkligen tar ut mig. Vet inte om det funkar, ibland känns det bara som att jag blir piggare av att komma ut lite, och ibland blir jag jättetrött och somnar som en stock.
Förr fick jag panik om jag inte somnade inom 10 minuter. Låg och tänkte "jag måste sova, jag måste sova". Och det gick bara åt fel håll. Nu känner jag att jag inte bryr mig lika mycket om jag kommer vara dötrött dagen efter, vilket gör det lättare att sova. =)

SaaraE
7/1/09, 12:46 AM
#5

Ja det där känner jag igen, det där jag MÅSTE somna nu. Det kommer liksom varje kväll och går inte att lämna. Jag gillar inte att vara vaken när alla andra sover och ja det blir bara åt helt fel håll.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

[Niike]
7/1/09, 12:47 AM
#6

Det är verkligen jobbigt. Men försök att slappna av och försöka strunta i att du måste sova. Trotsa dig själv lite. Tänk att du ska vara vaken istället. Då blir man snabbt trött ;-)

Annons:
Linn
7/1/09, 12:50 AM
#7

Haha, jadu, att somna när andra sover är inte alltid så lätt. Jag ligger ofta och tänker mycket på kvällarna. Sedan att min sambo snarkar högt som jag vet inte vad underlättar ju inte direkt heller!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

ChristineL
7/1/09, 1:17 AM
#8

Förrutom tidigare nämna förslag så kan man prova att spänna hela kroppen en stund och sedan slappna av, det har funkat för mig. Och även att lägga sig med huvudet vid fotändan av sängen brukar funka.

Linn
7/1/09, 1:19 AM
#9

hmm… varför ska man lägga huvudet åt fel håll? -ser massa skumma ställningar i huvudet-

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

ChristineL
7/1/09, 1:20 AM
#10

Jag vet inte, men det brukar funka för mig :P Alltså, man bara tar med sig kudden och ligger som vanligt fast tvärtom :P

[Niike]
7/1/09, 1:21 AM
#11

#10 Har funkar bra för mig också flera gånger! Funderar fortfarande på VARFÖR i allsin dar det funkar.

ChristineL
7/1/09, 1:23 AM
#12

#11 - Ja, jag tycker tom att jag sover extra bra när jag ligger så, helt skumt

Linn
7/1/09, 1:23 AM
#13

Hmm… Sambon lär nog undra vad sjutton jag gör i fel ände på sängen när han vaknar på morgonen men jag ska försöka komma ihåg det nästa gång jag har svårt att sova och se om det funkar. (på fredag skulle jag gissa, nästa gång jag sover hemma, så påminn mig gärna på torsdag kväll.)

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
ChristineL
7/1/09, 1:28 AM
#14

Haha, ja Linn finns väl en risk att han undrar lite :P Men jag tycker absolut att det är värt att prova :)

Linn
7/1/09, 1:29 AM
#15

Nu måste jag prova bara för att se hans reaktion. Risken finns att han vaknar någon gång under natten och kollar också. Så jag måste försöka komma ihåg att sova i fel ände på torsdag kväll!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

ChristineL
7/1/09, 1:31 AM
#16

Haha! You go girl! Men det funkar nog bäst om man ligger normalt i början och sen flyttar sg.

Linn
7/1/09, 1:33 AM
#17

Hmm… Kanske det. Men det tar alltid minst en halvtimme för mig att somna så jag kan ligga och snurra normalt som jag brukar en stund innan jag flyttar mig.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

SaaraE
7/1/09, 12:41 PM
#18

haha, glöm inte att berätta om han rekation här;)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Alex
7/1/09, 2:22 PM
#19

När går du upp på morgonen? Att ställa klockan och gå upp tidigt samt göra saker under dagen underlättar ju oftast. Sen om det är för varmt i sovrummet kan också bidra till att det blir svårare att somna, och att man sover sämre.

Men ja, om det nu inte handlar om sånt så finns det ju några andra knep också. T.ex ska man ju inte ligga kvar i sängen om man inte somnar i stort sett direkt, för då är ju risken stor att man ligger och funderar en massa istället, och då blir sängen automatiskt en grubblingsplats istället för den avslappningsplats den ska vara. Så lägger man sig och inte somnar - gå upp igen och gör något annat en stund och försök sen igen.

För mig kan det ofta hjälpa att t.ex läsa eller lösa korsord en stund, anstränga hjärnan lite liksom. Men det bästa tycker ändå jag är att gå ut och gå på kvällen, nån timme innan man tänker gå och lägga sig, sen sätter man sig och tar en kopp te eller något när man kommer in för att varva ner och slappna av.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SaaraE
7/1/09, 4:26 PM
#20

Jag går upp väldigt olika. Ibland blir det sovmorgon, sover nog max till 10 under en sovmorgonen så det är ju inte så jätte länge då jag inte går och lägger mig förens vid 12. Kallt är det bästa som finns i sovrummet;)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Annons:
Liss
7/1/09, 9:06 PM
#21

Varm choklad är bra.
Och läsa något otroligt tråkigt.
Eller ligga och hitta på en historia i huvudet, ist för en massa tankar om vad man bör och ska göra nästa dag - eller liknande.

Röra sig mycket under dagen och vara ute i solen, då blir man genast lite tröttare i huvudet.

Men gå ut på promenad håller jag med om också. Jag går jämt väldigt sent med Ecko.

Att borsta tänderna lite innan, eller vad man ska säga. Att borsta tänderna precis innan läggdags, det blir man ofta piggare av igen.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

SaaraE
7/1/09, 11:46 PM
#22

Ja jag har ju hund så det blir ju kanoners att gå sent:) Åh massa bra tips som jag ska testa. Tänk vad jag kanske ska somna nu med allt det här i huvudet istället, hur ska det ens hinnas med "ler" =)

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Faxlin
7/2/09, 12:43 AM
#23

Håller med om att man piggnar på sig av att borsta tänderna. Så det bör man göra lite innan liksom.

Varm choklad är super, men inte i den här värmen då :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Liss
7/2/09, 11:32 PM
#24

Hehe, man ska ju dricka varmt när det är varmt egentligen ;) Men inte för att de är skönt direkt.. mihihi..

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Adina
7/3/09, 2:31 PM
#25

Har alltid haft problem att somna, är nog den mest svårsomnade personen i hela världen ;P
Kan ligga i timmar och bara stirra upp i taket.
Ibland brukar jag läsa mig till sömns, tillslut vet jag inte ens vad jag läser och brukar vakna med boken på magen.

Om jag någon gång somnar snabbt är det nog om jag varit aktiv hela dagen, eller somnat sent och gått upp tidigt :)

Har även fått tips att jag först ska hålla andan i 5 sekunder, sen andas ut, och göra så några gånger. Sedan slappna i olika kroppsdelar, och känna att jag åker "neråt". Det hjälper när jag är lite för pigg :)

Liss
7/8/09, 1:19 AM
#26

Ja, finns till och med röstband för sånt där. När en människa talar om vad man ska göra. Spänna den armen och sen slappna av, spänna nacken och sen slappna av och så låta en själv känna hur man slappnar av och andas och känna hur handen … bla bla bla! :) Det kanske funkar för någon i alla fall.
Vi fick lyssna på sånt på lektioner om "vad de nu heter", bra lektioner liksom.. folk somna!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

jessi_twini
7/8/09, 3:40 AM
#27

Jag har väldigt svårt att somna. Men jag gillar att lyssna på radio innan jag somnar. Det känns mysig på något sätt när någon pratar. Det tycker jag funkar ganska bra iaf för mig Glad

Annons:
[Niike]
7/8/09, 4:14 AM
#28

Hittade nån cdskiva när jag var i Sthlm där det var någon som räknade får :P Lite kul! Tänkte köpa den men blev aldrig av.. Kanske hade funkat bra ;)

SaaraE
7/8/09, 5:30 PM
#29

Hahaha räkna får , det var lite små kul:) Vi har inhandlat en spikmatta som kan ge en bättre "sömnförmåga"Flört hoppas på det efter ett tag!

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Upp till toppen
Annons: