Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (1) Senaste inläggen

Allmänt Artikel snack / tips Bilder... Dagens ros Dikter Djur Filmer, TV & Böcker Historier Lekar Natt mums Om Nattsudd.iFokus På löpsedeln Samlingar Sömn/Sömnproblem Tankar & Funderingar Tävlingar / Bidrag Veckans tips YouTube
Tankar & Funderingar

jobbigt hos läkaren

2009-10-14 01:40 #0 av: Thiah

Vet att detta inte är ett hälsoforum men jag vill inte till ett sådant heller. Vill bara få prata av mig och bara allmänt höra åsikter och tankar och funderingar och prat om detta.

Var idag hos min psorisasis(en hudsjukdom) läkare. Har försökt i 15 år med krämer och UVB (solarie+ medicin typ) men den hjälper inte i längden. Kom fram till, tillsammans med  hudläkre och special hudläkare att jag kanske borde börja med tabletter. Detta känns på ett sätt som den enda lösningen för mig just nu men.... Den har biverknignar och detta skrämmer mig. Samma medicin får cancerpatienter (men i MYCKET större dos). Biverknignar är ovanliga men väljer jag att starta denna behandlingar + om mina blodprover godkänner denna behandling  så kommer det ta 1-1½ år innana jag kan försöka skaffa barn vilket nog skrämmer mig mest.

Är det någon här som haft liknande medicin?

Urk vad det är svårt ibland. Just nu önskar jag att jag och mamma bodde i samma land. Försökte prata via msn idag men det funkade inte riktigt.

 

 

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2009-10-14 13:24 #1 av: Alex

Vad är det för biverkningar, förutom att du inte kan skaffa barn inom 1-1,5 år? För om de är ovanliga och inte alltför extrema tror jag inte du behöver oroa dig... Biverkningar finns det listade rejält av även på värktabletter och P-piller, och inte är det väl allt för många som blir t.ex illamående och kräks av såna t.ex...

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Anmäl
2009-10-14 14:35 #2 av: Loveferrets

Undrar som Alex ? Är du annars kommen i åren redan så du känner att tiden rinner iväg för barn om 1-1,5 år ?

Anmäl
2009-10-17 14:30 #3 av: Thiah

Nja det där med att skaffa barn går ju att vänta med det öör bara trist att behöva vänta.  Men levern tar stryk och njurarna tar stryk och man måste gå på blodtester varannan vecka i början.

Sedan kan man få huvudvärk, trötthet rodnande/röd , illamående och diaree. Bland annat.

Samma medicin som jag skulle kunna få använder man, fast i högre doser, till cancerpatienter.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2009-10-17 14:47 #4 av: Alex

Hur mycket stryk tar levern och njurarna? Jag menar, levern tar ju stryk av alkohol som exempel... Så kolla snarare upp hur stora riskerna är ordentligt och inte bara vilka risker som finns. Illamående, acne, huvudvärk, kräkningar, trötthet, hudutslag, viktökning... Det är några av de biverkningar som står listade på mina p-piller. Även levern kan ta stryk där...

Magsmärta, illamående, kräkningar, diarré, huvudvärk, yrsel, hudutslag, förhöjda levervärden... Det är några av de vanliga biverkningarna på Voltaren T, receptfria värktabletter. För att fortsätta på samma med de lite mindre vanliga och ovanliga bilverkningarna har vi leverfunktionsstörningar, magsår, tarmbesvär, astma, påverkan av syn och hörsel, minnesstörningar, depression, kramper, hjärtklappning, hjärtinfarkt, håravfall, påverkan på njurarna, stroke...

Där har du samma biverkningar, listade på vanliga, receptfria värktabletter som folk tar var och varannan dag i stort sett, och det är ju inte så många som tar stryk av det. Flört

Så prata med din läkare och kolla hur extrema och vanliga biverkningarna är. För jag tror ju inte att det är riktigt så illa som det låter.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Anmäl
2009-10-17 15:15 #5 av: Thiah

Jo nog har jag med ätit p-piller och jag vet att det kan komma alla möjliga biverkningar. Detta är ju dock lite mera allvarligt och det är ju därför jag är orolig.

Läkaren har förklarat att det är extremt noga att man tar blodproverna för annars kan man om man har otur få en lever som inte fungerar mera. Tabletterna man tar när man har psoriasis och viss reumatism är som jag skrev förut samma medicin man ger cancerpatienter för att ta död på vissa celler så dom är ju väldigt starka.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2009-10-17 15:19 #6 av: Alex

Ja okej. Men är det vanliga biverkningar allihop?

Tar du regelbundna blodprover så måste de ju upptäcka i tid om levern tar stryk? Då håller de ju koll i alla fall... Men förstår att det är jobbigt ändå, men kan väl vara värt att testa, om det hjälper. Funkar det inte så är det väl bara att ge sig med dem, eller?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Anmäl
2009-10-17 15:50 #7 av: Thiah

Biverkningar är till viss del vanliga och jag är en sådan person att jag brukar få det man kan få av tabletter- Grattis till mig ;)

 

Jo jag tänkte lite lika som du. Att testa om det funkar för jag måste göra något åt det här. Funkar det inte får man helt enkelt sluta.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2009-10-17 17:06 #8 av: Loveferrets

Vet 2 som har psoriasis och reumatism dom har inte fått några biverkningar av tabletterna, nu vet jag dock inte vad dom heter, men man kan ju hoppas du slipper dom du oxå men blir du kollad så ofta så har dom säkert koll på hur det går. Lycka till.

Anmäl
2009-10-18 02:36 #9 av: Ceciliaolucifer

Thiah, Är det Imurel du ska äta?

 

Anmäl
2009-10-18 12:06 #10 av: Thiah

Nej det heter Trexan. Jag bor ju i finland så vi har lite annorlunda mediciner än hemma.

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2009-10-18 22:35 #11 av: Ceciliaolucifer

Okej,

Jag förstår att det känns jobbigt att behöva äta en medicin som man nästan bli rädd av att bara läsa om. Jag sitter själv i den sitsen då jag bla äter cellgifter. Men man får fundera på vad som är värt att leva med. Sjukdomen eller eventuella biverkningar?

Jag har en autoimmun sjukdom som angriper kroppens egna vävnader och jag har under vissa perioder inte levt ett drägligt liv när jag har blivit sjuk. Trots att jag pga mediciner har tappat hår, kräks var och vartannan dag, ständigt mår illa, är yr, nästa alltid sjuk (pga nersatt immunförsvar) så är det ändå värt det. Det tar mer på kroppen att gå och vara sjuk än att hantera biverkningar ifrån tabletter.

Ett tag åt jag kortison, cellgifter + kompletterade mediciner och var uppe i 28 tabletter om dagen, och det var inga små piller ;) Det var tänkt att jag skulle börja med blodanalyser men precis i den svängen blev jag äntligen bättre.

Jag ska egentligen ta blodprover vartannan vecka men jag har inte tagit prover sedan i april i år. Jag orkar ärligt talat inte, för det är så mkt prover att jag alltid svimmar, och det räcker med vetskapen om att jag ska iväg till sjukhuset så mår jag illa och kräks. Jag är kanske inte den mest önskvärda patienten men det här är mitt sätt att hantera min situation just nu.

Jag tycker att du ska våga ge den här behandligen en chans :)

 

 

Anmäl
2009-10-18 22:38 #12 av: Thiah

#11 Tack för att du delar med dig. Känns så "skönt" att höra om andra människor som också har det jobbigt så att man kan fundera i lite andra banor. Väntar nu på att få svar på mina blodprover och när jag får dem kommer jag sätta mig ner med maken och troligtvis bestämma oss för att sätta igång med tabletterna (om nu blodprovet går med på det).

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2009-10-19 02:15 #13 av: Ceciliaolucifer

#12 Jag förstår vad du menar. Ofta behöver man bara den bekräftelsen att ngn annan vet vad man går igenom så känns det lite lättare. :) man ska vara tacksam att det finns vård och alternativ att få. Tänk att få höra "tyvärr kan vi inte hjälpa dig" ifrån sjukvården. Då skulle det verkligen kännas pissigt!

 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.