Annons:
Etikettsömn-sömnproblem
Läst 2596 ggr
Strumpa
4/20/10, 6:40 PM

Vad gör du när du inte kan sova?

Ett ämne som passar in rätt bra härinne Flört

Här kan vi berätta våra bästa tips på hur vi somnar lättare, sover bättre, you name it! Tungan ute

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Annons:
Strumpa
4/20/10, 6:44 PM
#1

Jag har precis börjat med en ny medicin som heter Imovane, så jag vet inte än hur jag kommer sova på den. Jag sover jättedåligt och har väldigt svårt att somna, kan ta upp emot 5 timmar att somna trots att jag är jättetrött. Ingen medicin jag provat har hittills hjälpt mig så jag söker "vanliga tips" på hur man kan gå tillväga, även om allt inte funkar på alla.

Terapi mot sömnproblem kan ju vara bra iofs, och bra värktabletter om man inte kan sova pga värk. Men dessa metoder är ju inte helt okomplicerade.

Min mormor säger alltid "ta ett glas mjölk så somnar du" Flört

Något som kan funka bättre iaf för mig är att inte ligga o älta i sängen om jag inte kan sova på ett tag, utan gå upp och sitta/ligga i soffan och göra något så jag blir trött där och sen förflytta mig till sängen.

Mera tips efterlyses! Skrattande

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Alex
4/20/10, 6:50 PM
#2

Det finns ju vissa teer som är lite extra lugnande, sånt kan ju alltid vara bra att dricka innan. Att köra avslappningsövningar (regelbundet på dagar och så då, inte bara innan man ska sova) är nog aldrig fel heller, att liksom lära sig att slappna av.

Sen beror det ju mycket på varför man inte kan sova, i vissa fall kan det hjälpa att anstränga huvudet rejält, t.ex lösa korsord eller sudoku när man går och lägger sig. Är det så att sängen istället blivit en plats för tänkande, och att man inte kan somna pga det när man lägger sig är det att till en början vara strikt med att gå upp direkt om man inte somnar omedelbart när man lägger sig. Sen att även kombinera det med att göra avslappningsövningar i sängen dagtid, så sängen blir en lugn plats för vila och inget annat.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Strumpa
4/20/10, 9:05 PM
#3

Just ja, Valeriana sägs ju vara lugnande. Och kamomillté. Någon som provat? :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Strumpa
4/20/10, 9:06 PM
#4

#2 Bra tips Alex! Skrattande

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Loveferrets
4/20/10, 10:00 PM
#5

Jag surfar och lite och busar/kelar med Elin.

Saga85
4/21/10, 2:10 AM
#6

Jag har inga såna problem längre. Fast det beror nog på att jag ändå aldrig "kan" gå och lägga mig innan 6 på morgonen. Lite knepigt nu dock, när det börjar ljusna tidigare. Måste nog skaffa mig rullgardiner.

Dock sover jag mycket bättre sen jag slarvade och till slut slutade med min kvällsmedicin. Började med den för att kunna få ro och somna, men det ledde bara till att jag sov typ 10-12 timmar, drömde mardrömmar varje natt och vaknade med världens seg-huvudvärk. Bu!

Kan dock inte somna om det är tyst. Måste ha på musik eller någon dålig serie/tv/film för att få ro att somna.

Annons:
Musiken
4/21/10, 2:18 AM
#7

Jag spelar spel, typ Bookworm, da blir jag trott i huvudet och somnar oftast. Annars sa tittar jag pa TV (Big Brother Live var ett riktigt somnpiller nar det sandes om natterna eftersom alla sov), laser eller virkar/ritar. Kag jag verkligen inte sova sa gar jag pa promenad och fotar.

Jenahbella
4/21/10, 2:41 AM
#8

jag brukar sätta i hörlurarna med antingen en ljudbok eller massa fina lugna låtar :)

nu har ja precis köpt fyra böcker som ja ska försöka läsa på nätterna när ja slutat jobba :) 

annars är träna på kvällen ett bra tips, ja å elias brukar gå på ett spinningpass vid halv 8 på helgerna :D efter de somnar man gott :D

Cindy
4/21/10, 3:17 AM
#9

Just Imovane är det enda som låter mig somna snabbt o sova gott en hel natt.

Annars är det bara en sak som får mig att somna nuförtiden, och det är att läsa böcker. Vilket suger! Jag kommer knappt några sidor innan ögonlocken blir för tunga. Jag var tidigare bokmal…

Massage funkar fint också, men hur ofta får man det? Och vissa nätter hjälper det med spikmatta, fast då vaknar man ju tillslut igen.

Vänliga hälsningar
Cindy

Jenahbella
4/21/10, 3:19 AM
#10

spikmattan blir man trött av! men som sagt så vaknar man ju när man rör sig sen :P

Strumpa
4/21/10, 2:37 PM
#11

Åh, jag somnade inom 40 minuter skulle jag tippa på, och vaknade utvilad!! Bara liite groggy. Det har liksom aldrig hänt förut! Skrattande

Tack sötisar för era tips Kyss Mycket handlar ju om tankegångar.

#10 Intressant Fnu! Har liksom inte riktigt trott på spikmattans förmåga till nånting hehe.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Jenahbella
4/21/10, 2:46 PM
#12

#11 nee inte jag heller! ja tyckte de va trams, men lånade en av en jobbarkompis och blev faktiskt överraskad! köpte sen obh nordicas matta och den e helt underbar! använder ja den regelbundet så förvinner ca 75% av mina spänningar och de onda i rygg och axlar :) vilket ja har ont i mest hela tiden. plus att den e superavslappnande, har somnat på den flera ggr :P

SaraC
4/30/10, 2:45 AM
#13

Jag kollar på tv. Men om jag måste sova men inte kan brukar jag läsa kurslitteratur, då åker ögonlocken snabbt igen automatiskt. Perfekt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
bluemary
5/12/10, 3:35 AM
#14

Jag ligger med min laptop på magen och surfar runt lite här och lite
där. Men det är ju svårt att få kontakt eftersom de flesta sover.

Då jag har värk som gör mig trött dagtid så somnar jag ofta och
sover i flera timmar vilket gör att det är hopplöst att sova en hel
natt. Tar ibland något att sova på men måste snåla då det är svårt
att få det utskrivet.

Läste om Imovane, det måste jag kolla vad det är och försöka få
hjälp med om det är receptbelagt.

OzzyochJag
5/17/10, 4:06 AM
#15

Ljudbok fungerar jätte bra för mig, då är jag så fokuserad på vad de säger så att jag glömmer bort tankarna som brukar vara vad som håller mig vaken. Hos mig går discworld serien på engelska i lurarna.

bluemary
5/17/10, 11:03 AM
#16

Jag sätter på TV:n, sexan. Men vad tittar jag på ? Folk som
åker fel och hamnar vid läskiga bensinmackar och möter en
galning, eller annars så är det rivers (?), zoombies som gör
att jag går runt och drar ihop gardinerna.
Och inte sover jag bättre efter dom filmernaSkrattande

emms
5/23/10, 3:45 AM
#17

Såg ett program här om dagen. Om sömn ;)

Det var ett tips att man skulle ta ett varmt bad. Och på så sätt höja kroppstemperaturen med någon grad. Sen skulle man upp och lägga sig. Under tiden kroppstemperaturen sjönk bev man tröttare och sov gott :)

En annan sak jag såg var en man som hade problem med sömnen. Han kunde sova typ 3 timmar (inte i sträck) på typ 2 dygn av någon anledning. Men då skulle han bara spendera 7 timmar i sovrummet per dygn. Han skulle lägga sig vid 12 och vakna vid 7 :) Tror det var något sådant i alla fall ;) Och han var tvungen att ligga i sängen tror jag.

Men i alla fall blev det mycket bättre och efter några veckor kunde han sova dom där 7 timmarna utan att vakna :D

Själv brukar jag tänka, och läsa :P Svårt att sova på söndagarna tycker jag ^^ Vaknar alltid vid 11 tiden så är pigg på kvällen ^^

Något jag inte kan sova till är ljud. Musik eller tv eller liknande går inte! ;D Är vaken tills jag stänger av helt enkelt ;)

Emma

Ta-Co
7/14/10, 3:34 AM
#18

Kan inte sova… Låg och vände och vred mig i sängen men till slut steg jag upp. Surfade runt lite och kikade ifall jag skulle hitta tips på att somna lättare och fick syn på denna tråd. Nu när jag läst igenom den så slog det mig att förut brukade jag dricka kamomillte om jag hade svårt att somna, det var ett bra tag sen jag gjorde det sist så det ska jag testa. Hoppas verkligen det hjälper för jag har haft en usel dag idag och vill att det ska bli bättre imorgon och för att det ska bli det behöver jag s o v a…

Hoppas alla nattsuddare sover sött Glad Godnattkram

Banankaka320
7/22/10, 5:05 AM
#19

Snusar och lyssnar på musik :) Eller ligger och spelar pokemon till mina ögon låser sig


Upp till toppen
Annons: