Annons:
Etiketttankar-funderingar
Läst 2149 ggr
cigge
7/24/10, 12:48 AM

På landet.....

Hmm bor i ett hus på landet efter en landsväg med 5st hus inom 200m o närmaste grannen klagar att jag spelar musik, vad gäller för regler i skogen ang musik…..Skrikandes

Annons:
Musiken
7/24/10, 1:06 AM
#1

HAHAHA! Later som toppen-grannar! :P

Alex
7/24/10, 1:13 AM
#2

Haha men herregud! Ignorera, musik är härligt! Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

viktoria91
7/25/10, 10:03 AM
#3

Reglerna är densamma på landet som i stan, efter ett visst klockslag ska man vara tyst så att det inte stör grannarna. Tror det är efter klockan 10 på vardagar och 12 på helger. =)

Musiken
7/25/10, 1:41 PM
#4

Fast de "reglerna" galler val bara om man hyr? I sitt egna hus far man val vasnas bast fan man vill kan man ju tycka.. Det ar ju inte som att det ingar i nagot kontrakt nar man koper det att man maste vara tyst efter 10 t.ex.

viktoria91
7/25/10, 2:15 PM
#5

#4 Nej dte får man inte, dte kan störa grannarna. Det står med i lagarna under "hemfridsbrott" angående att vara tyst efetr ett visst klockslag. Den lagen gåller alla. =)

Alex
7/25/10, 3:13 PM
#6

#5 Hemfridsbrott är när någon tar sig in/stannar i någon annans hem (stuga, båt eller så) utan lov. Inte att man stör någon annan från sitt eget hus… Om man spelar hög musik eller väsnas utanför någon annans hus, då kan jag gå med på det. Men inte inne i sitt eget, och det råkar höras lite till grannen. Leta gärna upp den lagen och länka, för det är då nåt jag aldrig stött på…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
viktoria91
7/25/10, 6:57 PM
#7

#6 Vet inte var man hittar lagen men fick lära mig detta i skolan för några år sedan.

Alex
7/25/10, 7:08 PM
#8

#7 Låter konstigt tycker jag (själva lagen alltså, jag menar inget elakt mot dig som har hört det, det tror jag fullt på att du har! Flört). Kan ju inte låta bli att undra vad som gällar om man bor intill en tungt trafikerad väg, kan man då och klaga för att det kör folk förbi och stör efter klockan tio? För det känns ju ändå lite som samma sak… Obestämd

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elshira
7/27/10, 3:04 PM
#9

Vad jag vet så är det 10 på vardagar som man inte ska störa och på helger så är det en viss decibellnivå klockan 10 (alltså ok med lite ljud) och helt tyst vid 12 om jag inte har helt fel.

Vad jag vet så gäller detta över allt oavsett eget hus eller ej, men jag kan dock inte säga jag är helt säker. Hur som helst så får man ju inte störa grannar hur som helst (oavsett tid) så någon form av regel borde ju finnas.

Själv tycker jag det är ok att spela musik och dunkadunka till 10 på kvällen (vardagar) och 8-9 om man vet det finns små barn. Men jag har å andra sidan grannar som respekterar att inte börja snickra förrän vid 8-9 på morgonen heller.

Bor man i hyreshus så kan andra regler förekomma och i sådana fal står sådant i kontraktet.

Hakuna matata!

Upp till toppen
Annons: