Annons:
Etiketttankar-funderingar
Läst 1168 ggr
Musiken
2009-12-15 14:18

Goteborg

Da drommen om att stanna i UK med pojkvannen inte langre existerar sa tankte jag flytta hem till Sverige i sommar, och da helst till Gbg.

Men det har med att flytta kan jag inte pasta ar nagon jag vet nanting om…
- Ar det latt att hitta bostad i Gbg?
- Hur finansierar man boende och rakningar som arbetslos student? Far vi ga pa bidrag eller hur funkar det?
- Hur ser jobbsituationen ut? Ar det skitsvart att hitta jobb?
- Nar jag flyttar dit, finns det nagra snalla nattsuddare som har lust att integrera mig i det svenska samhallet igen? Tungan ute

Annons:
ChristineL
2009-12-15 14:37
#1

Att komma utifrån och hitta lägehet i göteborg är inte jättsvårt. Tips

Tydligen tar de bättre hand om nya än om gamla invånare har jag hört :P Men ut och leta med dig! Jag går gärna och tittar på lägenheter åt dig under tiden ;)

Finansieringar, hmm… Tror du kan få Alfakassa, annars prata med Arbetsförmedlingen, är du under 25 så bråka dig in i jobbgarantin för ungdommar, då får du ersätting från försäkringkassan, lika mycket som om du skulle stämpla men de har även ett minimum om man inte har arbetat tidigare.

Jobbsituationen är det väl lite si och så med, men med största sannolikhet går det väl framåt inom den närmsta tiden.

Och ja, här här vi en nattusddare beredd att hjälpa en medmäniska! Glad

Musiken
2009-12-15 14:39
#2

Tack Christine!

Och harligt!! Jag borjar koka te-vattnet redan nu! Flört

ChristineL
2009-12-15 14:44
#3

Yay! Det kokar på här med :)

Alex
2009-12-15 14:58
#4

Trist att det inte funkat, men du är så välkommen hem till Sverige! GladResten har jag inte så bra koll på, det har ju vart rätt dåligt med allt det senaste nu, men det börjar väl gå framåt igen i alla fall.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Loveferrets
2009-12-15 20:30
#5

Välkommen till Sverige, kan garantera att du kommer trivas, ut o let bostad o sätt upp dig i kö, jobb är nog svårt att få i dessa tider men sök allt du komemr åt så brukar de lösa sig även om det bara e reklamutdelare. Lycka till.

Linn
2009-12-15 22:41
#6

Du ska nog se att både jag, saga och christine ska hjälpa dig att komma in i det svenska samhället igen ;) Hoppas jag utan att hört med några av de andra men.. :P

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
ChristineL
2009-12-15 22:47
#7

Jag är samarbetsvillig! Kyss

Linn
2009-12-15 22:49
#8

Hihi, bra det christine, tror inte saga backar heller. men ska väl inte säga för mycket, hon får nog själv säga vad hon tycker om saken. Till sommaren har jag antagligen inte så mycket för mig heller så jag tar gärna någon tripp till Götet :)

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Saga85
2009-12-15 23:19
#9

Jaa! Kom hit så kan vi dra runt på stan med illrarna och lura i folk att det är duvor, bävrar eller vad nu folk först gissar på! Tråkigt att det livet på andra sidan sjön inte riktigt funkar.

Dock så blir det svårt med bidrag. För att få Alfa-kassa krävs att man jobbat x antal timmar (350 timmar?) sen ett år tillbaka. Innan räknades även (högskole)studier in som jobb, men det ändrade alliansen på. Blir väl tyvärr soc man får vända sig till annars.

Faxlin
2009-12-16 01:40
#10

#9: Om alla studerande och sjuka och föräldrar röstar emot alliansen 2010 så kan det hinna ändras mycke redan i sommar :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Musiken
2009-12-16 12:51
#11

Ser fram emot att lata folk gissa vad illrarna ar Saga!! :P

Och attans med A-kassan…. Far se till att skaffa jobb innan jag kommer over :)

viska333
2009-12-18 06:20
#12

är du arbetslös STUDENT så är det ju csn du ska vända dig till, 2500 typ i bidrag ochsen lån på det, men det vet du väl redan? Arbetslös föredetta student som inte jobbat? om du är under 25 kan du då efter 3-4 månader komma in i arbetsgarantin för ungdomar och få 2600-3000 i månaden(utvecklingsersättning), och sen söka socialbidrag på det på någon tusenlapp, om du inte har några besparingar eller andra tillgångar eller bor med en sambo som har det8soc bidraget alltså, utvecklingsersättningen får man ändå).

Att hitta jobb beror ju helt på vad du har för erfarenheter osv, men utan kontakter kan det vara svårt.

Upp till toppen
Annons: