Annons:
Etiketttankar-funderingar
Läst 1428 ggr
Chestnut
11/26/09, 8:38 PM

Skit engelska!

Sitter och räknar på mina meritpoäng (nya högskolereglerna from 2010). Inte kul att konstatera att skolan inte erbjuder "rätt" områdeskurser och att jag måste läsa Engelska C för att komma upp i 2,5 meritpoäng.

Är urkass på engelska, engelska A håller på och går käpprakt åt helvete, hur ska jag då fixa Engelska C?!

Skrikandes*svär mindre trevliga ramsor*

Varför kan inte alla prata enbart svenska och spanska, det vore så mycket lättare då ^^

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Alex
11/27/09, 1:14 PM
#1

Men vad irriterande! Vad är det för nya regler?

Själv tycker jag för övrigt att alla kunde hålla sig till Svenska och Engelska. Norska fungerar väl också kanske. Flört Och lite isländska, bara för att det är så fint. Men resten kan skippas. Tungan ute

Men men, för att citera en vän: "Det är ju tur jag är född i Sverige, för det är det enda språk jag kan!"

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
11/27/09, 5:28 PM
#2

Meritpoängen gäller bara språk och matte, eller har jag tänkt fel nu?

Du har inte möjlighet att läsa på andra skolor? Antar att det är gymnasieskolor vi pratar om.. Jag tog studenten -08 och hade ett par elever i klassen som läste andra kurser på andra gymnasieskolor, det borde du väl också kunna göra?

Kan dock säga att Eng. C inte är så svårare än Eng. A, så det blir inte värre direkt. Det är bara fördjupning, nivån är ungefär densamma. Precis som Svenska A, B och C. Samma nivå, bara fördjupningar. :)

Ceciliaolucifer
11/28/09, 3:55 AM
#3

HAHA! MERITPOÄNG! KUL! NÅGON ANNAN ÄN JAG SOM HAR FASTNAT FÖR DOM!! Flört

#0 Måste du verkligen läsa just Engelska C för att få dina meritpoäng? i vilket område ska du söka? Du kan kanske läsa mer matte istället? Modernt språk får du också meritpoäng av om du nu var duktig på spanska.

För att jag ska komma upp i mina meritpoäng så läser jag matte nu :) Blir både C, D & E kursen :) Men jag behöver bara C + D för att komma upp i min kvot för att nå 2,5p.

#2 Yes, du har tänkt lite fel :)
Beroende på vilken linje man ska söka så kan du få meritpoäng för kurser som "rör ditt område du ska söka".
Vill du tex söka till sjuksköterska, så finns det en del ämnen som ger meritpoäng trots att dom inte finns med i behörighetskraven till den utbildning du vill söka.

Inom vårdlinjerna så brukar Psykologi A, Medicinskgrundkurs A, Kemi A, Etik & Moral vara vanliga meritgivande kurser. Har du då dessa ämnen så kan du max komma upp i 1,5 meritpoäng. En 100p kurs ger 0,5 meritpoäng, en 50p kurs ger 0,25 meritpoäng.

Har du plockat alla meritpoäng inom ditt sökområde dvs max 1,5p, så kan du gå vidare och plocka mer poäng och då gäller det Matematik och Modernaspråk.

Säg att den universitetsutbildning som du vill läsa kräver matematik B. Då kan du endast få meritpoäng för Matematik C, och ytterligare meritpoäng för D, osv. Alltså den kurs som är ovanför den som behörigheten krävde.

Sen kan du plocka poäng i moderna språk om det är på steg 3. Här får du tillgodoräkna dig Svenska C, Engelska C, och sen vilket språk som helst bara det är steg 3 eller uppåt.

Sammanlagt kan man ta 2,5meritpoäng :)

Chestnut
11/28/09, 9:20 AM
#4

Ska in på läkarutbildning, dvs områdesbehörighet 13. Ska läsa Ma E (D är ett krav för att söka), språk steg 4 (skolan erbjuder inte steg 5 :( ) Engelska B "måste" jag läsa då det ingår i mitt program.

Bland områdeskurserna finns Biologi breddning, Psykologi A, Kemi breddning och Fysik breddning, Sv C. Eftersom samtliga är 50 p kurser får jag bara tillgodo göra mig meritpoäng för två.

Är en riktig röra med alla dessa regler :(

Läsa på annan skola tvivlar jag på funkar då det inte finns annat kommunalt gymnasium i kommunen som erbjuder dessa kurser heller utan är snarare att andra kommer hit för att läsa den teoretiska biten..

Med vänliga hälsningar
Chess

Ceciliaolucifer
11/28/09, 1:55 PM
#5

oj oj oj, men kan du inte läsa språket på distans då? prata med skolan och förklara hur din sits ser ut. Dom måste kunna hjälpa dig!

Chestnut
11/28/09, 4:57 PM
#6

Hehe jag och rektorn är så bra kompisar redan Oskyldig

Ses någon som en jobbig elev då min idrottskurs strular, tvivlar på att skolan kan hjälpa mig då de bara verkar se hindrena och inte möjligheterna.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Maja
11/28/09, 6:46 PM
#7

#3 - Ah, just det. Så var det! :) Fick det där förklarat för mig en gång men har glömt bort hälften.. ;) Tur att man hann ta studenten innan! ^^ Tack för en bra förklaring! =)

#4 - Vilken linje går du?

Chestnut
11/28/09, 10:42 PM
#8

#7 Läser naturvetenskap-natur :P

Med vänliga hälsningar
Chess

Maja
11/28/09, 10:54 PM
#9

#8 - Uuuh, skoj! :D Det gick jag också i ettan, sedan blev det sam-sam de andra två åren.. ;)

Chestnut
11/28/09, 11:06 PM
#10

#9 Jag lär inte byta linje i första hand, stormtrivs :D

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: