Annons:
Etiketthistorier
Läst 1781 ggr
Strumpa
3/8/10, 1:24 PM

När började du "sitta vid datorn"?

Tyckte det kunde vara intressant att höra hur gamla ni var när ni började använda datorer och internet!

Själv var jag 11 år, det var 1998. Då fick jag min första, supertjocka dator Tungan ute Jag var överlycklig och satte häst-klistermärken på hela ramen = jättefint.

Internet fick jag använda en timme varannan dag vet jag haha, och alltid efter kl 18.00 (modem).

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Annons:
Linn
3/8/10, 1:31 PM
#1

ooh, när kan det ha varit… Kanske i tvåan? hur gammal är man då? 8? men vet inte om vi skaffade modem direkt.. fick väl inte sitta så ofta vid internet då, kanske varannan dag i kanske 20-30 min och som du säger Sanna, alltid efter kl 18. men jag har för mig att vi hade en del spel på datorn också.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

elinn
3/8/10, 1:43 PM
#2

jag tror jag gick i 5:an-6:an något när vi fick en dator till klassrummet i skolan som man fick turas om att sitta vid när man skulle skriva något.

Hemma fick vi vår första dator när jag börjat 6:an och den hade vi inget internet på från början men efter ett tag blev det modem och då fick jag sitta en timme varje dag efter kl. 18.00. Känns som en evighet sedan och väldigt omodernt med "tjock-dator" hehe =)

Nu har jag flyttat hemifrån, har en relativt ny dator med bredband och kan sitta här precis hur mycket jag vill Skrattande

// ElinN

Strumpa
3/8/10, 1:48 PM
#3

Hehe roligt att höra era erfarenheter. I min skola i åk 1-6 fanns det inga datorer :P Det är ju lite skillnad idag haha.

Ett av de första spelen jag spelade var Backpacker! Det var jätteroligt minns jag.

Den första datorn jag satt vid hade inte ens färg, allt var svartvitt :P Men då var jag liten plutt, typ 7-8.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Linn
3/8/10, 2:40 PM
#4

Backpacker var det ja, det hade vi på datorn :D

Vi hade dator i skolan direkt från förskolan. tränade på att stava på datorn om jag inte minns helt fel.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Sunrise
3/8/10, 4:10 PM
#5

Ojj, jag var rätt liten när mamma visade mig hur man spelade 'pippi långstrump' på datorn. Hon hade datorn för att skriva på den, och den hade inte internet.

Musiken
3/8/10, 6:50 PM
#6

I skolan fick vi dator i 2:an (kan det ha varit 1996?). Da fick vi forst lara oss hur man skrev riktigt pa datorn med alla fingrarna, och sa anvande vi den till att leta fakta till vara projekt (vi hade sallan "vanliga" lektioner, utan alla amnen var del utav projekt vi gjorde, sa som rymden, mataffaren och kroppen osv). I fyran fick vi anvanda datorn till att spela spel som Chefrens Pyramid nar vi var klara med matteuppgifterna innan lektionen var slut.

Hemma fick vi dator nar jag var 12, och jag fick bara sitta vid internet ca 20 minuter var tredje dag eller annu mer sallan. Med alla kompisar pa LunarStorm osv kande jag mig valdigt utanfor och "efter". Satt ofta och spelade Harpan och Kungen pa datorn dock, samt designade och ritade i Paint Tungan ute

Annons:
Alex
3/8/10, 7:09 PM
#7

Oj, det minns jag inte. Men någon gång under lågstadiet i alla fall. Hade ett dataspel som hette Sverigejakten minns jag, som var himla roligt. Sen blev det ju Backpacker senare, även The Sims. På internet brukade jag och några vänner sitta på Yahoos chatt och prata med folk. Ljög ihop saker om oss själva varje gång, namn, ålder, vart vi bodde osv, eftersom det var livsfarligt att vara ärlig om sånt på internet hade vi fått lära oss. Flört

Jag hade aldrig någon begränsning när det gällde datortid eller så, mina föräldrar sa väl dock ifrån om det blev för lång internetanvändning vid något tillfälle, eftersom det blev dyrt. Men vi hade ju så mycket annat att roa oss med än datorn då, så det behövdes väl ingen begränsning. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Strumpa
3/8/10, 7:17 PM
#8

#7 Haha ja, jag var i stallet varje dag till sent men internet var ju spännande när man var hemma. Men tror mamma var mest nervös över att jag skulle börja chatta med nån snuskig gubbe och tänkte att ju mindre tid jag fick spendera där, ju mindre chans att jag chattar massa på Yahoochatten hehe Flört Jag surfade dock mest runt på olika ridskolor och kollade på hästar (det är helt sant, så nördig var jag).

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Loveferrets
3/8/10, 11:36 PM
#9

hahaha det minns jag inte men jag var nog över 25 när jag skaffade min första dator tror jag. Men det är mer på senare tid jag har blivit engagerad i surfande, speciellt om det har  med iller att göra haha.

Rolig tråd Strumpa.

Strumpa
3/8/10, 11:40 PM
#10

Hehe va roligt att du tycker det Loveferrets, jag tyckte det var roligt att höra vad folk har för erfarenheter, för vi är ju inte i exakt samma ålder heller :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Loveferrets
3/8/10, 11:44 PM
#11

#10, Jo men visst var det en intressant tråd, absolut hehe. alltid kul att höra folks erfarenheter av olika ting. Ja vissa av oss är ju snart redo för ålderdomshemmet och det är trevligt att åldern är så olika så ni unga vackra damer kan ta över efter oss sen ha ha

Ceciliaolucifer
3/10/10, 2:33 PM
#12

Jag är uppvuxen med datorer helt och hållet. Pappa har alltid jobbat inom den branschen så använda dator gjorde jag så fort jag lärde mig skriva och manövra knapparna i spel. :) idag är jag 25.

Saga85
3/10/10, 10:51 PM
#13

Det var nog först på högstadiet, 1999-2000 någon gång. Min mellanbror var den enda som hade dator och internet, så det blev rätt så sällan man satt där. Utnyttjade istället skolans och bibliotekets dator. Jag och en vän brukade roa oss med att chatta med folk, ge främmande män våra mobilnummer och skratta åt dem om/när de ringde. Lättroade.

Annons:
yoanna
3/10/10, 11:34 PM
#14

Kommer knappt ihåg tiden då jag inte satt vi d datan Oskyldig… Men kan la ha vart typ 7-8år kanske Tungan ute

SaraC
3/10/10, 11:48 PM
#15

När jag gick i fyran eller femman fick vi dator till skolan, vi hade en dator till hela skolan och den där skjutsades runt mellan klassrummen. Man fick sitta någon viss tid var, vi gick runt alla elever så det var väl inte så ofta det blev ens tur Tungan ute När jag väl satt där minns jag att jag inte hade en aning om vad man skulle göra. Vi satt mest och sökte på ingenting på Alta vista. Det här var nog runt 95-96.

Min farmor och farfar skaffade dator strax därefter och där satt jag och spelade Myst (?) som ju var helt obegripligt och Harpan Skrattande 

Vi skaffade inte dator hemma förrän jag gick i 9:an, men då hade vi modem och jag började upptäcka internet.

Haha, vilken rolig tråd. Värsta nostalig-trippen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: