Annons:
Etikettallmänt
Läst 1229 ggr
Alex
9/7/09, 5:32 PM

Heja sjukvården *klagotråd*

Nu är jag en bitterfitta igen… Fick urinvägsinfektion igår, så ringde vårdcentralen idag. Tack och lov har det än så länge varit lindrigt, så jag har klarat mig utan större smärtor och har inte behövt bo på toaletten… Men ändå.

I alla fall, det var en automatisk telefonsvarare, där man fick trycka in personnummer och telefonnummer och sen sa en röst "Vi ringer upp ungefär fem i tre".

Får väl dock ge dem en eloge för just tiden, för sju minuter i tre ringde de… Flört Men ja, idag hade de inga tider. Så hon sa att jag skulle dricka mycket, för att det kunde gå över bara av det (jo, det har jag testat en jävla massa gånger, har inte slutat värst bra nån av dem kan jag lova…) så skulle jag ringa imorgon igen om det inte blivit bättre.

Tack för den. Jag kunde väl i alla fall fått en tid till imorgon nu? Men nej…

Så sa hon att om jag skulle få feber och/eller ont i ryggen nu under eftermiddagen så skulle jag ringa vårdcentralen i Bäckefors. Jo tack. Det är tre mil dit, jag är utan bil och körkort och har ingen som kan köra mig eftersom de jobbar.

Känns lika kul varje gång… Senast (en annan vårdcentral) så fick jag ingen tid pga att jourläkaren hade kommit två timmar sent så de inte hade tider. Slutade med att det blev två vändor till akuten (första gången blev jag hemskickad för att de inte tog såna fall där, dock tog de emot mig två timmar senare, när jag hade börjat kissa blod).

Så snart tänker jag f*n be nån läkare skriva ut penicillin i förebyggande syfte, så jag har hemma till nästa gång eftersom det uppenbarligen är så j*vla svårt att få komma till en läkare när man väl behöver det…

Kände bara att jag behövde skriva av mig, är så sjukt trött på det här nu…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Maja
9/7/09, 5:46 PM
#1

Nu ska Maja lära Alex någonting.

Nästa gång Alex behöver hjälp så ringer hon 1177 (sjukvårdsrådgivningen) och säger "Det gör såååå ont och jag kan inte ta mig till Bäckefors, utan jag måste till ****, men jag klarar inte av att vänta!"

*vips så får du en tid*

Det har fungerat för mig ett antal gånger, det har fungerat för mina vänner ännu fler gånger!

Ta min killkompis som exempel. Han ringde till vårdcentralen, men de hade ingen tid. Då ringde han till 1177 och sade att det gjorde så ont i hans mage, men han visste inte vad det var. Vad händer? Jo, fem minuter senare står där en taxi som kör honom till en annan vårdcentral som de betalar.

Man behöver alltså inte ha körkort. ;)

Alex
9/7/09, 5:47 PM
#2

Fy fan, den ska jag köra på nästa gång då. Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
9/7/09, 5:54 PM
#3

Hihi, vad skulle Alex göra utan Maja? ^^

Loveferrets
9/7/09, 5:56 PM
#4

Kanske du redan har provat men jag fick oxå mycket sånt när jag var yngre, fick rådet av en sjuksköterska att dricka mycket Ramlösa, sist när jag fick det, då drack jag 2-3 flaskor av det och det försvann. Inte bra att man får det ofta heller då det kan sätta sig i njurarna Och hon nämnde oxå att det var därför människor fick det ofta för dom drack för lite men det räcker inte med bara vatten. Antingen Ramlösa eller Loka. Hoppas du får rätsida på det.

Alex
9/7/09, 6:02 PM
#5

#4 Attans då, gillar ju inte kolsyrat vatten. Tungan ute Men jo, att det kan sätta sig i njurarna vet jag. Har vart på väg att få njurbäckeninflammation en gång.

Dricker extremt mycket tranbärsjuice, som också ska hjälpa, men det har hittills aldrig räckt för mig…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
9/7/09, 6:04 PM
#6

#5 - Låt mig gissa.. Lekte Alex med en isglass igår? ;)

Annons:
Alex
9/7/09, 6:05 PM
#7

#6 Hahahaha nej det gjorde hon inte, det gör hon inte igen. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Loveferrets
9/7/09, 6:08 PM
#8

#7, nä det är många som inte gillar det men skiten vill man inte ha så då dricker man det hellre hehe, jag gilla det inte innan heller men jag vande mig. Åk nu ner o köp 2 flaskor Ramlösa o DRICK så ska du se att det ger effekt, (tänker bara på dig)

Alex
9/7/09, 6:10 PM
#9

#8 Måste det vara just Ramlösa eller Loka, eller duger ICAs egna kolsyrade vatten? För det fanns det en 1,5 liters flaska i kylen. Tungan ute

Dock är jag rädd att det inte hjälper ändå, börjar få ont i ryggen och känner mig lite febrig, men kan det hjälpa så jag slipper spendera natten på toaletten så är jag nöjd. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
9/7/09, 6:12 PM
#10

#9 - Ring 1177 nu?

Loveferrets
9/7/09, 6:14 PM
#11

#9, prova du med kolsyrat vatten, men drick MYCKET, det räcker inte med 1.5 liter nu i början. Om det inte hjälper så köp Ramlösa eller Loka, vet att du inte tycker om det men  tänk på vilken efffekt det kan ge.

Loveferrets
9/7/09, 6:16 PM
#12

Men om du börjar få ont i rygg o e febrig så ska du nog ringa 1177, möjligt det redan gått för långt då.  säg att du haft det så här i 2 dar så lär ddom inte avvisa dig. kramen

Alex
9/7/09, 6:51 PM
#13

#11 Men mer än 1,5 liter kan jag ju inte dricka, jag som tyckte jag var duktig som fick i mig ett glas nu… Tungan ute

Jo, gått för långt har det nog nu, men är för sent att ringa nånstans nu i alla fall. De flesta vårdcentraler häromkring har väl stängt nu. Så jag får helt enkelt hoppas på att jag överlever till imorgon. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Loveferrets
9/7/09, 7:07 PM
#14

#13, Hehe, duktigt o önskar det kunde räckt med ett glas men tyvärr inte. Men eftersom där e stängt nu så se då till att köp hem mer kolsyrat vatten o testa det, se så, iväg med dig haha

regskylt
9/7/09, 7:07 PM
#15

de är verkligen jobbiga när de tkommer till UVI. Jag har det också ofta (eller hade ofta) och jag känner inga smärtor eller besvär föres det är iktigt illa. Men de tror aldrig på mig.

Så jag har som vana att alltid överdriva mina symptom och säger att jag har av det längre än vad jag har..

Maja
9/7/09, 7:46 PM
#16

#13 - Men skit i att "de flesta ändå har stängt". Ring nu så fixar de en tid direkt till dig i morgon bitti! Om du ringer i morgon så kommer det kanske att ta ännu längre tid. 1177 har öppet dygnet runt.

Alex
9/7/09, 8:23 PM
#17

#15 Jo, känns som att jag har det jämt nästan… Och jag är också sån, när jag väl känner av det så dröjer det inte länge förrän det smäller till och blir rejält. Så jag är riktigt chockad över att jag inte har värre besvär än jag har nu. Tungan ute Men det är väl kanske de tre liter tranbärsjuice jag hällt i mig…

#16 Ja kanske ska göra det sen då. Fast ringer jag imorgon lär jag ju få en tid i alla fall…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
9/7/09, 8:47 PM
#18

#17 - Inte kanske, Alex. Gör det. Ringer du i morgon kommer du att behöva vänta längre än om du ringer ikväll.

Loveferrets
9/7/09, 10:58 PM
#19

Nå Alex, har du ringt och druckit några Liter Ramlösa nu ?? hehehe

Aviendha
9/8/09, 12:58 AM
#20

Brukar skämta och säga att man borde gå till veterinären istället. De kan ju bota det mesta i småkrämpor och tar sig tiden att lyssna och antagligen får man bättre ocg garanterat snabbare vård :P

Ringde själv VC i början av sommaren. Pratade med en receptionist och förklarade att jag ville ha en läkartid. Hon ville ju veta varför och jag sade att det var för att jag ville diskutera fortsatt sjukskrivning eftersom jag inte blivit bättre. Tanten vägrade ge mig en tid, hon menade att det skulle vara "farligt" för mig att komma dit för jag skulle bli runtslussad. Hänvisade tillbaka mig därifrån jag just blivit hänvisad till dem. Skyllde på att de inte hade mina journaler (fastän jag sade att jag hunde ta med dem utan problem".

Det hela slutade med att hon skrek "du lyssnar ju inte!" i telefonen och så avslutade vi samtalet. Fick inte träffa någon läkare förän jag bad en annan kontakt ta det via "insidan" för tanten i receptionen gick inte att komma förbi.

Det är ju även det ett sätt att korta vårdköer ^^

Annons:
Alex
9/8/09, 11:31 AM
#21

#18 Jag fick tid 11 så det gick allt rätt snabbt ändå. Flört Hinner jag vakna lite också. Tungan ute Och dricka massa, så jag klarar av att kissa sen…

#19 Två glas blev det. Och två glas tranbärsjuice.

Det värsta är att det nästan är bättre idag, eller ja, jag känner knappt av nånting när jag kissar i alla fall. Dock har jag fortfarande lite ont i ryggen (om det beror på att jag sov på en vetesäck hela natten vet jag dock inte…). Men vågar verkligen inte chansa på att det är borta, så sa till hon i receptionen att det blivit värre. Skäms Men det är väl enda sättet för att få en tid…

#20 Men fy! Ja, kanske ska ta veterinären i fortsättningen…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
9/8/09, 2:20 PM
#22

#21 - 1177 eller vårdcentralen?

Alex
9/8/09, 2:29 PM
#23

#22 Vårdcentralen.

Nu förstår jag förövrigt mycket väl varför folk klagar så på sjukvården här… Jag lämnade urinprov, som kollades och sen fick jag tala med en läkare som knackade mig på ryggen för att kolla om jag hade ont i njurarna, vilket jag inte hade. Jag har ont i nedre delen av ryggen, vilket jag också hade senast det var på väg att bli njurbäckeninflammation…

Men men. Så frågade hon om jag hade feber. 'Nej, det tror jag inte' sa jag 'Men jag hade det igår' vilket hon verkade ignorera totalt och skrev ut recept på den vanliga sorten, mot vanlig urinvägsinfektion.

Så hennes undersökning om jag hade nåt mer än bara urinvägsinfektion bestod alltså av att knacka på ryggen och fråga om jag hade feber (där svaret tydligen ändå var ointressant).

Kan ju även tilläggas att trots att hon satt intill en dator kollade hon uppenbarligen inte upp min journal eller något, då hon frågade mig om jag hade haft urinvägsinfektion förut och när jag åt antibiotika senast. Hade hon kollat i datorn hade hon väl sett att jag haft det ett antal gånger och dessutom med påbörjad njurbäckeninflammation en gång… Men så intressant var det tydligen inte med historiken.

Kan säga att om jag får besvär igen efter det här så blir det en resa till Karlstad för min del…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
9/8/09, 2:35 PM
#24

#23 - Haha, sjukvården är väl härlig! Var glad att du inte dras med alla mina underbara sjukdomar.. ;)

OT: Duu.. Hade ni fixat några Musebiljetter?

Alex
9/8/09, 2:46 PM
#25

#24 Mm eller hur… Och jag som är van vid läkarna i Karlstad som ska kolla allt, även hjärta, lungor och grejer, oavsett vad man är där för… Tungan ute

Nä, är glad att jag har min vettiga husläkare i Karstad i alla fall. Blir kontakt med henne om det här inte går över, för hon både lyssnar och är noga med sjukdomshistorik och symtom och kolla upp allt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
9/8/09, 2:49 PM
#26

Mjo, det är stooor skillnad på folk och folk.

När jag bodde i Uppsala var det "Öh, ta en Alvedon?" och när jag bor här nu så fick jag tid dagen efter, sjukgymnast och hela paketet! ^^

Fråga två då? ;)

Alex
9/8/09, 2:55 PM
#27

#26 Mjo… Den fick jag visserligen höra senast av en läkare i Karlstad när jag hade urinvägsinfektion… Det var på kvällen, så ringde till den vårdcentralen som har jourtider till tio. Men då hade de inga tider, för jourläkaren hade kommit två timmar försent, så jag skulle ta en alvedon och gå och lägga mig och ringa dagen efter.

Jo men eller hur, som att en alvedon hjälper så mycket när man knappt kan lämna toaletten och har så ont så man grinar? Var då jag fick åka till akuten sen när jag började kissa blod… Så jo, det är allt skillnad på folk och folk.

Fråga två är svaret nej, det får vi nog ta och göra idag. Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Maja
9/8/09, 3:00 PM
#28

Alvedon hjälper tydligen att sätta tillbaka muskelfästen på rätt ställe enligt Uppsalasjukvården. Otroligt! :D

I Örebro så har de tydligen inte kommit så långt i utvecklingen, utan här måste man gå till sjukgymnast.. Nä, Uppsala verkar vara bättre, eller hur? ;)

Ska ni fixa det idag? Fixa till mig med! ;)

Alex
9/8/09, 3:04 PM
#29

#28 Hahaha bra där. Flört

Har du 900 spänn att lägga ut på sånt då?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
9/8/09, 3:06 PM
#30

Klart! Jag både jobbar och får CSN. ;) Fick pengar för ett par dagar sedan så nu är Maja riiiik igen.. ^^

Men var hittar ni sååånt? Jag har googlat men hittar bara bajsplatser för bajspriser.

Alex
9/8/09, 3:20 PM
#31

Bajspriser är det med 900 för en sittplats…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Faxlin
9/8/09, 4:17 PM
#32

Usch då gumman. Jag förstår att du är less på sjukvården. Och här har du visserligen en till. Men det är inte konstigt i dagens samhälle. Vården suger. Och för att vara sjuk i detta land ska man vara jävligt frisk. Och nästan utbildad läkare för att få hjälpa.

Inte ska man tro att de på sjukhusen letar fel på patienterna, det får de anhöriga göra. Tack och lov för google säger jag.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alex
9/8/09, 4:24 PM
#33

#32 Mjo, håller med. Var det mamma sa till mig i telefonen förut också, att man måste vara frisk för att vara sjuk…

Jag är inte den som sätter mig och försöker överrösta nån, eller avbryta för att säga det jag ville säga. Blir jag avbruten, eller inte hinner säga allt jag tänkt innan den andra i ett sånt läge börjar prata, ja då är jag tyst. Det är ju ändå läkaren som ska veta bäst…

Men men. Vi får se. Går det inte över nu så blir det besök i Karlstad. Min läkare brukar vilja kolla så jag är helt frisk efter en urinvägsinfektion eftersom det vart som det har med mig…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Loveferrets
9/8/09, 4:54 PM
#34

Var ju himla underligt att hon inte kollade i din journal, Hade jag varit du där hade jag sagt till henne att plocka fram den, nonchalant typ !.

Nä sjukvården här är inte mycket att hänga i granen men tur du har en bra läkare i karlstad.

Hur mår du nu då ?, Druckit Ramlösa ? Flört

Annons:
Alex
9/8/09, 5:08 PM
#35

#34 Jo, tyckte jag med… Och hon verkade ju lagom intresserad av resten också. Men men.

Jodå, känner mig bättre, har fortfarande ont i ryggen men vet ju fortfarande inte om det har med urinvägsinfektionen att göra eller vetesäcken, men det märks väl. Tungan ute Har inte blivit något mer bubbelvatten dock, för det är slut. Men tranbärsjuice dricker jag. ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Loveferrets
9/8/09, 5:19 PM
#36

#35, skönt du är bättre men fortsätt gärna att drick bubbel även om det "känns bra", så stick iväg o köp nu hehe.

Alex
9/8/09, 5:39 PM
#37

#36 Tar det sen när Elias kommer hem med bilen… Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Loveferrets
9/8/09, 5:47 PM
#38

#36, JÄTTEBRA Flört

Maja
9/9/09, 1:29 AM
#39

#31 - Du är duktig på att läsa. ;)

Var hittade ni biljetter frågade jag? :P

Loveferrets
9/9/09, 1:39 AM
#40

#39, hahahaha

Hur är det med dig nu Alex ?

Alex
9/9/09, 1:53 PM
#41

#39 Biljettshop.se

#40 Nja, det är sådär. Blev värre än sväng igår kväll, efter jag tagit två tabletter… Så det kändes ju lite skumt. Men det är lite bättre idag i alla fall, åtminstone kissmässigt. Flört Ryggen har jag fortfarande ont i dock…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Loveferrets
9/9/09, 5:09 PM
#42

#41, Jaha hmhmhmh, du måste få bort de HELT ur kroppen. DRICK MERAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA. ska jag behöva komma hem till dig o hälla det i dig ??????????????? hahahaha

Upp till toppen
Annons: